• Anonym (!)

Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!

Anonym (Still standing) skrev 2015-04-23 12:01:24 följande:

Ökad arbetsbörda vet jag ju inte. Hu många timmar arbetade inte folk för ett par decennier sedan? Det är först nu vi har 40 timmars veckor och 5 veckors semester.

Arbetslösheten gör nog sitt till att fler mår dåligt, det är sant, men är det de arbetslösa som är sjuka i första hand? Jag vet inte. . 

Jag tror att ökad arbetsbörda spelar in mycket i folks mående. Bästa exemplet jag har är ett företag som på 80-talet hade ca 1000 anställda. Idag producerar de dubbelt så mycket, uppfyller högre krav på kvalitet och dokumenation kring det, högre miljökrav, högre säkerhetskrav men är mindre än 300 anställda. Vet att det senaste decenniets neddragningar lett till att väldigt många mår dåligt, arbetsbördan på var och en är enorm och ju högre ambitioner man har desto sämre mår man..

40-timmarsveckor infördes är övrigt 1973. 5 veckors semester infördes 1978, sedan 1963 var det fyra veckor. (Såvida mina googlekällor inte har fel).

Värt att komma ihåg är att människor är sociala varelser, och att vi vill vara uppskattade, känna att vi gör ett bra jobb och behärskar det vi gör, eller får förståelse för att något problem är svårlöst. Det tycker jag ofta saknas.

Arbetslösa mår ju dåligt av andra skäl...
Svar på tråden Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!