• Brumma

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

CissiJissi skrev 2015-04-27 06:32:32 följande:

Helt OT men; är det alltså så att de har ändrat lagen??:(

Inte vad jag vet? Vilken del av lagen menar du?

Man får lägga upp bilder på vem som helst så länge bilderna inte kränker personen (eller om personen tex har skyddad identitet).
  • Brumma
    Ess skrev 2015-04-27 07:27:03 följande:

Jag håller med dig. Sitt ofödda barn känner man i magen när det rör sig osv. Det är genetiskt betingat att man älskar det.

Men jag förstår inte hur man kan älska en person man aldrig träffat.

Visst kan man träffa en partner via nätet, men ofta är det ju en drömbild man skapar då, vilken inte stämmer speciellt bra med verkligheten. I vissa fall så finner dom varann även i verkligheten, men då ligger det oftast långa djupa konversationer bakom.

Har man verkligen så långa djupa konversationer med partnerns barn man aldrig träffat, tillräckligt för att man ska älska dem?

Jag kan köpa att man ser bilder och tycker barnet är gulligt. Jag kan även köpa att man pratat via fb eller mail, och kan tycka barnet verkar ok.

Men att säga att man älskar det, verkar som ett spel för gallerierna.

Jag är fullkomligt övertygad att blivande adoptivföräldrar kan älska sitt barn de blivit "tilldelade" (dåligt ord men du fattar vad jag menar) innan de faktiskt träffat barnet.

Det är knappast genetiskt betingat..
  • Brumma
    Pescetarian skrev 2015-04-27 07:45:35 följande:

Fast det kan du inte jämföra med detta! Adoptivföräldrar har längtar efter barn väldigt länge och från de att man får barnbesked och en bild, så hinner det gå en stund. Dessutom vet de då att det barnet en dag ska bli deras barn. ENORM skillnad.

Det var ett av mina exempel där man kan älska ngn man inte träffat. Svaret på det blev frågan om jag älskade idoler som Brad Pitt också.... I slutänden resulterade det i ett inlägg Ess svarade på, vilket jag sedan svarade på...

Det enda jag gått emot "Regndamens" påstående att man måste känna ngn för att älska. Ett barn i magen - eller ett adoptivbarn - kan älskas av både mamma och pappa. Säkerligen även av mor och farföräldrar. Varför inte en faster? Det går tydligen heller i te för Regndamen. .

Då jag påpekade som sagt att det finns tillfällen där man kan älska ngn man inte träffat än. Och att man kanske inte skall bestämma vad andra människor känner.
  • Brumma
    Anonym (THE mom!) skrev 2015-04-27 08:04:58 följande:

Fast varför jämföra äpplen och päron? Pappans nya tjej är ju uppenbarligen inte helt frisk. Man kallar sig inte bonusmamma till ett barn man aldrig ens har träffat. Ett barn som man endast hört talas om under några få månader, samt sett några bilder av.

Läs gärna hela konversationen.

En tjej skrev att hon älskade sitt bonusbarn som hon inte träffat och fick svaret att man inte kan älska ngn man inte känner.

Jag personligen finner det främmande att älska ett bonusbarn man aldrig träffat men svarade på påståendet att man visst kan älska ngn man inte känner. Tex ett ofött barn eller ett blivande adoptivbarn. Då jämfördes det med att älska en kändis.

DET är att jämföra äpplen och päron.
  • Brumma
    Anonym (ä) skrev 2015-04-27 08:13:52 följande:

Jag kan hålla med i sak, i de som Ess och Regndamen skriver, jag har också svårt att se hur man kan älska någon man inte känner.

Samtidigt vet jag hur starka t ex blodsband kan vara, även om man aldrig har mötts, så jag skulle inte hålla det för otroligt.

Men det jag vänder mig emot är när man tar sig rätten att definiera ut andras kärlek som ickekärlek.

Det är som att definiera ut människor som ickekvinnor eller ickeföräldrar eller ickesvenskar osv, osv....det är kränkande och mycket oförskämt att sätta sig på så höga hästar.

Och det är PRECIS det jag ville få fram :)

Det är likadant när ngn säger sig älska sina vänner mer än sin familj. Då påstår en del att det är omöjligt eftersom man inte har ngn blodsband. Men man måste själv få definiera hur man väljer att se på sin familj.

