Hade människor invandrat...
Om det inte fanns några bidrag att erhålla i Sverige?
Självklart hade folk gjort det. Skjuter man och bombar kring ditt hus i din hemby i ditt land så är man på flykt och då är bidragen inte det man primärt tänker på utan att kunna leva sitt liv i frihet. De flesta som kommer hit vill ju göra rätt för sig och jobba. Det är väl egentligen ingen som bara vill gå på bidrag för att det är kul, för värst kul kan det inte vara.
Hörde på radion härom dagen om en kvinna som flytt till vårt land och verkligen ville ut och jobba men då hade våra myndigheter mer varit intresserade att slussa in mot ett bidragsberoende framför att sätta henne i jobb. Därmed kanske det lika gärna är dags för en översyn hur våra myndigheter faktiskt jobbar med de nyanlända. Fokus måste ju ligga på att personen skall komma i sysselsättning och att inte tvinga in folk i bidragsberoende.
Det tror jag, eftersom vi har haft invandrare långt innan ordet bidrag fanns i vår vokabulär.
Folk har alltid flyttat, både inom det egna landet och utomlands, med eller utan bidrag. När någon bombar din hemstad kommer du inte stanna till för att överväga om du kommer få bostadsbidrag eller inte i landet du flyr till.
Självklart hade folk gjort det. Skjuter man och bombar kring ditt hus i din hemby i ditt land så är man på flykt och då är bidragen inte det man primärt tänker på utan att kunna leva sitt liv i frihet. De flesta som kommer hit vill ju göra rätt för sig och jobba. Det är väl egentligen ingen som bara vill gå på bidrag för att det är kul, för värst kul kan det inte vara.
Hörde på radion härom dagen om en kvinna som flytt till vårt land och verkligen ville ut och jobba men då hade våra myndigheter mer varit intresserade att slussa in mot ett bidragsberoende framför att sätta henne i jobb. Därmed kanske det lika gärna är dags för en översyn hur våra myndigheter faktiskt jobbar med de nyanlända. Fokus måste ju ligga på att personen skall komma i sysselsättning och att inte tvinga in folk i bidragsberoende.
Man får väl lov att tillstå att din trådstart avslöjar inte värst mycket och därmed erhåller man svar därefter. Bostad får man ju givetvis direkt när man anländer eller någon typ av förläggning. Du måste ha tak över huvud och mat på bordet men det ansåg jag att alla borde förstå. Det ingår ju i ansvaret vi har då vi tar emot en flykting och skall väl egentligen inte ses som ett bidrag utan som rent humant mottagande.
Det finns många uppgifter i vårt samhälle som skulle kunna skötas bättre så nog går det oftast att få ut folk som vill jobba på arbetsmarknaden. Jag svarade dig väldigt mycket redan i första inlägget men förtydligar här vad som ingår i ett värdigt mottagande.
Tak över huvud och mat på bordet för någon på flykt är inget bidrag utan ren anständighet/värdigt mottagande. Tror nog att du själv uppskattat det om du kom till ett nytt land på flykt.
Hade hundratusentals sökt sig till Sverige utan att vara lovade livstidsförsöjning och bostad?
Inte en jävla chans.
Hade några kommit trots allt? Absolut.
Jäkla lång bit att fly för ett gråkallt land utan bidrag.
Några få kanske skulle leta sig hit, men knappast mer än så.
Just nu kommer stora grupper hit trots att det inte har rätt till biddrag och saknar jobb.
Det kanske beror på att Sverige och Tyskland är de länder som tar emot flest i EU.
Jag förstår inte riktigt hur svenskarna resonerar. Varför inte försöka dra nytta av de människor som kommer hit istället för att i åratal tvingas sitta utan vettig sysselsättning. Många verkar ha en bra utbildning. Vem tjänar på det? Varken svenskarna eller invandrarna.
Jag är själv invandrare.
Vänta bara tills vi har Europas lägsta arbetslöshet. Då kommer det det invandrare och dom kommer inte för bidrag, de kommer för att jobben ska ju tydligen finnas här.
Jäkla lång bit att fly för ett gråkallt land utan bidrag.
Några få kanske skulle leta sig hit, men knappast mer än så.
Jag är inte för att bidrag skall slopas fullständigt; ett socialt skyddsnät är av nödvändighet.
De som flyr för sitt liv hade självklart kommit ändå.
Likaså regelrätt arbetskraftsinvandring, dvs de som redan har arbete här eller hoppas få. Hit räknas ju även fattiga EU-medborgare, de har inte rätt till bidrag men de har ju inte slutat komma för det. Det borde vara bevis nog på att det inte bara är bidragen som lockar.
Däremot finns en glidande skala mellan dessa två grupper, där det mycket väl kan vara de möjligheter eller förutsättningar som finns i Sverige (inkl högre levnadsstandard och bidrag) som lockar hit folk. Å andra sidan - har man inte asylskäl får man inte stanna, eller så får man klara sig själv. (Om man kommer hit för att söka jobb t ex).
De som flyr för sitt liv hade självklart kommit ändå.
Tja, mina föräldrar kom till Sverige på 70-talet och det var ingrt snack om bidrag. Man fick jobb direkt, men då är det ju inte idag tyvärr. Människor kommer inte för att man får bidrag här- de kommer för att Sverige är lugnt och tryggt och har demokrati.
Tja, mina föräldrar kom till Sverige på 70-talet och det var ingrt snack om bidrag. Man fick jobb direkt, men då är det ju inte idag tyvärr. Människor kommer inte för att man får bidrag här- de kommer för att Sverige är lugnt och tryggt och har demokrati.
Välkommet till 2015 vi har varken eller!
Annars så invandrade mina föräldrar hit, min far först, började jobba strax därpå, två år senare när han hade byggt upp ett tillvaro genom att jobba och betala skatt så tog han över oss vilket var min mor och mig.
Inte så det ser ut idag direkt!
Det är väl en självklarhet? När min familj kom hit fick dem runt 800kr i veckan att leva på och då var vi fyra. Och vi var krigsflyktingar.
Och tvivlar starkt på att dem från Syrien och liknande kommer hit för pengar..
Jag kan inte tala för dem Romer som nyligen kommit hit med tiggarligor men det problemet ligger i invandrings-policy, då Myndigheten tillåter dessa grupper att komma hit till Sverige på "besök eller semester" och då tigger istället.
Det är synd att ingen annan än Sverigedemokraterna vill ta tag i invandringsfrågan i Sverige för dom gör det helt fel sätt..