Aniiee skrev 2015-04-27 10:42:05 följande:
Stöd? Tja, en del. Tyvärr dock inte av de jag behövde mest, men det är en annan historia. Skolan var ju väldigt annorlunda för mig än för jämnåriga. Men framför allt, tror jag, har jag sluppit känna mig förvirrad på samma sätt som du och andra. Jag VISSTE ju att jag var en alien i sociala sammanhang och framför allt visste jag VARFÖR, och det var ok, mina kompisar fattade och hade något att förhålla sig till. Jag var inte konstig, jag hade asperger, liksom. De tyckte inte att det var konstigare än att ha en kompis med någon kronisk, fysisk sjukdom. "Idag har vi inte gjort så mycket i skolan, då orkar Aniiee hänga med ut/idag har vi gjort mycket i skolan, då orkar Aniiee inte hänga med ut, men kanske hon orkar göra något hemma, men kanske inte och det är ok, vi ses igen i morgon i skolan."
Som vanligt när jag får såna där frågor så svävar jag ut och skriver osammanhängande och svarar förmodligen inte på vad du frågar =) (ett till asperger-drag hos mig, det är en slags låsning. Om du frågar mig 100 frågor om franska revolutionen så kan jag svara, men om du ber mig redogöra för franska revolutionen så kommer inget bra svar, trots att jag kan egentligen). Men vill du veta något så ställ gärna så precisa frågor du kan, så svarar jag på de =) Det är bättre (för mig) om du stället 100 små frågor än en stor.
Men känner att de måste ändå vara skönt att barnen förstår även om du inte fick de stödet du ville.
Jag suger på att formulera ut frågor men jag kör på kan/vill du inte svara på någon fråga så skit i det bara jag kör på lite det jag funderar på.
Du säger de andra barnen, gick du i en specialklass?(särskola är ett hemskt ord många använder)
Hur var skolan för dig?
Var det något ämne du kände var svårt respektive lätt?
Hur såg dina föräldrar på din diagnos?
Vad var det som fick dina föräldrar att söka hjälp åt?
Hur var du i tonåren? Stannade du hemma mest eller festade du?
Hur ser situationen ut nu?
Vanligt jobb eller samhall/liknande?
Har du några barn?
Ser du några fördelar med din diagnos?