• Regndamen

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

Anonym (mee) skrev 2015-04-26 16:35:50 följande:

Lite gränslöst är det, det håller jag med om.

Men man kan älska folk man aldrig har träffat. Jag har en bonusson som jag aldrig har träffat och nog älskar jag honom och längtar till den dagen vi faktiskt träffas. Även fast vi aldrig har träffats så kallar jag honom för min bonus, men skillnaden mellan mig och personen TS skriver om är att jag inte ser mig som en extramamma och kallar mig inte bonusmamma heller. Det är upp till honom att bestämma det. Men för mig så är han en bonus. Min man känner likadant för min son, han är hans bonus även om inte sonen ser honom som en bonuspappa. Med tiden så kanske han gör det, tills dess är han bara en extra vuxen i hans liv.

Bilder lägger jag inte heller ut på min bonus, det skulle bara kännas skumt.

Naturligtvis älskar du inte din sambos barn. Ni har aldrig träffats, ni känner inte varandra. Man måste känna någon för att älska denne.
  • Regndamen
    Anonym (mee) skrev 2015-04-26 17:25:11 följande:

Min man, inte min sambo. Vi bor inte tillsammans. Men självklart så älskar jag honom.

Nej, du älskar inte din makes barn. Du känner inte barnet.
  • Regndamen
    Anonym (mee) skrev 2015-04-26 17:43:19 följande:

Då kan inte mitt barns fastrar och farbröder älska mitt barn, de har ju aldrig träffats. Men det vet jag att de gör. Men givetvis kommer mina känslor stärkas när vi väl träffas och lär känna varandra.

Men självklart gör de inte det. Fast du kanske inte tar kärlek så allvarligt.
  • Regndamen
    Brumma skrev 2015-04-26 18:23:42 följande:

Jag älskade mina barn innan vi träffats, de låg då i min mage.

Min man älskade också sina barn innan de var födda.

Föräldrar som får veta att de ska få adoptera älskar allt som oftast sitt barn innan de träffats.

JAG kanske inte skulle älska ngn annans barn innan jag träffat dem, men jag är knappast så förmätet att jag kan svara för andra människors kärlek. .

Hur kommer det sig att du anser dig veta bättre vad ngn känner än de själva gör? Det får en att inte helt ta dig på allvar...

En viss skillnad, att man känner sig älska sitt blivande barn innan det fötts. Det är instinkter.

Men även du kanske tar lätt på kärlek? Kan säga att du älskar Brad Pitt eller någon annan kändis?
  • Regndamen
    Anonym (ä) skrev 2015-04-26 19:41:42 följande:

Jag tycker du ska sluta tala om för andra vad dom känner. 

Du behöver inte tro dom,, men låt bli att ta dig rätten att definiera andras känslor. 

Tar man så lätt på kärlek, visst. Då hoppar man väl runt bland folk lite hur som helst.
  • Regndamen
    Brumma skrev 2015-04-26 20:37:53 följande:

mmm.. det är samma sak.... jomensåatt.....

Jag skrev att JAG kanske inte skulle kunna känna så. Men det är MINA känslor. Jag skrev även att jag inte är så förmätet att jag påstår mig veta vad andra känner.

tydligen är du det.

Hur menar du att det är instinkt att tro sig älska någon främling man aldrig har träffat?

Det hela beror nog på att jag ser allvarligare på kärlek än vad ni gör. Ni verkar lite, hoppiga.
  • Regndamen
    Brumma skrev 2015-04-27 07:57:10 följande:
    Det var ett av mina exempel där man kan älska ngn man inte träffat. Svaret på det blev frågan om jag älskade idoler som Brad Pitt också.... I slutänden resulterade det i ett inlägg Ess svarade på, vilket jag sedan svarade på...

Det enda jag gått emot "Regndamens" påstående att man måste känna ngn för att älska. Ett barn i magen - eller ett adoptivbarn - kan älskas av både mamma och pappa. Säkerligen även av mor och farföräldrar. Varför inte en faster? Det går tydligen heller i te för Regndamen. .

Då jag påpekade som sagt att det finns tillfällen där man kan älska ngn man inte träffat än. Och att man kanske inte skall bestämma vad andra människor känner.
    Det är inte riktig kärlek man känner då. När man verkligen älskar någon, så måste man känna personen. Men jag förstår att du inte tar speciellt allvarligt på kärlek. Kan du älska?
  • Regndamen
    Anonym (ä) skrev 2015-04-27 08:13:52 följande:

Jag kan hålla med i sak, i de som Ess och Regndamen skriver, jag har också svårt att se hur man kan älska någon man inte känner.
    Samtidigt vet jag hur starka t ex blodsband kan vara, även om man aldrig har mötts, så jag skulle inte hålla det för otroligt.

Men det jag vänder mig emot är när man tar sig rätten att definiera ut andras kärlek som ickekärlek.
    Det är som att definiera ut människor som ickekvinnor eller ickeföräldrar eller ickesvenskar osv, osv....det är kränkande och mycket oförskämt att sätta sig på så höga hästar.

Ja, det finns folk som är släkt som gift sig och skaffat barn ja. Någon far och dotter, syskon och så vidare.
  • Regndamen
    Anonym (ä) skrev 2015-04-27 09:16:39 följande:
    Eeeh, va?
    Vart fick du det där ifrån?
    Det var överhuvudtaget inget jag skrev. 
    Det är en helt annan diskussion du tar upp nu.

Du fick inte ut något annat av mitt inlägg, eller ignorerade du bara biten om att sätta sig på höga hästar och definiera andras känslor?
    Med vilken rätt gör du så, du vet ju inte hur andra känner. 
    Och varför överhuvudtaget ha synpunkter på andras känslor?
    Det har skett, att fäder träffat sina döttrar och skaffat barn med dem.

Fortfarande, man älskar inte någon man inte känner. Att påstå något sådant är enbart fånigt.
  • Regndamen
    BioBonus skrev 2015-04-27 09:56:46 följande:

Du kan inte älska någon du inte känner.

Hur andra känner kan inte du diktera. 

Ingen kan älska någon de inte känner. Det man då älskar är en drömbild av personen, inte personen själv.
  • Regndamen
    BioBonus skrev 2015-04-27 10:08:01 följande:
    Och den kärleken är lika verklig för personen som känner den. 
    Men det är inte kärlek för den riktiga personen, utan för en drömbild av någon.
  • Regndamen
    BioBonus skrev 2015-04-27 10:17:16 följande:

Det är fortfarande kärlek, och den kan fortfarande vara extremt stark. Se på all idoldyrkan, alla fans som älskade Elvis, Beatles eller Måms Zelmerlöw. Att du tycker att den typen av kärlek är fånig, innebär inte att den är det för dem som känner den.

Hon kanske älskar just det - bilden av barnet. Vad spelar det för roll?
    Och varför skulle du/jag/vi ha rätten att säga att det får hon inte, för det kan hon inte. För det kan inte jag/du/vi. 
    Förstår du vad jag menar?

Det är inte riktig kärlek.
Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".