• Anonym (M)

Har helt plötsligt börjat dregla som ett spädbarn. Orolig!

Jag har sen dom senaste kanske 1-2 veckorna ungefär börjat dregla utan anledning. Ibland händer det att jag dreglar i sömnen, vilket jag antar är ganska vanligt, men numera så har jag börjat dregla mitt på ljusa dagen och jag förstår inte vad detta beror på. Jag mår annars precis som vanligt, det är bara det att jag har börjat dregla som ett spädbarn och det ser jättekonstigt ut.

Detta tycker jag inte är något att kontakta sjukvården för, dock är det rätt störande och det gör mig rätt orolig. Vad kan detta bero på? Någon som vet?

• Svar på tråden Har helt plötsligt börjat dregla som ett spädbarn. Orolig!
  • Anonym (Stress)

Ökad salivproduktion kan vara relaterat till stress. Är det något du känner igen dig i?

• Anonym (M)
    Anonym (Stress) skrev 2015-04-25 17:32:03 följande:

Ökad salivproduktion kan vara relaterat till stress. Är det något du känner igen dig i?

Jag är sjukskriven sen några år tillbaka, så jag lever ett ganska stressfritt liv. Så stress tror jag inte att det är.
  • Anonym (Stress)
    Anonym (M) skrev 2015-04-25 17:35:03 följande:
    Jag är sjukskriven sen några år tillbaka, så jag lever ett ganska stressfritt liv. Så stress tror jag inte att det är.
    Stress kan ju även komma inifrån, till exempel av just inaktivitet. Det beror ju helt på hur du tolkar och hanterar din situation, men om du inte tror att det är stress ändå så är det säkert inte det. Men om du har någon anledning att misstänka något fysiskt så är det säkerligen psykosomatiskt. Att ha psykosomatiska symptom är väldigt vanligt och det betyder inte att man är psykiskt störd eller att man simulerar. Påpekar det bara för att det är en så väldigt vanlig missuppfattning.

Du har inte sura uppstötningar? Det kan också ge ökad salivproduktion. 
  • Anonym (Stress)
    *Men om du inte har någon anledning
  • Anonym (Tänder?)

Du kanske har en visdomstand på väg upp?

• Lilla JJ

Är det ur mungipan och är det i så fall samma mungipa varje gång? Tänkte om du fått någon slags förlamning i ansiktet?

Le-det kan smitta!
  • LauraPalmer

Konstigt. Själv har jag dreglat hela mitt vuxna liv. Jag tar en hel del läkemedel som sägs leda till muntorrhet men det verkar vara tvärt om för mig. Dessutom blir det värre om jag är glad, som en hund ungefär. haha

• Anonym (dövad)

Måste ha med nerverna att göra? Jag hade otät mun efter en tandläkarebedövning, tills den hade släppt.

• Anonym (Änkan)

Vill inte skrämma upp dej, men om det är som någon skrev i en tidigare kommentar att du bara dreglar ur ena mungipan, så måste du se till att genast söka läkare. Det var nämligen det första jag märkte innan min man diagnosticerades med en hjärntumör. Förhoppningsvis är det inte så allvarligt, men det är bättre att du får visshet än att bara gå och oroa dej.

• Anonym (M)

Ja det rinner oftast ur högra mungipan. Jag känner ibland inte att det kommer, utan känner bara efter ett tag att det känns konstigt under munnen eller på kinden och känner sen att det är alldeles blött av dregel.

En annan sak som också oroar mig som kommer ibland är att jag har problem med balansen. Det har hänt ett flertal gånger om jag varit inne i affären och tappat balansen bara sådär och nästan snubblat in i köttdisken. Har inte tänkt att detta är nåt allvarligt, men när nån här inne skrev "hjärntumör" blev jag skiträdd. Kanske ska kolla upp detta ändå.

• Anonym (Änkan)

Jag hoppas verkligen att det inte är så allvarligt, men du ska veta att det också finns godartade hjärntumörer som ger precis amma symtom. Balansproblem tyder också på att det kan röra sig om en tumör, men det kan vara annat också. Har du inte haft huvudvärk eller illamående? Vad det än är för fel så är det viktigt att du får diagnos så snabbt som möjligt, så vänta inte med läkarbesök!

Svar på tråden Har helt plötsligt börjat dregla som ett spädbarn. Orolig!