• Annemi

3 åringen paniskt rädd för att få sitt hår klippt...hjälp

Precis som rubriken lyder så är vår son som nyss fyllt 3 år paniskt rädd för

att man ska klippa hans hår, vi får inte ens kamma eller borsta det.

Sonen behöver verkligen få sitt hår klippt, vad göra?

Vi har provat en speciellt duktig barnfrisör, att sätta honom framför spegel och iPad med egen sax och till och med mutat med godis men inget fungerar alls.

Någon som har något tips?!?!

Desperat mamma med långhårig son

• Svar på tråden 3 åringen paniskt rädd för att få sitt hår klippt...hjälp
  • Mascaraklumpar

Jag brukade klippa min sons hår när han sov. Bara att lägga en handduk på kudden och sen väcka barnet och ta bort den när man är färdig. Rädslan kommer ju med all sannolikhet försvinna när han är lite äldre, så i mitt tycke är det bara onödigt att försöka få honom att komma över den nu.

• Giovanna

Risken är att han får ännu mer av en spärr om du "tjatar" och gör en stor grej av det. En ska ha en giltig anledning för att göra saker mot barn och deras kroppar mot deras vilja. Är det verkligen nödvändigt att klippa hans hår? Sätt upp det i tofs istället om det är i vägen.

• Lena

Mina barn har fått välja, borsta två gånger per dag eller bli klippta kort. Varför måste han klippas?

• Annemi

Eftersom han har så extremt mycket och tätt hår så kan jag inte få bort skorven som kommit tillbaka igen och han blir väldigt svettig i huvudet av denna täta hårman. Jag får nog helt enkelt försöka klippa det nödvändigaste på natten när han sover ....

Jag tror inte riktigt på att barnet ska slippa undan från allt som det tycker är obehagligt, hur ska de då kunna komma underfund med att det bara är en fix idé ?!?! Hur jobbar beteendevetare med fobier och rädslor, jo man sakta men säkert exponeras med/för sin rädsla under trygga förhållanden... Jag tror på att göra något liknande i sakta tempo med små steg...

• Ramborg

Min dotter klarade frisören om hon fick sitta i mitt knä i stolen. Jag blev ganska hårig men annars gick det bra.

Men din pojk kanske är för rädd för det?

42.
  • Giovanna

Jag håller med dig om det du skriver om att exponeras för sin rädsla osv. men just när det gäller barnens kroppar, går barnets självbestämmanderätt långt. Barnens kroppsliga integritet måste respekteras för att barnen ska lära sig respektera sig själva och andra. Jag anser att en ska inte tvinga barn till något som rör deras kroppar om det inte är nödvändigt av till exempel medicinska skäl. Om du behöver klippa barnet pga skorv ska du förstås göra det, jag vänder mig mer emot de som tvingar sina barn till klippning av rent estetiska skäl. Jag hoppas du får fler och bättre råd i tråden, lycka till!

• Mammatillw

Åh Gud! Hade kunnat varit jag som skrivit det för ca 1 år sen när sonen var 3 år. Han hade sjukt långt tovigt lockigt hår,

Svar på tråden 3 åringen paniskt rädd för att få sitt hår klippt...hjälp