• Anonym (anna)

ersättning från försäkring

ni som fått ersättning utbetalt från försäkringsbolag i samband med skada, vad har ni för skada och vad har det varit för summor ni fått?
    Förstår att det såklart skiljer sig åt från de olika bolagen och andra faktorer.
    Här handlar det om en arm som inte återställs efter en olycka och många vardagliga moment som också påverkar arbetsförmågan på sikt.

• Svar på tråden ersättning från försäkring
  • Anonym (skadereglering)
    Dr to be skrev 2015-04-25 13:41:10 följande:

Jag förlorade en äggledare 2011. Det räknades som någon form av invaliditet och jag fick 29000kr om jag inte minns fel. Hade och har fortfarande Trygg-Hansa.

Antar att du inte tog hjälp av en skadereglerare som kan den juridisk processen ang ersättning från försäkringsbolag?
  • Anonym (Knäskada)

Jag ramlade med en moped när jag var 14, alltså 2007 och skadade knät. Anmälde det till Folksam, fick inget då. 2013 så vred jag till knät igen och denna gång krävdes operation, fick operation, rehab 10 gånger. Sedan anmälde jag knät igen då det fortfarande gör ont och svullnar, fick direkt 11000 då. sedan utvärderade dom knät igen och kom fram till att jag är 3% invalid i knät och kommer få leva med smärta, fick då 67500 kr.

Mina föräldrar hade tecknat en extra barnförsäkring på mig som gäller fram till 25 år så tack vare den så fick jag så högt skadestånd!

• Anonym (skadereglering)
    Anonym (anna) skrev 2015-04-25 13:50:57 följande:
    ok här handlar det om funktionsnedsättning som påverkar daglig aktivitet och jobb. men de pratar om mellan 30-50 000 kr beroende på vad läkaren skriver
    Om det är så att man kommer förlora arbetsinkomst resten av livet pga obrukbar arm så pratar vi miljoner. Därför måste man ha en skadereglerare som är van att hantera såna här saker. Försäkringsbolagen vill ha en vinst i sina företag, vilket innebär att de vill komma undan så billigt som möjligt. Självklart blir man glad över att få 50 000 kr i engångssumma. Men om en jurist gått in och slagits för personen, skulle man kanske fått 700 000 kr. Man vet aldrig. Och som lekman ska man aldrig ta emot engångsbelopp såvida inte en jurist gett klartecken.
  • Anonym (anna)
    Anonym (skadereglering) skrev 2015-04-25 14:26:12 följande:
    Om det är så att man kommer förlora arbetsinkomst resten av livet pga obrukbar arm så pratar vi miljoner. Därför måste man ha en skadereglerare som är van att hantera såna här saker. Försäkringsbolagen vill ha en vinst i sina företag, vilket innebär att de vill komma undan så billigt som möjligt. Självklart blir man glad över att få 50 000 kr i engångssumma. Men om en jurist gått in och slagits för personen, skulle man kanske fått 700 000 kr. Man vet aldrig. Och som lekman ska man aldrig ta emot engångsbelopp såvida inte en jurist gett klartecken.
    ok nu tror jag inte att det är såna belopp vi pratar om. Jobbet kommer kunna göras men försvåras ( pga smärta och inskränkning av rörelse och på sikt måste nog andra sysslor tas bort och få andra uppgifter).

Men jag ska absolut kolla av det med jurist innan vi säger ja. tack!
  • GrodanHopp

Vid invaliditetsersättning får man en viss procent av försäkringsbeloppet. Så miljoner får man om man är så högt försäkrad.

• Anonym (Jag)

Jag fick en fraktur i axeln under en operation! Har fått ut 50 000 för sveda och värk och ca 20 000 kr för förlorad arbets inkomst! Har inte gått 1 år efter operationen för att åtgärda skadan och jag är inte bra heller så i höst ska dom göra EN bedömning av invaliditet och ersätta ärren! Ett på axeln och ett på höften då dom flyttade ben därifrån till axeln! Fick för en bruten handled år 2000 ca 18 000kr

• Anonym (anna)
    Anonym (Jag) skrev 2015-04-25 17:31:07 följande:

Jag fick en fraktur i axeln under en operation! Har fått ut 50 000 för sveda och värk och ca 20 000 kr för förlorad arbets inkomst! Har inte gått 1 år efter operationen för att åtgärda skadan och jag är inte bra heller så i höst ska dom göra EN bedömning av invaliditet och ersätta ärren! Ett på axeln och ett på höften då dom flyttade ben därifrån till axeln! Fick för en bruten handled år 2000 ca 18 000kr

Hm intressant. Det här är också en skada på axeln i en led som inte blir bra. Men det är ju en olycka som orsakat den. Hittills har kanske 5-6000 kr betalats ut och invaliditetsbedömningen har nu gjorts som visar på betydande rester som ej kommer bli bra.
    exempelvis kan armen ej lyftas helt upp, moment som att ta upp barnen ur badkaret, dra dem efter vid skidåkning och att den gör ont nattetid på den sidan när man sover. Detta påverkar också arbetet som innefattar en hel del tunga lyft och det kommer bli svårt i framtiden att behålla dessa uppgifter.
  • Anonym (Jag)

Är exakt samma problem jag har! Svårt att ligga på den,kan inte heller dra tex en pulka lr skjuta ifrån med axeln! Kan rekommendera Elisabeth sjukhuset i Uppsala! Är ett privat sjukhus dit jag blev remitterad! Super duktiga!

• Anonym (anna)
    Anonym (Jag) skrev 2015-04-25 19:02:45 följande:

Är exakt samma problem jag har! Svårt att ligga på den,kan inte heller dra tex en pulka lr skjuta ifrån med axeln! Kan rekommendera Elisabeth sjukhuset i Uppsala! Är ett privat sjukhus dit jag blev remitterad! Super duktiga!

de är de som gjort operationen, tyvärr blir det inte bättre än så här Rynkar på näsan
  • Anonym (Jag)

Aha vad trist! Verkar som om jag oxå får löra mig leva med detta! Visst va det ett mysigt sjukhus vad har du för skada i axeln?

• Anonym (anna)
    Anonym (Jag) skrev 2015-04-25 19:22:03 följande:

Aha vad trist! Verkar som om jag oxå får löra mig leva med detta! Visst va det ett mysigt sjukhus vad har du för skada i axeln?

AC leds luxation Rynkar på näsan
Svar på tråden ersättning från försäkring