• nikki06

Tips på foder!

Hej alla kunniga!

Jag hade velat ha lite tips på ett prisvärt foder till min 7 månaders engelska bulldog. Just nu har hon ett valpfoder som kostar 800 spänn för en 15 kg-säck, börjar svida lite i plånboken nu när hon äter betydligt mer än för några månader sedan ;) När vi fick henne gick hon på doggy från uppfödaren och där går lite min gräns, om vår andra lilla pudelblandning skulle ätit något sånt hade jag väl kunnat köpa det till henne, men känns inte jätteoptimalt till en ras som kan få höftproblem och dessutom är under tillväxt. 

Så har ni något bra tips på ett bra foder som inte är superdyrt? Jag har funderat lite på royal canin, kanske det för fransk bulldog, men är jätteöppen för andra förslag.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på foder!
  • GrodanHopp
    nikki06 skrev 2015-04-23 13:55:08 följande:

Oj då har jag blivit lite lurad hos veterinären, jag frågade där om fodret med protein vi blev rekommenderade av djuraffären var bra och djursjukvårdaren sa att valpar av den rasen ska få i sig tillräckligt med protein så att de kan bygga rätt muskler under sin uppväxt, iaf det första  halvåret-året. 

Men då får jag nog göra mer research för nu vågar jag inte lita på nåt haha! Usch va galet, att det inte är lättare i denna foder-djungel.

Det är absolut tillräckligt med protein i Standardt :) Standardt innehåller dessutom inte en massa konstiga ämnen som inte behövs.

Jag ger det till min hund och är super nöjd!
  • Lillagris

Köp royal canin engelsk bulldogg.
    Själv har jag oxå en engelsk bulldogg hane på 3år hade royal men bytte till Vom og hundemat " färskfoder " eftersom han fick väldiga missfärgningar vid tårkanalen av royal. Märker så otroligt stor skilland sen jag bytte till färskfoder. Måste rekommedera det fast det är dyrt. Du kan ju kompinera.

• nikki06
    Lillagris skrev 2015-04-23 17:50:41 följande:

Köp royal canin engelsk bulldogg.
    Själv har jag oxå en engelsk bulldogg hane på 3år hade royal men bytte till Vom og hundemat " färskfoder " eftersom han fick väldiga missfärgningar vid tårkanalen av royal. Märker så otroligt stor skilland sen jag bytte till färskfoder. Måste rekommedera det fast det är dyrt. Du kan ju kompinera.

Jaha finns det till engelsk bulldog? Va smart, då ska jag försöka med det eller StandardT. Ja jag har faktiskt tänkt börja kombinera med färskfoder efter övergången från det gamla fodret, vår pudelblandis får nästan bara färskt. Lite mer ekonomiskt dock eftersom hon äter väldigt mycket mindre än den andra ;) köper nog hellre färskfoder och kombinerar med något billigare torrfoder än det dyra som jag har nu.
  • GrodanHopp
    nikki06 skrev 2015-04-23 18:28:46 följande:

Jaha finns det till engelsk bulldog? Va smart, då ska jag försöka med det eller StandardT. Ja jag har faktiskt tänkt börja kombinera med färskfoder efter övergången från det gamla fodret, vår pudelblandis får nästan bara färskt. Lite mer ekonomiskt dock eftersom hon äter väldigt mycket mindre än den andra ;) köper nog hellre färskfoder och kombinerar med något billigare torrfoder än det dyra som jag har nu.

Då skulle jag absolut köra färskfoder och Standardt. Att mixar bra färskfoder med ett dåligt torrfoder ger ju liksom inget.
  • becca87

Vi kör på Magnusson mest & biisquit(?) tillber franska bulldog och han mår superbra av det! Kanonfin mage och inte de hemska fisana och diarré han fick av ex RC & PRO plan.

Finns även hos vår ica handlare så det är smidigt om de krisar någon gång !

