autism/aspberger utredning vuxen
Fick min diagnos för några få år sedan och är strax över 30. Hade inte egentligen tänkt så mycket på att jag skulle ha asperger innan utan gjorde mest utredningen då jag är väldigt känslig för intryck och har svårt att koncentrera mig bland folk eller i stökiga miljöer. Visste väl i och för sig att jag brukar tänka och fungera lite annorlunda än andra vad människor överlag gör, men hade ju inte tänkt mig något inom autismspektrat.
Efter diagnosen har jag dock läst om många saker gällande hur jag fungerar som jag inte visste om var vanligt vid diagnoser inom autismspektrat och som jag trodde var lika för alla andra människor omkring mig. På så sätt har diagnosen hjälpt mig att upptäcka saker som är lite udda i mitt liv, men jag visste ju redan innan att jag fungerar som jag gör. Skillnaden är väl att jag tidigare inte visste att andra människor överlag fungerade annorlunda än mig i vissa avseenden eller har mycket lättare för vissa aspekter av livet.
I det stora hela gör ju inte en diagnos så mycket till eller från. Man kan ju få praktik eller lönebidrag direkt (om man behöver anppasningar på arbetsplatsen) via arbetsförmedlingen utifrån diagnosen och skulle man behöva boendestödjare som kommer hem till ens bostad ibland (vill själv inte ha det) för att hjälpa en att ta tag i saker så kan man ansöka om detta via kommunen. Klarar man inte av ett vanligt jobb har man ju rätt till "daglig verksamhet", men det är ju generellt mycket bättre att jobba så att man får en riktig lön och de verksamheterna brukar dessutom ofta vara anpassade efter folk med nedsatt intellektuell förmåga och inte stimulerande för fem öre som jag förstått det på många som haft det.