• Esined

Vem äger vår katt?

Hej!

Jag och min sambo har en katt tillsammans. Vi köpte den på en bondgård för ett år sen för en hundring, inget kvitto skrevs. Sen dess har jag haft allt ansvar för katten, jag betalar hennes försäkring och står som ägare på den, jag har även öron märkt henne och registrerat mig som ägare på Sverak och kennelklubben. Jag har även stått för alla hennes veterinär besök. 

Jag undrar vad som händer om jag väljer att flytta ifrån min sambo. Får jag behålla katten?
    Finns det något mer jag kan göra för att styrka att jag äger henne? 
    Jag och mina sambo är inte gifta eller förlovade idag. Vi bor i en lägenhet som ägs av min sambo.
    jag kan inte hitta någon info om detta på nätet.
  • Svar på tråden Vem äger vår katt?
  • Kjell2
    Esined skrev 2015-04-23 09:44:48 följande:
    Hej!

Jag och min sambo har en katt tillsammans. Vi köpte den på en bondgård för ett år sen för en hundring, inget kvitto skrevs. Sen dess har jag haft allt ansvar för katten, jag betalar hennes försäkring och står som ägare på den, jag har även öron märkt henne och registrerat mig som ägare på Sverak och kennelklubben. Jag har även stått för alla hennes veterinär besök. 

Jag undrar vad som händer om jag väljer att flytta ifrån min sambo. Får jag behålla katten?
    Finns det något mer jag kan göra för att styrka att jag äger henne? 
    Jag och mina sambo är inte gifta eller förlovade idag. Vi bor i en lägenhet som ägs av min sambo.
    jag kan inte hitta någon info om detta på nätet.
    Kan ni inte komma överrens om det och en domstol skulle behvöa ta ett beslut lutar det nog mycket att du ägare katten.

Vill du vara riktigt säker skriver du ett avtal med din sambo nu.

• Anonym (Noir)

När jag och min fd sambo separerade fick jag svaret av advokat att husdjur som inte räknas som boskap, dvs en ekonomisk vinning, var undantagna från sambolagen, den som katten /hunden står skriven på äger den. Sen bör man ju ta hänsyn till vem djuret är mest fäst vid och inte sätta egen prestige före djurets bästa. Fick jag felaktigt info av advokaten?

• Esined

Okej, 

Katten är mest fäst vid mig, jag ser till att hon får mat och byter i lådan och har stannat hemma från jobbet med henne när hon varit sjuk. Så det är just därför jag frågar. Så då borde hon helt enkelt vara min eftersom hon är registrerad på mig. 

• Anonym (Noir)
    Esined skrev 2015-04-23 09:57:32 följande:

Okej, 

Katten är mest fäst vid mig, jag ser till att hon får mat och byter i lådan och har stannat hemma från jobbet med henne när hon varit sjuk. Så det är just därför jag frågar. Så då borde hon helt enkelt vara min eftersom hon är registrerad på mig. 

Det verkar vara det mest troliga ja.
  • Kjell2
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-23 09:52:55 följande:

När jag och min fd sambo separerade fick jag svaret av advokat att husdjur som inte räknas som boskap, dvs en ekonomisk vinning, var undantagna från sambolagen, den som katten /hunden står skriven på äger den. Sen bör man ju ta hänsyn till vem djuret är mest fäst vid och inte sätta egen prestige före djurets bästa. Fick jag felaktigt info av advokaten?

Om man bortser från extermfall så nej, du fick höra rätt från din advokat
  • Anonym (Noir)

Sen en grej till, Esined, du äger inte katten. Det är katten som äger dig

• Kjell2
    Esined skrev 2015-04-23 09:57:32 följande:

Okej, 

Jo, men kan ni inte komma överrens får en domstol avgöra.

• Anonym (a)

TS, katten är din eftersom du står registrerad som ägare. Punkt. Det är inget som någon domstol behöver ta ställning till. Tar han katten mot din vilja får du ringa polisen och anmäla stöld. Du är den rättmätige ägaren, oavsett vem som matat mest, betalat för katten eller försäkringar. Den som står registrerad som ägare är det.

• Esined

Kan jag registrera den på något mer sätt? Än så som jag redan gjort ?

• Kjell2
    Esined skrev 2015-04-23 10:16:39 följande:

Kan jag registrera den på något mer sätt? Än så som jag redan gjort ?

Ja, du kan skriva ett avtal med din sambo t ex. Men annars, nej.

Svar på tråden Vem äger vår katt?