• doge

Tycker orijen/acana eller standartd är bra torrfoder, det har hög kötthalt.  
    Bästa alternativet är ju dock färskfoder. Det finns smidiga köttbullar eller hamburgare att köpa, bara att ta fram lite ur frysen dagen innan.
    Även om man kan tycka det låter dyrt med 25kr för en påse hamburgare så blir det ganska nära (bra) torrfoder prismässigt i månadskostnad (om man inte har en jättestor vovve). 

RC skulle jag undvika. De har mycket bra erbjudanden mm men innehållsmässigt är det inte roligt. De har väldigt högt pris för så dåligt foder. 
    Veterinärerna som säljer det är inte heller några som är utbildade inom foderlära, ofta är det royal eller hills som står för deras foderföreläsningar.
    Skulle inte ge det till mina djur iaf (även om jag fått erbjudande från försäljare att de kan ordna fodret i princip gratis till mig men jag vill inte att mina djur ska äta sådan skit).. 

(har arbetat med att sälja foder..)  

• nikki06
    doge skrev 2015-05-03 08:15:26 följande:

Tycker orijen/acana eller standartd är bra torrfoder, det har hög kötthalt.  
    Bästa alternativet är ju dock färskfoder. Det finns smidiga köttbullar eller hamburgare att köpa, bara att ta fram lite ur frysen dagen innan.
    Även om man kan tycka det låter dyrt med 25kr för en påse hamburgare så blir det ganska nära (bra) torrfoder prismässigt i månadskostnad (om man inte har en jättestor vovve). 

RC skulle jag undvika. De har mycket bra erbjudanden mm men innehållsmässigt är det inte roligt. De har väldigt högt pris för så dåligt foder. 
    Veterinärerna som säljer det är inte heller några som är utbildade inom foderlära, ofta är det royal eller hills som står för deras foderföreläsningar.
    Skulle inte ge det till mina djur iaf (även om jag fått erbjudande från försäljare att de kan ordna fodret i princip gratis till mig men jag vill inte att mina djur ska äta sådan skit).. 

(har arbetat med att sälja foder..)  

Tack så mycket! Ska beställa en påse StandardT idag, är lite osäker på vilken bara, men får väl prova orginal. står ju inte så mycket vad det är för skillnad på de olika, tänkte om min lite kraftigare hund ska ha specialen eller inte. Men man får väl pröva sig fram :) sen ska jag försöka varva med lite färskfoder men det blir nog blandat med torrfoder :)
  • doge
    nikki06 skrev 2015-05-04 12:08:53 följande:
    Tack så mycket! Ska beställa en påse StandardT idag, är lite osäker på vilken bara, men får väl prova orginal. står ju inte så mycket vad det är för skillnad på de olika, tänkte om min lite kraftigare hund ska ha specialen eller inte. Men man får väl pröva sig fram :) sen ska jag försöka varva med lite färskfoder men det blir nog blandat med torrfoder :)
    Det låter bra. Hoppas det passar vovven =) 
  • Ebbagr
    nikki06 skrev 2015-04-23 11:34:53 följande:

Hej alla kunniga!

Jag hade velat ha lite tips på ett prisvärt foder till min 7 månaders engelska bulldog. Just nu har hon ett valpfoder som kostar 800 spänn för en 15 kg-säck, börjar svida lite i plånboken nu när hon äter betydligt mer än för några månader sedan ;) När vi fick henne gick hon på doggy från uppfödaren och där går lite min gräns, om vår andra lilla pudelblandning skulle ätit något sånt hade jag väl kunnat köpa det till henne, men känns inte jätteoptimalt till en ras som kan få höftproblem och dessutom är under tillväxt. 

Så har ni något bra tips på ett bra foder som inte är superdyrt? Jag har funderat lite på royal canin, kanske det för fransk bulldog, men är jätteöppen för andra förslag.

Tack på förhand!

