Inlägg från: Annemi |Visa alla inlägg
  • Annemi

3 åringen paniskt rädd för att få sitt hår klippt...hjälp

Precis som rubriken lyder så är vår son som nyss fyllt 3 år paniskt rädd för

att man ska klippa hans hår, vi får inte ens kamma eller borsta det.

Sonen behöver verkligen få sitt hår klippt, vad göra?

Vi har provat en speciellt duktig barnfrisör, att sätta honom framför spegel och iPad med egen sax och till och med mutat med godis men inget fungerar alls.

Någon som har något tips?!?!

Desperat mamma med långhårig son

• Svar på tråden 3 åringen paniskt rädd för att få sitt hår klippt...hjälp
  • Annemi

Eftersom han har så extremt mycket och tätt hår så kan jag inte få bort skorven som kommit tillbaka igen och han blir väldigt svettig i huvudet av denna täta hårman. Jag får nog helt enkelt försöka klippa det nödvändigaste på natten när han sover ....

Jag tror inte riktigt på att barnet ska slippa undan från allt som det tycker är obehagligt, hur ska de då kunna komma underfund med att det bara är en fix idé ?!?! Hur jobbar beteendevetare med fobier och rädslor, jo man sakta men säkert exponeras med/för sin rädsla under trygga förhållanden... Jag tror på att göra något liknande i sakta tempo med små steg...

• Annemi

Nu i helgen provade vi oss fram genom att sätta upp ipaden med favvo-filmen, papper och kritor och även en sax och en borste till honom. Medans han klippte i pappret så klippte jag lite försiktigt med saxen och fingrade mycket med hans hår, det gick ganska bra så länge han hade full fokus på ipaden eller på papperklippandet men så fort han tappade fokus så viftade han med armarna och sa nej...... Vi kommer nu börja göra så lite nu och då för att vänja honom vid ljudet av klippande saxar och att någon fingrar/borstar hans hår.

När jag startade denna tråd var inte tanken att det skulle bli en diskussion om hurvida man ska klippa barnets hår eller inte. Barnets hår ska klippas så är det bara, det är en del av livets gång. Precis som att jag vill att vår dotter ska ha någon form av frisyr och se någorlunda proper ut så vill jag även att sonen ska kunna ha detsamma. Ja det må vara elakt att utsätta sonen för något han egentligen inte vill men han vill lika lite gå till tandläkarn och det är ju samma "rädsla" för honom, jag tror att det beror på "ovetskapen " om vad som hända skall.

Svar på tråden 3 åringen paniskt rädd för att få sitt hår klippt...hjälp