• Glinda

Skänka barnkläder

Någon som vet hur man kan gå tillväga för att skänka kläder/leksaker direkt till behövande? Jag vill att de ska få grejerna gratis och inte att de ska gå till försäljning.

• Svar på tråden Skänka barnkläder
  • lövet2

Om du skänker till Svenska Kyrkan, så brukar kläderna hamna rätt. Kyrkan har många aktiviteter där personalen kommer i kontakt med både asylsökande, unga mammor med dålig ekonomi och familjer i kris. Jag vet t ex att för några veckor sedan, så plockades det ur vår kyrkas klädlager för att skänka till en hemlös småbarnsfamilj som just sett sitt hus brinna ner.

• Glinda

Ja kyrkan var ju en bra idé, får gå förbi och fråga, tack för tipset!

Stackars familj :(

• aleydis

Finns även insamlingar där de tar kläder osv direkt till Estland eller Rumänien tex

• Glinda

Aleydis, vet du var man hittar de insamlingarna? Är det organisationer eller privatpersoner du tänker på? Vill ju gärna att grejerna ska hamna hos rätt person och att det ska vara gratis.

• aleydis
    Glinda skrev 2015-04-25 13:00:20 följande:

Aleydis, vet du var man hittar de insamlingarna? Är det organisationer eller privatpersoner du tänker på? Vill ju gärna att grejerna ska hamna hos rätt person och att det ska vara gratis.

Nej tyvärr! Hör lite då och då om folk som gör sånt, såg en lapp i trapphuset bland annat nyligen. Men är inte insatt
  • mammalovis

Ett tips är väl att du skriver ut vilken kommun du bor i, så är det lättare att hitta något lokalt. Sedan beror det ju på om du vill ge till hjälpbehövande i Sverige eller i ett fattigt land ...

Min svärfar kör kläder direkt till Polen, men exakt hur det fungerar på plats har jag inte full koll på. Vi har ännu inte gett vidare något då vi har sista barnet på väg, men däremot har vi gett julklappar i form av hygienpaket till barn.

• Glinda

Vi bor i Stockholm. Bor din svärfar i närheten? Har damkläder, gravidkläder, barnkläder i olika storlekar samt lite barnprylar.

Svar på tråden Skänka barnkläder