• Knykoto

Varning för att jobba på Jysk

Hejsan! Jag har nyss i ca två månaders tid upplevt ett psykiskt helvete på min föredetta arbetsplats, Jysk. Jag passa på att varna alla som kanske har en tanke på att söka jobb, känner någon som tänker söka jobb eller har nyss börjat jobba på Jysk. Ni föräldrar som vill värna om sina barn ska absolut inte låta dom jobba på Jysk.

Många av er har säkert ingen bra erfarenhet från Jysk sen tidigare med tanke på kvalité på produkter eller service och efter att ha jobbat på företaget i 3 år har man fått en bättre insyn på varför allt är skit. Och ja.. Era erfarenheter om att det är skit är ingen som säger emot!

Allt började i augusti 2014. Jag hade jobbat på Jysk i ca 2,5 år. Jag visste att jag hade rätt till fast anställning men behövde det inte för Jag fick jobba så pass mycket ändå. Men jag skulle operera min axel pga en gammal skada som Jag skulle rätta till.

För att försäkra mig om att jag skulle få sjukersättning när Jag skulle bli sjukskriven förstod jag att Jag måste bli fast anställd, annars skulle dom blåsa mig och jag skulle inte få något alls.

Jag gick till facket (vilket i sig är helt ofattbart för efter 2,5år på ett företag ska man bli förfrågad om man vill bli anställd, men på Jysk måste man jaga anställningen själv...) och fick en anställning efter lite om och men.

De ville inte anställa mig för de hade inte råd med mig, det finns inga timmar för mig trots att jag jobbar ungefär 75% i över ett år och flera timanställda fått jobba samtidigt. Men det löste sig så Jag fick ett vikariat fram till 1april 2015.

Jag opererade mig, blev sjukskriven två månader mellan oktober och januari. Runt 25 december pratade min chef med mig om att efter februari blir jag uppsagd och att det finns inga mer tider som fast då och att hon då påstod att det var 1 månads uppsägningstid.

Jag tog det ganska lugnt tills flera av mina kollegor och mina föräldrar sa att jag antagligen hade längre uppsägningstid.

Det närmade sig februari och jag började förbereda mig på att skriva på ett kontrakt på att jag blir uppsagd men inget hände..

Jag kontaktade facket och dom sa att självklart ska du ha ett kontrakt och det ska stå rätt datum (datum då jag skriver på kontraktet) plus rätt antal uppsägningsmånader.

Ca 7 februari frågade Jag min chef vart kontraktet är och att jag vill att dom ska dubbelkolla hur många månader uppsägning Jag har. Hon blev vansinnig och påstod att Jag har vetat om att jag ska bli uppsagd och något kontrakt behövs inte för vi har haft förhandlingar om detta.

Min chef tog dock reda på hur många månader jag hade och det visade sig vara 2 månaders uppsägningstid men då ville hon påstå att det började gälla då i december då hon pratade med mig om varsling.

Jag kontaktade återigen facket som skrev ett argt mail till min chef och 12 februari skrev Jag på ett uppsägningskontrakt. Dagarna innan dess hade chefen pratat med mig och berättat sitt missnöje om varför jag gör såhär, ifrågasatt varför jag sätter andras anställning i fara osv. Allt enbart för att lägga över allt ansvar på mig. Plus att det visade sig att chefen hade fått kontraktet om uppsägning skickat till sig men inte sätt och skrivit ut det. Hon försökte blåsa mig på två månadslöner!

Under dessa två sista månaderna jag skulle jobba hade Jag planerat en semester tillsammans med en annan kollega. Ledighetsansökan hade en tillfällig chef godkänt redan i augusti 2014 så resan var betald och klar.

På Jysk söker man semester på följande sätt: man lämnar in en lapp om vilka datum mam vill vara ledig och senare får man samma lapp tillbaka så står det om den är godkänd eller inte.

Nu var det tyvärr så att Jag lät min godkända lapp sitta kvar på anslagstavlan i personalrummet men egentligen skulle tagit hem den. Dels lät Jag den sitta kvar för jag litar ju på mina kollegor och speciellt på min chef som fick se lappen och ifrågasatte den tillfälliga chefen varför han godkänt den och hotade med att han skulle få jobba istället.

