• Anonym (c)

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

Har inte läst hela tråden då det verkar ha spårat rätt duktigt.

Men jag skulle vilja påstå att det inte är ett helt "normalt" beteende att lägga ut bilder på ett barn du aldrig träffat och påstår dig älska detta barn.

1. Vad ger henne rätten att lägga ut bilder på DITT barn? Vem vet vem som har tillgång till att se de bilderna. Nej! Bara nej.

2. Antingen smörar hon in sig hos pappan (vilket i min värld skulle få motsatt effekt om hon inte ens träffat barnet,skulle bara bli creepy) eller så provocerar hon dig eller också känner hon sig hotad av dig på så sätt att du alltid har en plats i pappans värld då du är mor till hans barn. Hon försöker göra din egen plats och använder då din dotter som verktyg. Inte ok.

3.Hon är inte fullt frisk.

Kan vara ett av påståendena ovan eller alla kombinerat. Oavsett så tycker inte jag att hon har rätten att publicera bilder på ditt barn.

Om situationen varit annorlunda t.ex genom stt hon kände din dotter och fått träffa henne mycket så skulle det vara med förståeligt. MEN jag håller fast vid att även om situationen varit på så vis så har hon ändå inte rätt att lägga ut bilder och information gällande någon annans barn. Det är att ta sig grava friheter. Prata med pappan om detta och säg att hon minsann får sluta, att du ej känner dig bekväm och att hon ska respektera din dotters integritet vilket hon INTE gör genom att behandla henne som en poserande docka för att tillgodose hennes egna ändamål.

• Anonym (c)
    BioBonus skrev 2015-04-27 09:42:08 följande:

Det räcker att pappan är OK med att hon lägger upp bilderna.

Finns säkerligen undantag. Har pappan ingen vårdnad eller ens umgängesrätt så borde s.k kryphål finnas att tillgå. Ska inte säga något säkert för jag vet inte utan detta är bara en spontan tanke som kan vara värd att ta reda på.
  • Anonym (c)

Snälla ni, lägg ned denna diskussion då ni inte kommer någonstans med den! Enas om att vara oense istället. Kärlek, vad är kärlek? Kärlek är olika för varje människa och att försöka säga hur någon annan ska eller bör känna är omöjligt. Så bara sluta nu, tack.

• Anonym (c)
    Brumma skrev 2015-04-27 10:23:37 följande:

Man får publicera bilder på vem man vill så länge de inte är kränkande eller att personen ifråga tex har skyddande identitet.

Samt att man har rättigheterna till bilderna (dvs anta gen tagit dem själv eller fått tillstånd från ägaren att använda dem).

Jag kan alltså om jag vill gå till en lekpark och fotografera barn som leker och lägga upp bilden på min Facebook eller blogg utan föräldrarnas tillstånd.

Okej. Det känns ju fruktansvärt. Som om barn är livegna och inte har rätt till sin integritet.

Jag frågar ALLTID min dotter om jag får lägga ut bilden på henne på instagram och visar henne bilden. Säger hon nej så är det nej. Tycker barn förtjänar den respekten. Synd att inte lagen samtycker med mig :/

Vi vuxna ska ju skydda våra barn och att lägga ut bilder höger vänster utan att behöva tillåtelse är inte att skydda barnen anser jag. Tycker det är egenmäktigt förfarande.

Men tack för upplysningen dock. Hoppas alla ser till att vara försiktiga med vem dom väljer ska ha bilder på deras barn då
  • Anonym (c)
    Brumma skrev 2015-04-27 10:47:46 följande:

Det är ju likadant med vuxna. Jag kan ju ta kort på stan, på min fest osv och lägga ut. Så länge de inte är kränkande.

Tycker det är värre med alla föräldrar som lägger ut bilder på sina snoriga skrikande barn med orden "så här kul har vi det idag" osv än bilder från en utflykt med familjen tex. De kan nog gå under begreppet kränkande.. Problemet är ju att det är föräldrar som lägger upp sådana bilder, så vem skall stämma?

Personligen lägger jag aldrig upp bilder på barn utan att ha frågat en av föräldrarna i fråga. Är barnet några år så frågar jag barnet också såklart.

Men om man bortser från vad jag gör och vad lagen säger så KAN jag lägga upp bilder på vem jag vill...

Håller med.

Jag struntade i att lägga upp en bild på min dotter när hon hade ridlektion just för att en annan flicka råkade komma med på kortet. Jag har iofs enbart de jag känner väl på min instagram men det känns ändå fel.
Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".