Att överhuvudtaget påstå sig veta vad andra människor känner känns ganska högtravande. ..
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 08:39:45 följande:

Hur vet du allt det? Han kanske inte har en aning.

Eftersom TS skriver att han vet....
  • Brumma
    Regndamen skrev 2015-04-27 09:06:27 följande:

Det är inte riktig kärlek man känner då. När man verkligen älskar någon, så måste man känna personen. Men jag förstår att du inte tar speciellt allvarligt på kärlek. Kan du älska?

Fortfarande - jag personligen har aldrig älskat ngn jag inye lärt känna först (förutom mina biologiska barn - de började jag älska medans de låg i magen. När de föddes växte den kärleken enormt).

Varför envisas du med att tillskriva mig åsikter jag inte har? Är du enbart ute efter att provocera så kan vi sluta diskutera.
  • Brumma
    Ess skrev 2015-04-27 08:56:05 följande:

Jag tror att dom älskar tanken på att dom ska få ett barn, att dom ska bli föräldrar.

Sen själva barnet när dom har det i sina armar. 

Jag hade inte blivit helt förvånad om det tar längre tid att på allvar börja älska ett äldre adoptivbarn, eftersom det har en större personlig integritet och man behöver lära känna det lite.

Sen tror jag att det kan finnas mörka baksidor i adoptivgruppen också, föräldrar som aldrig finner kärleken till barnet. Men det är precis som i styvfamiljen tabu att prata om. Kanske tom ännu mer tabu, eftersom man då är barnet familj och enda fasta punkt. Jag undrar om inte trycket utifrån att man ska älska barnet är väldigt stort.

Vi har ju träffats på här i forumen rätt mycket. Jag hade ändå tyckt att det varit lite udda om du skrivit att du älskar mig.

Hade vi träffats i verkligheten hade jag däremot förstått dig till fullo.

Det kan vara så.

Men å andra sidan så VET jag inte det. Därför kan jag inte heller uttala mig säkert gällande vilken slags kärlek de känner.

Nädå. Jag älskar dig inte ;)

Å andra sidan har jag aldrig älskat ngn jag inte känner (förutom mina biologiska barn), så jag kan ju inte svara för hur ngn annan skulle känna :)

De som säger sig älska ngn de bara träffat online hade nog protesterat om jag sa att det de kände inte var kärlek. Min svåger träffade sin fru online tex. Hon är från ett land relativt långt härifrån och därför tror jag det tog nästan ett år innan de träffades på riktigt. Jag vågar nog påstå att de älskade varandra.. Du och jag kanske inte hade älskat ngn under de förutsättningararna. Men nu är ju alla inte som du och jag ;) På gott o ont :D
  • Brumma
    Anonym (ä) skrev 2015-04-27 09:16:39 följande:

Eeeh, va?

Vart fick du det där ifrån?

Det var överhuvudtaget inget jag skrev. 

Det är en helt annan diskussion du tar upp nu.

Du fick inte ut något annat av mitt inlägg, eller ignorerade du bara biten om att sätta sig på höga hästar och definiera andras känslor?

Med vilken rätt gör du så, du vet ju inte hur andra känner. 

Och varför överhuvudtaget ha synpunkter på andras känslor?

Jag får intrycket av att Regndamen enbart är ute efter att provocera.

Att faktiskt besvara din frågeställning vore ju att ha en seriös diskussion, vilket inte verkar vara syftet med inläggen från personen ifråga..
  • Brumma
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 09:51:09 följande:

Finns säkerligen undantag. Har pappan ingen vårdnad eller ens umgängesrätt så borde s.k kryphål finnas att tillgå. Ska inte säga något säkert för jag vet inte utan detta är bara en spontan tanke som kan vara värd att ta reda på.

Man får publicera bilder på vem man vill så länge de inte är kränkande eller att personen ifråga tex har skyddande identitet.

Samt att man har rättigheterna till bilderna (dvs anta gen tagit dem själv eller fått tillstånd från ägaren att använda dem).