När det var lite mindre än en månad kvar tills vi skulle åka kom min chef och sa att hon har inte sett någon ledighetsansökan från mig. Vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Lappen satt inte kvar på tavlan och den fanns inte kvar helt enkelt. Jag ansökte om ledighet igen, fick den ej godkänd. Frågade min kollega som jag skulle åka med om hon hade behövt visa sin ansökan och det hade hon inte behövt.

Denna sekund visste jag direkt att detta gjorde chefen enbart för att hämnas och djävlas med mig.

Hon påstådde att hon hade ringt till löneavdelingen och där hade dom inte någon semester inlagd på mig.

Då ringde Jag själv till lön och frågade om min semester men då fick jag reda på att dom inte har något allt med det att göra. Allt sånt har chefen hand om. Så hon ljög för mig.

Vid denna tiden började Jag må sämre och sämre, hade ont i magen och kände en enorm oro varje dag. Jag kontaktade facket och de såg också att det var en tydlig hämnd mot mig.

Jag förklarade att minst 4 pers hade sätt lappen beviljad men det var tydligen inget som räknades.. Chefen ville se lappen precis som jag ville ha mitt kontrakt tidigare. Just det argumentet var en återkommande åsikt från deras sida.

Jag försökte prata med han som beviljade den men han sa bara samma sak.

Nu när det inte hände något ringde jag min chefs chef och berättade hela historien om allt som hade hänt och hon lät väldigt förstående och ville försäkra sig om att så många som 4 andra hade sätt lappen beviljad. Så jag fick lite hopp om att det skulle lösa sig.

Samtidigt fick jag höra att mina kollegor inte alla mådde bra över vad som hände mig på jobbet. De sätter sig själva in i situationen och om deras barn hade blivit behandlad så. De gick till chefen och berättade att de inte mådde bra vilket Jag senare fick höra att det var mitt fel. Jag skapade dålig stämning på jobbet.

Dagarna gick och jag hörde inget mer från någon men jag hade varit tydlig i att jag skulle åka på semester ändå.

När man väl hade kommit hem från semestern hade jag en vecka kvar på min uppsägning. Då ville han som beviljat min semester som är chef för tillfället och distriktschefen ha ett möte med mig.

Jag blev genast orolig över vad som skulle sägas med övertalade mig själv för att må bättre att det skulle lösa sig för jag inte gjort något fel.

När vi väl satt där blev det ganska snart uppenbart att de ville nu bli av med mig. Distriktschefen tyckte precis som min andra chef helt plötsligt och kom till och med samma argument. Hon tog även upp andra saker som att jag hade satt dom i en enorm knipa när jag åkte iväg på semester ändå och ville helt och hållet lägga över allt på mig. De ville fortfarande inte ge mig den semestern som jag blev beviljad.

Nu har Jag slutat jobba på Jysk och tänker aldrig mer säga ett gott ord om det företaget. Hoppas ni förstår varför.

Att jobba på ett företag när ens chefer inte vill värna om sina anställda som sliter som djur och Jag som timanställd jobbat varenda tid jag fått på kort varsel bara får skit tillbaka är något man vill undvika och varna andra om. Jag har mått så sjukt dåligt och mår fortfarande dåligt av allt för strulet är inte över än.

Men snälla, Jag ber er alla! Börja aldrig jobba på Jysk och bidra inte med något till detta företag! Jag är inte den enda anställda som blivit diskriminerad av sin chef på Jysk.

• Svar på tråden Varning för att jobba på Jysk
  • Swagger

Det finns många därute som inte borde vara chefer. Konstigt att chefchefen inte tog tag i saken bara. Var glad att du slipper stället!

• Donum

"Psykiskt helvete" på Jysk?

Jadu, jag undrar ju lite vilka referensramar man har då...

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Swagger
    Donum skrev 2015-04-24 04:36:21 följande:
    "Psykiskt helvete" på Jysk?
    Jadu, jag undrar ju lite vilka referensramar man har då...
    Hade inte du blivit lite ledsen av den där behandlingen? Jobbet är ju dessutom en mycket stor del av livet. Inklusive lunch och raster tillbringar de flesta av oss minst 9 timmar av vår vakna tid på jobbet fem dagar i veckan. De flesta får ju även vänner på jobbet...
  • Aniiee
    Swagger skrev 2015-04-24 04:42:43 följande:
    Hade inte du blivit lite ledsen av den där behandlingen? Jobbet är ju dessutom en mycket stor del av livet. Inklusive lunch och raster tillbringar de flesta av oss minst 9 timmar av vår vakna tid på jobbet fem dagar i veckan. De flesta får ju även vänner på jobbet...
    STOOOOOOOR skillnad på "lite ledsen" och "psykiskt helvete"......
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Donum
    Swagger skrev 2015-04-24 04:42:43 följande:

Det kan jag inte tänka mig att jag hade blivit. "Psykiskt helvete" vore det absolut inte.

