• asta66

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Anonym (Hör du ens dig själv?) skrev 2015-04-23 18:57:15 följande:

Duktigt där, att jämföra psykisk ohälsa med lathet. Allvarligt talat.

Jag är 21 år gammal och har haft djupa depressioner och ihållande ångest,panikattacker och torgskräck sen 7-8 års ålder. Även nu de senaste 1,5 åren blivit inlagd på psyk tre gånger. Tredje gången var inte frivillig ens. Efter att jag blev utskriven fick jag episod av ätstörning. Hann gå ned 12-13 kg på ca 1 månad pga självsvält. Allt började med ångest som gjorde att jag inte kunde svälja maten för lite drygt 1,5 år sen. Vill då påpeka att jag sen innan var underviktig för min längd och låg redan på ett bmi där värdena ligger kring anorexi och bulimi. 

Det är inte så att jag tycker det är kul att vara sjukskriven. Det är inte så att jag aktivt gör ett val att gå på mediciner.

Hade varit överlycklig om jag kunde känna mig stark nog och komma ut och få ta igen min utbildning. Skaffa ett jobb och tjäna egna pengar.

Alla kan inte hantera sin vardag. Och vi som mår dåligt tar tag i det genom att prata med både läkare och psykolog (oftast, alla får faktiskt inte ens hjälp).

Och jo, du verkar nedlåtande. Men det är inte förvånande när det kommer från någon som antagligen aldrig har gått igenom något liknande. Man vet inte hur det är förän man själv hamnar där.

Prova att må så dåligt att du inte kommer utanför dörren, isolerar dig och när du väl går ut är du inget annat än rädd. Orkeslös och skrattar inte. Inte ens förmögen att bli arg. You name it. Så kom inte och snacka skit. Det är inte konstigt att folk blir deprimerade i ett samhälle som ser ut som det gör idag.

Kram! Och bra rutet. Synd att så många tror sig veta utan att ha en aning.  Korkade människor finns det gott om.
  • asta66
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 20:53:30 följande:

Vi som är sjuka just för att vi skärpt till oss och inte lyssnat när kroppen sa ifrån. 

Och antagligen tagit lite för stor hänsyn till andra istället för att tänkt på sig själva.
  • asta66
    Anonym (Berta) skrev 2015-04-23 21:06:30 följande:

Jag har under min uppväxt varit mamma till min mamma, då hon led av en djup depression och kunde inte ta hand om hemmet.

Sedan har jag utbildat mig och jobbar inom vården och jag kan se en stor skillnad bara på de sista året, vi ska utföra mer omvårdnad fast på mindre tid. Min arbetsgivare kan närsomhelst ringa för att beordra ut mig att jobba, jag har en kollega som blev beordrad att jobba trots att hon satt på restaurang med familjen och firade att hon och maken varit gifta i 25 år! dock så vägrade hon och fick senare en varning pga arbetsvägran!!!

Själv har jag jobbat tagit hand om barn, hus har en make vars hjärta stannat men överlevde med vissa skador som blev pga syrebristen. I samma veva dog min far och hans lägenhet skulle städas ur, 40 mil bort.
    Efter detta blev jag utbränd då jag inte tänkte på mig själv alls utan bara på alla andra, jag skulle köra till jobbet en morgon och körde in i en rondell som ligger på väg till mitt jobb och visste inte hur jag skulle ta mig ur rondellen!!!
    Fick hjälp ur rondellen och till vårdcentralen kom inte ens ihåg vilket år det var eller mitt personnummer.
    Blev sjukskriven en längre tid och arbetade mig sakta men säkert tillbaka, nu har jag gått ner i arbetstid och jobbar inte 100 % längre och jag märker en ökad känslighet mot stress, jag måste säga nej tidigare nu för att inte hamna där igen.

En del drar ett tyngre lass än andra. Och jobbar man inom vården så måste man lära sig använda nummerpresentatören. Och inte alltid svara.
  • asta66
    Batmamba skrev 2015-04-23 21:16:05 följande:
    Hu ja. Och en del orkar inte ens ett normaltungt lass eftersom de är "svagare" till sin natur. Och det måste få vara ok att vara det.
    Framförallt borde vi inte döma andra utan att veta. Och det är sällan vi gör.
  • asta66
    Anonym (Berta) skrev 2015-04-23 21:19:56 följande:
    Problemet är att arbetsledaren ringer från anonymt nummer och svarar inte jag på hemnumret eller mobilen ringer dom till makens mobil!
    Dom har tom en gång ringt på dotterns telefonnummer men då blev jag fly förbannad eftersom dom får inte till dottern och arbetsgivaren visste att vi inte var hemma eftersom jag tagit semester både innan och efter helgen.
    Då får maken svara och dra en vit lögn. Absolut inte säga att du är i närheten. Min mamma är sjuksköterska och jag hade lärt mig den läxan när jag var 10 år. Och då ringer de till nästa. Din telefon är din och till för dig och dina behov. Inte arbetsgivarens sökare. Vill de att du ska vara tillgänglig så får de ge dig en sökare OCH jourersättning.
  • asta66
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:32:34 följande:
    Funkar kanske om man är fastanställd. Går man  på timmar så ska man ställa upp och gör man inte det så är man snart utan jobb. 
    Då är det den gyllne medelvägen som gäller att inte alltid svara. Att ibland bestämma sig för att en dag så är man ledig.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 21:42:35 följande:
    Självklart gäller det även en viss smärtproblematik etc, det är allmänt känt.
    du menar en allmän vedertagen fördom!
  • asta66
    Anonym (latmask) skrev 2015-04-23 21:44:29 följande:

Inte så lätt. Jag strök tillgängligheten men de ringde ändå. Och då visste jag att om jag inte ställer upp så kommer de behöva jobba underbemannade och de är brukarna som far illa. 