Jag kan alltså om jag vill gå till en lekpark och fotografera barn som leker och lägga upp bilden på min Facebook eller blogg utan föräldrarnas tillstånd.
  • Brumma
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 10:33:37 följande:

Okej. Det känns ju fruktansvärt. Som om barn är livegna och inte har rätt till sin integritet.

Jag frågar ALLTID min dotter om jag får lägga ut bilden på henne på instagram och visar henne bilden. Säger hon nej så är det nej. Tycker barn förtjänar den respekten. Synd att inte lagen samtycker med mig :/

Vi vuxna ska ju skydda våra barn och att lägga ut bilder höger vänster utan att behöva tillåtelse är inte att skydda barnen anser jag. Tycker det är egenmäktigt förfarande.

Men tack för upplysningen dock. Hoppas alla ser till att vara försiktiga med vem dom väljer ska ha bilder på deras barn då

Det är ju likadant med vuxna. Jag kan ju ta kort på stan, på min fest osv och lägga ut. Så länge de inte är kränkande.

Tycker det är värre med alla föräldrar som lägger ut bilder på sina snoriga skrikande barn med orden "så här kul har vi det idag" osv än bilder från en utflykt med familjen tex. De kan nog gå under begreppet kränkande.. Problemet är ju att det är föräldrar som lägger upp sådana bilder, så vem skall stämma?

Personligen lägger jag aldrig upp bilder på barn utan att ha frågat en av föräldrarna i fråga. Är barnet några år så frågar jag barnet också såklart.

Men om man bortser från vad jag gör och vad lagen säger så KAN jag lägga upp bilder på vem jag vill...
  • Brumma
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 10:55:29 följande:

Håller med.

Jag struntade i att lägga upp en bild på min dotter när hon hade ridlektion just för att en annan flicka råkade komma med på kortet. Jag har iofs enbart de jag känner väl på min instagram men det känns ändå fel.

Är det en bild jag väldigt väldigt gärna vill lägga upp ändå så photoshoppar jag (om det inte bara går att klippa bort).

Tex en bild på bonusdotter med sin idol. Det kom med en person på bilden som liksom "stack in huvudet" i bakgrunden. Då såg jag till att bilden blev "ren" :)

Nog OT nu - kopplar vi detta till TS så har pappans tjej laglig rätt att lägga upp bilderna så länge hon har fotografens tillstånd. Tex pappans.

Är det däremot så att hon använder bilder hon kopierat utan lov så är det olagligt. Skulle tro att det gäller bilder som TS tagit tex och skickat till pappan för att han skall ha kort på sin dotter. Rättigheten att publicera sådana bilder borde TS äga och inte pappan.
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 11:02:50 följande:

Jag och du kan skapa en klubb TS... Mitt barns pappas flickvän har gjort ett fotoalbum med hennes barn samt vår son. mitt EX har sänt bilder till henne när han varit och hälsat på vår son hemma hos mig. I fotoalbumet är det kommentarer som björnfamiljen och vi älskar dig allihopa. Hennes barn gör teckningar till honom och skriver att de älskar honom. De har inte ens varit tillsammans i 1 år. De bor dessutom 30 mil ifrån varandra... Alltså inte ens sambo. Har förstått att det finns många konstiga kvinnor/tjejer nu förtiden då jag fått barn. Hon har aldrig träffat mitt EX och vår son. Tycker hon är mycket märklig!

De har varit tillsammans ett år men aldrig träffats? Ditt ex och tjejen?
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 11:14:29 följande:

Jo de har träffats typ 1-2 ggr/månad. Oj såg nu att det blev visst lite fel skrivit  där. Har varit tillsammans i 9 månader.

Då missuppfattade jag din mening "Hon har aldrig träffat mitt EX och vår son" :)
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 11:25:59 följande:

hon och mitt EX har ett förhållande, NEJ hon har ALDRIG träffat min son som jag har med mitt EX.

Jo. som jag skrev så hade jag missuppfattat. ....

Det såg ut som att hon aldrig träffat ditt ex. Det var därför jag frågade - för att kolla om jag förstått meningen fel....
  • Brumma
    Miss P skrev 2015-04-27 12:21:25 följande:

Det var jag som sagt skrev lite tokigt..hahahhaa....

:)
Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".