Inlägg från: Swagger |Visa alla inlägg
  • Swagger

Varning för att jobba på Jysk

Det finns många därute som inte borde vara chefer. Konstigt att chefchefen inte tog tag i saken bara. Var glad att du slipper stället!

• Swagger
    Donum skrev 2015-04-24 04:36:21 följande:
    "Psykiskt helvete" på Jysk?
    Jadu, jag undrar ju lite vilka referensramar man har då...
    Hade inte du blivit lite ledsen av den där behandlingen? Jobbet är ju dessutom en mycket stor del av livet. Inklusive lunch och raster tillbringar de flesta av oss minst 9 timmar av vår vakna tid på jobbet fem dagar i veckan. De flesta får ju även vänner på jobbet...
  • Swagger
    Donum skrev 2015-04-24 05:14:14 följande:
    Det kan jag inte tänka mig att jag hade blivit. "Psykiskt helvete" vore det absolut inte.

TS har själv valt bort rätten till fast anställning för "jag behövde det inte" och h*n tycker att det är "helt ofattbart" att arbetsgivaren inte erbjuder en tjänst utan att TS meddelat att h*n vill ha det. Och det är TS själv som har sjabblat med semestern. Men det är Jysk som är boven i dramat?

Dessutom tycker jag att det är riktigt j*vla larvigt att starta en tråd om att varna för att jobba på Jysk.

Varför är det viktigt för dig att skriva till TS att det hon under flera månader upplevde som ett psykiskt helvete absolut inte var det? Hon beskriver ju också hur den psykiska behandlingen övergått i fysiska problem, såsom ont i magen t.ex. Hon skriver också att hon fortfarande mår dåligt. Varför är det viktigt för dig att skriva till TS att det sätt hon upplevt allt på inte är en korrekt känsla? Hon borde upplevt det annorlunda enligt dig, eller? Hon får inte ha tyckt att det var ett "psykiskt helvete" för henne?

Om hon kan må lite bättre av att ventilera allt som hänt, och som hon uppenbarligen fortfarande mår dåligt över, på ett anonymt forum, varför ska hon inte göra det då? Varför är det larvigt?
  • Swagger
    Oklok skrev 2015-04-24 05:30:36 följande:
    Men klandra hela koncernen Jysk för din chefs fel?
    Det håller jag med om. Det var en riktigt kass chef, men också konstigt att inte chefchefen tog tag i problemen.

Men på ett mänskligt plan kan jag ändå förstå att TS skriver i affekt och mår dåligt. Det kan vara jäkligt jobbigt att ha en sådär usel chef som man känner motarbetar en och samtidigt måste man vara där på jobbet under så stor del av sin vakna tid och ta hand om kunder med ett leende på läpparna.

Jag har själv haft en urusel chef och mådde skit på en arbetsplats, men jag valde att sluta frivilligt och var bara glad när jag slutade. TS mår ju uppenbarligen fortfarande dåligt.
  • Swagger

Jag minns inte att TS skrivit någonstans att hon tackade nej till en fast anställning, orkar inte läsa allt igen. Jag tolkade det som att hon visste att hon hade rätt till det men visste också att det skulle bli bråk kring det som hon inte orkade med. När hon blev tvungen att operera sig så kände hon att hon var tvungen att ta "bråket" om fast anställning... Så tolkade jag det.

Ni får gärna peka ut var det står att hon tackade nej till fast anställning.

• Swagger
    Donum skrev 2015-04-24 22:49:18 följande:
    Tja, psykisk misshandel skulle kunna vara det. Eller att leva i förföljelse och flykt. Eller i sviterna efter övergrepp. Det finns många exempel, men dit räknar jag inte en semesterlapp och nekad fast anställning.
    Det är svårt att jämföra psykiskt lidande. Vissa är "starkare" än andra och klarar mer andra kan lida svårt av att tex ha en urusel chef, på det jobb som man känner att man dagligen måste gå till. Lika konstigt som att säga att fysisk smärta skulle upplevas lika av alla.

Varför göra en lista på vilket psykiskt lidande som är tillräckligt och som man får starta trådar om på anonyma forum, när det är så individuellt.

Fast man kan ju också undra vad du tycker kan ingå under psykisk misshandel?
  • Swagger
    Donum skrev 2015-04-25 14:35:07 följande:
    För att jag ombads ge exempel på vad jag skulle kalla för psykiskt helvete...
    Så vad tycker du kan ingå under psykisk misshandel?
  • Swagger
    Donum skrev 2015-04-26 03:00:33 följande:
    T ex hot om våld.
    Jag antar att det måste vara under en lång tid, eller tycker du det kan räcka med hot om våld t.ex en enstaka gång och så är det mycket värre än den trakassering från sin chef som TS skriver att hon upplevt under månader? Hur mycket våld måste det hotas med, räcker det med hot om en örfil och så är det värre än vad TS upplevt?

Jag är nyfiken på hur du tänker när du rankar vad som är ett "psykiskt helvete" rent allmänt. Eller är detta bara vad DU skulle uppleva som ett psykiskt helvete och inget du menar är allmängiltigt? Fast varför skulle du då läxa upp TS på det sätt du gjort då, genom att säga att det är super larvig tråd och att du undrar över hennes referensramar när hon säger att hon upplevt ett "psykiskt helvete"... osv.

Svar på tråden Varning för att jobba på Jysk