Du måste logga in för att svara i en tråd.

• nikki06

Tips på foder!

Hej alla kunniga!

Jag hade velat ha lite tips på ett prisvärt foder till min 7 månaders engelska bulldog. Just nu har hon ett valpfoder som kostar 800 spänn för en 15 kg-säck, börjar svida lite i plånboken nu när hon äter betydligt mer än för några månader sedan ;) När vi fick henne gick hon på doggy från uppfödaren och där går lite min gräns, om vår andra lilla pudelblandning skulle ätit något sånt hade jag väl kunnat köpa det till henne, men känns inte jätteoptimalt till en ras som kan få höftproblem och dessutom är under tillväxt. 

Så har ni något bra tips på ett bra foder som inte är superdyrt? Jag har funderat lite på royal canin, kanske det för fransk bulldog, men är jätteöppen för andra förslag.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på foder!
  • Donizetti

Eftersom djurklinikerna själva säljer Royal så tror jag det är ett utomordentligt val av dig. Både mina hundar och katter äter det, hund-resp-kattfoder. Har funkat utmärkt i alla år.

• nikki06
    Donizetti skrev 2015-04-23 11:41:14 följande:

Eftersom djurklinikerna själva säljer Royal så tror jag det är ett utomordentligt val av dig. Både mina hundar och katter äter det, hund-resp-kattfoder. Har funkat utmärkt i alla år.

Tusen tack! Vad har du för hundar? Är det något speciellt royal canin du rekommenderar? 
  • nikki06
    Dexter dot com skrev 2015-04-23 11:41:40 följande:

Skulle försöka hitta ett med få ingredienser som inte ligger så högt i protein med tanke på allergier och hudproblem som finns rasen. Standardt är ett bra foder.

www.standardprodukter.se/hundfoder-standardt-original-mild.html

Ja precis, huden har jag försökt hålla koll på. Är inga problem än så länge men då är det ett väldigt högt proteininnehåll i det nuvarande fodret. Ska kolla in detta, finns det på de flesta djuraffärer eller även mataffärer? :)
  • IceJossan

Royal Canin innehåller väldigt mycket spannmål och är hutlöst dyrt förhålladevis till vad det innehåller.
    Anledningen till att djuraffärer och veterinärer säljer det är för att fodertillverkarna har föreläsningar om att deras foder är bra. Det är samma visa med alla "märkesfoder" tyvärr.

• Donizetti
    nikki06 skrev 2015-04-23 11:56:04 följande:

Tusen tack! Vad har du för hundar? Är det något speciellt royal canin du rekommenderar? 

Jag har rottweiler och chihuahua. Eftersom Royal har specialanpassade rasfoder, även för frallo, behöver du inte tänka på rätt proteinhalt eller något annat, Royal har redan tänkt på det
  • nikki06
    IceJossan skrev 2015-04-23 12:20:27 följande:

Royal Canin innehåller väldigt mycket spannmål och är hutlöst dyrt förhålladevis till vad det innehåller.
    Anledningen till att djuraffärer och veterinärer säljer det är för att fodertillverkarna har föreläsningar om att deras foder är bra. Det är samma visa med alla "märkesfoder" tyvärr.

Va synd! Känns tråkigt att veterinärer ska promota något som inte är något att ha.. Har du något tips på vad man ska pröva istället? :)
  • nikki06
    Donizetti skrev 2015-04-23 12:23:53 följande:
    Jag har rottweiler och chihuahua. Eftersom Royal har specialanpassade rasfoder, även för frallo, behöver du inte tänka på rätt proteinhalt eller något annat, Royal har redan tänkt på det smile1.gif
    Vilken blandning :) Jaa precis, tänkte det med! Ska kolla lite närmre på den för just frallor, hoppas på att den har lite högre proteininnehåll :)
  • Donizetti
    nikki06 skrev 2015-04-23 12:53:55 följande:

Vilken blandning :) Jaa precis, tänkte det med! Ska kolla lite närmre på den för just frallor, hoppas på att den har lite högre proteininnehåll :)

Man skulle kunna tro att det är rottisarna som har kommandot över chihuahuorna. De är chanslösa mot de små etterblåsorna
  • Abbe83

Vår vovve får Simpsons premium foder som är spannmålsfritt och han får även färskfoder. Köper Simpsons premium fodret på Zooplus.se

Svar på tråden Tips på foder!