• Tazzme

Är det någon här som är bra på Excel? Skule behöva hjälp med IF-sats

Ja, efterlyser någon som kunde hjälpa till med en IF-sats :)

Jag skule vilja veta hur man ska göra för att få bakgrundsfärgen i en cell i excel att ändra, beroende på datumet.
    Skulle vilja att om cellens datum var högre än dagens datum så är cellens bakgrundsfärg grön. Och om cellens datum är dagens (eller äldre) så är cellens bakgrundsfärg röd.

Har försökt googla, testa på själv, experimenterat och försökt, men utan resultat. Så nu hoppas jag att någon kan hjälpa mej :) (Jag har Excel 2013)

• Svar på tråden Är det någon här som är bra på Excel? Skule behöva hjälp med IF-sats
  • DickRex

det där med bakgrundsfärgen går väl bara att ändra med villkorsstyrd formatering, och inte i en IF-sats. Men det är ju lätt att jämföra ett datum med ett annat och få en siffra som är antingen positiv eller negativ, och sedan lägga villkorsstyrd formatering på den cellen.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Kjell2

Att använda IF-satser är fel väg. Sök på "conditional formatting"

• DickRex

Om du:

i cell B1 skriver =IDAG() så får du dagen datum där
    i cell B5 skriver ett fiktivt datum(före eller efter dagens datum)
    i cell B6 skriver =DAGAR(B5;B1)

och sedan sätter "Villkorsstyrd formatering" eller på engelska "conditional formatting" på cellen B6 så kommer den cellen att bli grön eller röd beroende på om datumet i B5 är före eller efter dagens datum.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
Svar på tråden Är det någon här som är bra på Excel? Skule behöva hjälp med IF-sats