Hunden ska ju i alla fall äta valpfoder upp till 1 års ålder, jag hämtar min valp om 5 dagar så har ännu ingen hund men vi har köpt en 15 kg säck royal canin och den kostar 500 spänn. :) Om du byter tänk på att byta försiktigt! :)
    Lycka till!
  • Ebbagr

Ett tips är att inte köpa foder med Spannmål! Det är inte bra! :)

• Aniiee
    Ebbagr skrev 2015-06-07 19:56:53 följande:
    Hunden ska ju i alla fall äta valpfoder upp till 1 års ålder, jag hämtar min valp om 5 dagar så har ännu ingen hund men vi har köpt en 15 kg säck royal canin och den kostar 500 spänn. :) Om du byter tänk på att byta försiktigt! :)
    Lycka till!
    Ebbagr skrev 2015-06-07 19:58:24 följande:

Jag har inte så bra koll på RCs valpfoder, men innehåller inte ALLA de spannmål och/eller majs?

Är valpfoder förresten absolut nödvändigt? Är det inte mest ett försäljningstrick?
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • doge
    Aniiee skrev 2015-06-07 20:21:52 följande:

Jag har inte så bra koll på RCs valpfoder, men innehåller inte ALLA de spannmål och/eller majs?

Är valpfoder förresten absolut nödvändigt? Är det inte mest ett försäljningstrick?
    De brukar innehålla både majs, ris och vetemjöl 

• Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-06-07 20:21:52 följande:

Ingen aning, min uppfödare kör på RC och man fick 500kr för mat så har köpt en 15kg säck för de men om de är dåligt kommer vi ej fortsätta med det :)

Valpfoder säger även uppfödare att man ska fortsätta med upp till 1 år så jag tror man ska hålla sig efter det :)
  • Aniiee
    doge skrev 2015-06-07 21:25:50 följande:
    De brukar innehålla både majs, ris och vetemjöl 

Oh..... that sucks....
    Ebbagr skrev 2015-06-07 21:38:59 följande:
    Ingen aning, min uppfödare kör på RC och man fick 500kr för mat så har köpt en 15kg säck för de men om de är dåligt kommer vi ej fortsätta med det :)

Valpfoder säger även uppfödare att man ska fortsätta med upp till 1 år så jag tror man ska hålla sig efter det :)
    Ja, har det både vetemjöl, ris och majs i så är det kanske inte så jättebra, men det är bra att valpen får samma foder i alla fall ett tag. Så känner hon sig "hemma".

Kolla i alla fall på fodrets hemsida vad de rekommenderar. Jag vet att chihuahua-valpfodret från RC är till typ 8 månader eller något sådant. Sen kan det ju vara intressant att kolla vad det är för skillnad mellan valpfodret och vuxenfodret. 

Jag vet inte så noga, som sagt. Jag har alltid gett mina hundar färskfoder, barf och vuxenfoder, men det var ett tag sedan jag hade en valp.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • doge
    Aniiee skrev 2015-06-07 21:45:13 följande:
    Oh..... that sucks....
    Ebbagr skrev 2015-06-07 21:38:59 följande:

Ja, för det höga priset de håller så är det ett riktigt skitfoder. 
    Dock är de suveräna på att marknadsföra sig, ebba här är ett exempel på det.. De ger väldigt bra priser till uppfödare och per automatik fortsätter ju valpköparna köpa deras foder. 

Ang valpfoder brukar de väl ha lite högre proteinhalt och fetthalt för tillväxten om jag inte är ute och cyklar. Jag har för mig det iaf. Men det beror säkert på märke mm också. 
  • Ebbagr
    doge skrev 2015-06-07 21:57:36 följande:
    Ja, för det höga priset de håller så är det ett riktigt skitfoder. 
    Dock är de suveräna på att marknadsföra sig, ebba här är ett exempel på det.. De ger väldigt bra priser till uppfödare och per automatik fortsätter ju valpköparna köpa deras foder. 

Ang valpfoder brukar de väl ha lite högre proteinhalt och fetthalt för tillväxten om jag inte är ute och cyklar. Jag har för mig det iaf. Men det beror säkert på märke mm också. 
    Läste på säcken och såg att de var vete och de men hennes hundar mår bra och dem äter det så farligt kan de inte vara, kommer byta foder så småning om men nu till en början kör jag på samma och jag fick även säcken gratis! :)
Svar på tråden Tips på foder!