• AngelOfHarlem

    Varför skaffade du fler än ett barn?

    Hej!

    Titt som tätt dyker det upp trådar med frågor till enbarnsföräldrar om varför de "bara" skaffade ett barn.

    Nu vill jag vända på frågan och be er med mer än ett barn att svara på vilken som är den huvudsakliga anledningen till varför ni inte nöjde er med ett barn?

  • Svar på tråden Varför skaffade du fler än ett barn?
  • Anonym (Susanne)

    Jag hade ett barn i många år, levde själv med honom som änka.

    Sedan när han var 15  träffade jag en ny man och vi bestämde oss för att försöka få ett gemensamt då han inga barn hade.

    Så när jag var nästan 40 födde jag mitt andra barn, då var äldsta sonen redan myndig.

  • Erizajo

    För att jag tycker att barn ska ha syskon, för att jag längtade efter ännu en bebis två ggr. Vi har alltså tre barn :)

  • Flickan och kråkan

    För att erfarenheten av att vara förälder till ett barn fick mig att önska mer av samma . Det i kombination med att ha goda erfarenheter av syskonskap (egen och mina barns) fick oss att skaffa ett, två och tre barn. Men alla våra barn har vi skaffat av totalt egoistiska skäl givetvis. Det är ju vi som föräldrar som velat ha ett, två och tre barn .

  • lövet2

    Eftersom vi båda växt upp med syskon, så var det en självklar grej att vårt barn skulle få ett syskon. Det var inget vi ens behövde diskutera.

  • MeAngeleyes

    För att känslan av att bli mamma var det mest fantastiska jag upplevt!

    Jag är själv ensambarn och har alltid längtat efter syskon så att bara ha ett barn har aldrig varit ett alternativ för mig, minst två eller inget!

  • Anonym (C)

    På samma sätt som jag längtade efter att få första barnet längtade jag efter ett till. Den där längtan som gör att man inte känner sig hel. När jag fick mitt andra barn kändes min familj fulländad. Varför jag inte skaffar ett tredje barn är för att jag inte har den längtan efter ett till barn, det känns perfekt och lagom med två.

  • Anonym (J)

    För att jag kände i hjärtat att jag ville ha fler...Jag har fyra och efter sista barnet kändes familjen komplett.

  • gbgumman

    Eftersom både jag och min man är ensambarn så tycke vi att ett var rätt bra men längtan efter ett till gjorde att vi skaffa två. Vi har aldrig drömt om någon stor familj då fler blir det inte.

  • Sanna77

    Jag valde att bara skaffa ett barn för att inte ta vatten över huvudet, bättre är att satsa på att ha en liten familj som man känner att man klarar av än att följa den strikta tvåbarnsnormen, jag vill kunna ge mitt barn hundra procent. Min familj är komplett och behöver inte en till medlem. varför skall en familj bli bätre med två barn än med ett`? Att ha syskon betyder långt ifrån alla gånger att man kommer ha en meningsfull relation med dem. Skönt att ni är fler som inte följer den strömmen!

Svar på tråden Varför skaffade du fler än ett barn?