Som tack för att jag ställde upp så mycket att jag brände ut mig så blev jag uppsagd, de kunde inte ha timvikarier som var sjuka. Vad jag ska göra när jag blir "frisk" vet jag inte. Jag kommer inte klara stressen som timvikarie och att få en fast tjänst som uska är ganska kört. Vad jobbar man med om man är en stresskänslig undersköterska?

Vet inte. Men jag vet att man måste ta hand om sig själv först. Kramar!
  • asta66
    Anonym (Kemi) skrev 2015-04-23 22:40:02 följande:

Det verkar finnas en grupp människor som tävlar i att bry sig minst om andra. Jag ser några av er här. Några av er kommer bli bitna i arslet av erfarenheter som ni tänker bara drabbar lata/dåliga/(invandrare?) och några av er kommer gå cyniska genom livet tills ni dör. Alla ni som vet att livet, och människor, är fulla av variationer och nyanser, låt er inte nedslås! :)

Dessa människor är handikappade då de saknar empati. Och i de flesta fall har de så dålig självkänsla att de måste klanka ner på andra för att känna sig lite bättre.
  • asta66
    Anonym (Z) skrev 2015-04-26 00:22:05 följande:
    Man måste komma ihåg att det finns mycket man inte ens kan forska på. Och psykisk ohälsa och trauma forskas det knappt alls på , i sammahanget epigenetik. Det görs det däremot i länder som har krig. Jag tror mycket av det fysiska våldet har övergått till psykiskt våld, och att det är mycket farligare än man tror. 

Varför har vi så mycket mobbing på jobbet, förresten?
    Och det dödar fler än trafiken.
  • asta66
    Anonym (Z) skrev 2015-05-01 16:48:05 följande:
    Det tror jag säkert. Mycket lidande helt i onödan. Vårt samhälle är ett u-land när det kommer till psykisk ohälsa.
    Verkligen.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-02 09:30:48 följande:
    Ryckte och ryckte, men jag gick inte sjukskriven för en massa depression, PTSD eller annat som folk drar på sig vid minsta lilla.
    Vilken tur du har som inte har det så svårt. Och empati är en god egenskap.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-02 18:50:58 följande:
    Det är inte hur man har det - utan hur man tar det. . .
    Det säger bara den som inte vet. Du vet ingenting om hur mycket andra har kämpat tills de inte orkar längre. Var glad och tacksam för att du haft minimala motgångar i livet hittills.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-03 07:56:50 följande:
    Minimala motgångar. . . . Det säger bara den som inte vet. . . 
    Eftersom du inte blivit knäckt av dem så var de ju inte av värsta sorten. Eller så hade du ett stöd som fungerade. Racka inte ner på dem som knäckts. Du vet inget om deras liv.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 19:57:49 följande:
    Jag rackar inte ner på någon som är sjuk eller "knäckt", utan jag säger bara att vi har en alarmerande attitydförändring i fråga om sjukskrivningar. Självklart måste vissa vara hemma, men långt ifrån alla som är det.
    Jag menar att de sjukaste inte är de som är bäst på att föra sin talan. För att de inte orkar osv. Vi är många som klarat oss trots sjukdomar. Har själv en kronisk sjukdom. Men jag hade turen av en bra läkare som hittade och löste problemet i tid. Hade jag gått längre då hade det varit en annan sits.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:04:23 följande:
    Visst, men det är ju inte de som klarar sig som tråden handlar om, utan de som går hemma kanske år efter år trots att de kunnat jobba med lite mer go.. . 
    De kanske haft orken ifall de fått hjälp och stöd i tid. Vi vet ju inte deras historia. Det finns ju även de som kämpat utav bara den alldeles för länge på usla arbetsplatser. Istället för att sagt ifrån eller bett om hjälp.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:10:33 följande:
    Jo, och så de som absolut ska vara hemma för att pojkvännen gjort slut, för att de inte är aslyckliga eller för att det regnar. . . 
    Kom igen. Du verkar tro på dina egna fantasier.
  • asta66
    Anonym (Still standing) skrev 2015-05-04 20:14:40 följande:
    Det är inte fantasier och det finns också mycket skrivet om det här problemet. Svenskarna har blivit alltför sköra och det fungerar inte för landet i stort.
    Inget sakligt och faktabaserat, Utan mer skrönor.
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!