autism/aspberger utredning vuxen
Jag fick min asperger diagnos för några månader sen och jag är 31 år. Jag fick stå i kö för utredning i 1 år sen tog min utredning några veckor. Jag utreddes av en neuropsykolog på vuxenhabiliteringen och det ställdes en massa frågor, gjordes tester och jag fick lösa uppgifter. Det gjordes även intervjuer med min mamma då det ställdes frågor om min barndom och uppväxt.
För mig har det varit en lättnad att få svar på varför det sociala aldrig funkat för. Varför jag har stora problem med det sociala, svårt med sociala koder och varför jag alltid känt mig udda. Att vara bland folk tar mycket energi från mig, Har ångestproblematik för att det sociala blir för svårt och jobbigt för mig.
Jag har erbjudits boendestöd men känner inget behov av det. Har fått SIUS stöd, särskilt introduktions och uppföljningsstöd. Jag har ansökt om sjukersättning på 50% och väntar nu på besked om jag blir beviljad.
Nu är jag arbetslös och tycker det är jätteskönt att bara vara hemma i mitt och min fästmans hus som ligger i skogen. Mår bäst hemma och att vara i skogen med vår hund. Känner ångest och oro inför att ge mig ut i arbetslivet igen men funka inte ekonomiskt att bara vara hemma.
I maj börjar jag praktisera på Samhall på 50% som städare och eventuellt kommer jag får sommarjobb där. Jag har jobbat på Samhall innan och trivdes där. Det är den första arbetsplats där jag känner mig accepterad och respekterad fast jag är udda och tystlåten.
Jag drömmer om att jobba med djur för jag trivs bättre bland djur än bland människor. Drömmer även om att bli författare för jag har alltid gillat att skriva.