Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
Duktigt där, att jämföra psykisk ohälsa med lathet. Allvarligt talat.
Jag är 21 år gammal och har haft djupa depressioner och ihållande ångest,panikattacker och torgskräck sen 7-8 års ålder. Även nu de senaste 1,5 åren blivit inlagd på psyk tre gånger. Tredje gången var inte frivillig ens. Efter att jag blev utskriven fick jag episod av ätstörning. Hann gå ned 12-13 kg på ca 1 månad pga självsvält. Allt började med ångest som gjorde att jag inte kunde svälja maten för lite drygt 1,5 år sen. Vill då påpeka att jag sen innan var underviktig för min längd och låg redan på ett bmi där värdena ligger kring anorexi och bulimi.
Det är inte så att jag tycker det är kul att vara sjukskriven. Det är inte så att jag aktivt gör ett val att gå på mediciner.
Hade varit överlycklig om jag kunde känna mig stark nog och komma ut och få ta igen min utbildning. Skaffa ett jobb och tjäna egna pengar.
Alla kan inte hantera sin vardag. Och vi som mår dåligt tar tag i det genom att prata med både läkare och psykolog (oftast, alla får faktiskt inte ens hjälp).
Och jo, du verkar nedlåtande. Men det är inte förvånande när det kommer från någon som antagligen aldrig har gått igenom något liknande. Man vet inte hur det är förän man själv hamnar där.
Prova att må så dåligt att du inte kommer utanför dörren, isolerar dig och när du väl går ut är du inget annat än rädd. Orkeslös och skrattar inte. Inte ens förmögen att bli arg. You name it. Så kom inte och snacka skit. Det är inte konstigt att folk blir deprimerade i ett samhälle som ser ut som det gör idag.