Ess skrev 2015-04-27 08:56:05 följande:
Jag tror att dom älskar tanken på att dom ska få ett barn, att dom ska bli föräldrar.
Sen själva barnet när dom har det i sina armar.
Jag hade inte blivit helt förvånad om det tar längre tid att på allvar börja älska ett äldre adoptivbarn, eftersom det har en större personlig integritet och man behöver lära känna det lite.
Sen tror jag att det kan finnas mörka baksidor i adoptivgruppen också, föräldrar som aldrig finner kärleken till barnet. Men det är precis som i styvfamiljen tabu att prata om. Kanske tom ännu mer tabu, eftersom man då är barnet familj och enda fasta punkt. Jag undrar om inte trycket utifrån att man ska älska barnet är väldigt stort.
Vi har ju träffats på här i forumen rätt mycket. Jag hade ändå tyckt att det varit lite udda om du skrivit att du älskar mig.
Hade vi träffats i verkligheten hade jag däremot förstått dig till fullo.
Det kan vara så.
Men å andra sidan så VET jag inte det. Därför kan jag inte heller uttala mig säkert gällande vilken slags kärlek de känner.
Nädå. Jag älskar dig inte ;)
Å andra sidan har jag aldrig älskat ngn jag inte känner (förutom mina biologiska barn), så jag kan ju inte svara för hur ngn annan skulle känna :)
De som säger sig älska ngn de bara träffat online hade nog protesterat om jag sa att det de kände inte var kärlek. Min svåger träffade sin fru online tex. Hon är från ett land relativt långt härifrån och därför tror jag det tog nästan ett år innan de träffades på riktigt. Jag vågar nog påstå att de älskade varandra.. Du och jag kanske inte hade älskat ngn under de förutsättningararna. Men nu är ju alla inte som du och jag ;) På gott o ont :D