• Gert

Varför är nästan alla muslimska länder odemokratiska?

Varför är nästan alla muslimska länder odemokratiska? Har det något med religionen islam att göra?

Om så, vad kommer det att göra med västvärlden och framförallt Sverige i framtiden när fler muslimer emigrerar hit? Kommer Sverige bli ett odemokratiskt land där kvinnor inte får köra bil och se på fotboll?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Varför är nästan alla muslimska länder odemokratiska?
  • Gert

Det märks av de få svaren här i tråden att det här är en fråga som man inte ska ställa i Sverige verkar det som. Man ska skyffla undan den under mattan och hoppas på det bästa.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Nidingbane skrev 2015-04-24 00:14:38 följande:

Jag vill inget illa med denna länken. Nej jag tycker bara den var intressant, men också sorglig. http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_democracy

Intressant lista på sidan. Bara 4 av 50 muslimska länder anses vara fria demokratier. Det är riktigt skrämmande faktiskt.
  • Nidingbane
    Gert skrev 2015-04-24 16:40:25 följande:
    Intressant lista på sidan. Bara 4 av 50 muslimska länder anses vara fria demokratier. Det är riktigt skrämmande faktiskt.

Kristendomen: Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.

Jag kan bara innerligt hoppas att detta vi nu försöker efterleva gäller, så att det inte istället blir som i de muslimska länderna man flyr ifrån idag.  

Islam: Ingen är rättrogen förrän han älskar sin broder som sig själv.

• asta66
    Gert skrev 2015-04-24 16:40:25 följande:
    Och ändå säger en del att det inte har med religionen att göra!
  • Nidingbane
    asta66 skrev 2015-04-25 06:58:15 följande:
    Och ändå säger en del att det inte har med religionen att göra!
    Jag vet inte om detta kan gälla för alla religioner, för det är väll förmodligen så att de kan vara olika även så. Men jag läste någonstans att religionen i grunden egentligen är odemokratisk. Själv tror jag helt klart att dess brister snarare kan spä på orättvisorna i ett samhälles utveckling.

Ta t ex utvecklingen av feodalsamhället i Europa. Kyrkan snarare uppmuntrade detta. Ja, jag tror till och med att själva var med att utforma den. Och beträffande detta, så jag tror inte att det skiljer sig så mycket ifrån hur samhället utvecklats på annat håll i värden där en annan religion haft inflytande.

• cb66

Det är väldigt få religioner som är demokratiska. Kristendomen bygger på ett patriarkaliskt samhälle där all makt skall ges åt kungen från Gud. Om man är rättrogen kristen och följer bibeln så ingår inte fria val.

Det kanske är så att anledningen till att "kristna" länder är mer demokratiska är att vi inte är så kristna längre.

Svar på tråden Varför är nästan alla muslimska länder odemokratiska?