TS har själv valt bort rätten till fast anställning för "jag behövde det inte" och h*n tycker att det är "helt ofattbart" att arbetsgivaren inte erbjuder en tjänst utan att TS meddelat att h*n vill ha det. Och det är TS själv som har sjabblat med semestern. Men det är Jysk som är boven i dramat?

Dessutom tycker jag att det är riktigt j*vla larvigt att starta en tråd om att varna för att jobba på Jysk.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Griseknoen35

Det är inte Jysk i sig som vart dåligt utan det är den chefen du råkade på. Det finns dåliga chefer i alla yrken och på väldigt många arbetsplatser. Själv har jag bara hört bra av vänner som arbetar på Jysk förutom att produkterna är billigt budget skräp då.

• Swagger
    Donum skrev 2015-04-24 05:14:14 följande:
    Det kan jag inte tänka mig att jag hade blivit. "Psykiskt helvete" vore det absolut inte.

TS har själv valt bort rätten till fast anställning för "jag behövde det inte" och h*n tycker att det är "helt ofattbart" att arbetsgivaren inte erbjuder en tjänst utan att TS meddelat att h*n vill ha det. Och det är TS själv som har sjabblat med semestern. Men det är Jysk som är boven i dramat?

Dessutom tycker jag att det är riktigt j*vla larvigt att starta en tråd om att varna för att jobba på Jysk.

Varför är det viktigt för dig att skriva till TS att det hon under flera månader upplevde som ett psykiskt helvete absolut inte var det? Hon beskriver ju också hur den psykiska behandlingen övergått i fysiska problem, såsom ont i magen t.ex. Hon skriver också att hon fortfarande mår dåligt. Varför är det viktigt för dig att skriva till TS att det sätt hon upplevt allt på inte är en korrekt känsla? Hon borde upplevt det annorlunda enligt dig, eller? Hon får inte ha tyckt att det var ett "psykiskt helvete" för henne?

Om hon kan må lite bättre av att ventilera allt som hänt, och som hon uppenbarligen fortfarande mår dåligt över, på ett anonymt forum, varför ska hon inte göra det då? Varför är det larvigt?
  • Swagger
    Oklok skrev 2015-04-24 05:30:36 följande:
    Men klandra hela koncernen Jysk för din chefs fel?
    Det håller jag med om. Det var en riktigt kass chef, men också konstigt att inte chefchefen tog tag i problemen.

Men på ett mänskligt plan kan jag ändå förstå att TS skriver i affekt och mår dåligt. Det kan vara jäkligt jobbigt att ha en sådär usel chef som man känner motarbetar en och samtidigt måste man vara där på jobbet under så stor del av sin vakna tid och ta hand om kunder med ett leende på läpparna.

Jag har själv haft en urusel chef och mådde skit på en arbetsplats, men jag valde att sluta frivilligt och var bara glad när jag slutade. TS mår ju uppenbarligen fortfarande dåligt.
  • Donum
    Swagger skrev 2015-04-24 05:44:04 följande:

Varför är det viktigt för dig att skriva till TS att det hon under flera månader upplevde som ett psykiskt helvete absolut inte var det? Hon beskriver ju också hur den psykiska behandlingen övergått i fysiska problem, såsom ont i magen t.ex. Hon skriver också att hon fortfarande mår dåligt. Varför är det viktigt för dig att skriva till TS att det sätt hon upplevt allt på inte är en korrekt känsla? Hon borde upplevt det annorlunda enligt dig, eller? Hon får inte ha tyckt att det var ett "psykiskt helvete" för henne?

Om hon kan må lite bättre av att ventilera allt som hänt, och som hon uppenbarligen fortfarande mår dåligt över, på ett anonymt forum, varför ska hon inte göra det då? Varför är det larvigt?

Jag skrev att jag undrar vad man har för referensramar om man anser att det som beskrevs är ett psykiskt helvete.

Det är larvigt att starta en tråd för att varna för att jobba på ett företag, i synnerhet när man själv har del i att det inte funkade.

Du får gärna läsa vad jag skriver istället för att fantisera.
Svar på tråden Varning för att jobba på Jysk