Almina skrev 2015-04-26 16:05:54 följande:
Mina föräldrar fick valet att låta mig börja skolan ett år tidigare (fast det fick jag aldrig veta då) men de valde att låta mig börja med de jämnåriga istället, även om jag var tidig med att tex läsa och räkna. Det finns ju även andra aspekter att ta in. Tex hur det fungerar socialt för barnet. I efterhand är jag glad att jag slapp att alltid vara den absolut yngsta. Jag är dessutom född ganska sent på året så det skulle ju kunna skilja nästan två år på mig och en del av mina klasskamrater annars. Jag tyckte att det var segt ändå att vänta på att bli 15 år, 18 år osv.
Det var inte riktigt svar på din fråga, men det är i alla fall mina funderingar.
Tack ändå!
Dottern är född i februari så det blir bara 2 månader skillnad med dem som fyller sent på året.
Har en storebror som är 2 år och 2 månader äldre, i skolan blir det 3 år, så han går nu i ettan.
I dagsläget fixar dottern hans läxor både vad gäller svenska och matte, så att låta henne vänta tills hon borde gå i ettan betyder 3 år!
Vilket inte känns bra med tanke på vad hon kan. Har även en hel del kompisar som börjar förskoleklass till hösten så borde inte vara något problem med det sociala heller.