• MammaTillNeoh

MTB nybörjare, någon kunnig där ute? :)

Köpte mig en mountainbike igår, en billig sådan då ekonomin inte riktigt finns till och jag inte är ute efter att tävla eller åka allt för vilt. 
    Jag har tidigare cyklat på en sk. "kärringcykel" så jag är van vid att cykla avslappnat och på en väldans bred och skön sadel.. 
    Nu har jag en smal och hård sadel och min rygg böjs som attans på MTB'n, vad jag vill veta är, hur ska jag ha sadel/styre för bästa ställning, för att inte få ont i rumpa/rygg? Eller är det en vanesak? Just nu är sadel och styre i samma höjd i stort sätt. 

Jag är som sagt inte ute efter att tävla eller åka vilt, utan köpte den mer för att jag vill ut och cykla med sonen mycket, cykla långa turer med vännen som också har en mtb, och cykla i lederna de har i skogen i närheten där de har väldigt fina cykelleder, inte direkt något för min gamla cykel. Kan tillägga att det var en Country jag köpte, valde mellan den och en Dirt men han i butiken sa att country skulle vara den bästa för mig och det jag är ute efter så den fick det bli.

Och är det något speciellt man måste tänka på med MTB? Någon speciell underhållning eller så? 

Tips mottages tacksamt! :)

• Svar på tråden MTB nybörjare, någon kunnig där ute? :)
  • sportpappa

När man cyklar MTB så har man oftast en framåtlutad ställning. Ungefär 45 graders vinkel framåt. Mag- och ryggmuskler ska primärt hålla upp kroppen. Armar och händer används lite lätt. Armar ska vara lätt böjda när du cyklar. Cykla inte med sträckta armbågar.

Sadeln ska vara vågrätt eller något lätt framåtlutad om du har problem med att ha den vågrätt, men börja med att ha den vågrätt. Luta inte sadeln bakåt.

Målet är att ha så hög sadel som möjligt för din kropp för att få mest kraft och fart när du cyklar. Höjden på sadeln ska vara så hög att när du trampar ska du i nedersta läget ha lätt böjda knän och du ska inte vicka på rumpan. Om du vickar på rumpan när du trampar eller måste sträcka ut benet helt så har du för hög sadel. Bry dig inte om om du når ner till marken. Du ska normalt inte nå marken från sadeln.

Höjden på styret är en smaksak. Ha så högt som känns bra. På MTB brukar man ofta ha samma höjd på sadel och styre så börja där och testa dig fram och se vad som känns bra.

Sänk inte sadeln för att styret ska hamna högre. Höj istället styret. Om du inte lyckas få till det så gå till en cykelverkstad och ta hjälp av dem.

• huxflux

Å framförallt du har inte köpt för stor cykel? En M tex är för cyklister mellan 165-179 +- nån ynka cm

• MammaTillNeoh

Hittar inget om det men det tror jag inte att den är.

Men hur höjer jag styret?? Jag lossade på de skruvar man måste ha insexnyckel till men inget händer :S Finns ett ställe fram där man lossar för att vrida styret hur man vill ha det, upp eller ner, men längre bak mot sadeln sett så finns det också två man kan skruva på, vilket jag gjorde, och jag drog och vred men inget hände.. Är jag för klen :P eller är det någon annanstans man måste skruva för att höja?

• Rabarbapuppa

Vilken tillverkare är det? "Country" och "Dirt" säger inte så mycket. Nämn gärna cykelfabrikat.

• MammaTillNeoh
    MammaTillNeoh skrev 2015-04-27 09:31:42 följande:

Hittar inget om det men det tror jag inte att den är.

Men hur höjer jag styret?? Jag lossade på de skruvar man måste ha insexnyckel till men inget händer :S Finns ett ställe fram där man lossar för att vrida styret hur man vill ha det, upp eller ner, men längre bak mot sadeln sett så finns det också två man kan skruva på, vilket jag gjorde, och jag drog och vred men inget hände.. Är jag för klen :P eller är det någon annanstans man måste skruva för att höja?

Jag hitta! tror jag, var ju en liten plupp man fick ta bort bara överst så är det som på vanliga cyklar med insexnyckel, men den satt som berget dock så måste be någon hjälpa mig :P Svårt när styret följer med hela tiden när man försöker skruva haha
  • Kjell2

Vanligtvis kan du inte höja styret genom att lossa på skruvar på en MTB. Du får antingen byta styrstam, pinnen mellan själva styret och gaffeln, röret som går ner till hjulet. Det finns styrstammar som är både kortare och lutar mer uppåt.

Alternativet är ett nytt styre som är mer uppvinklat.

Men, i första hand, testa som det är nu. Ställ in sadeln enligt ovan och kör på.

Du kommer bli öm i rygg och ända första gångerna.

• sportpappa
    Rabarbapuppa skrev 2015-04-27 09:35:47 följande:

Vilken tillverkare är det? "Country" och "Dirt" säger inte så mycket. Nämn gärna cykelfabrikat.

Jag gissar att det är en XC - cross country hon menar.
    Exakt märke och modell hade hjälpt att veta.
  • MammaTillNeoh

Det är en X-Country 26" jag har, och jag upptäckte att det inte gick att höja styret utan jag måste isåfall köpa ringar och sätta på, men jag har vant mig ganska bra nu med att ha det som det är, kanske att jag skulle vilja höja en aning då jag märker att det lätt blir att jag håller löst med fingrarna istället för hela handen så att jag kommer upp lite mer på styret, men jag vet inte riktigt var jag skulle få tag på sådana ringar, men jag nöjer mig såhär så länge så får vi se, det fungerar bra än så länge, tror jag måste vänja mig bara.

• Rabarbapuppa

Kan bara hålla med Sportpappa där, dessutom kan jag tipsa om att Cyclecomponents är grymt bra att ha att göra med. Har handlat mycket där.

/Puppa.

Svar på tråden MTB nybörjare, någon kunnig där ute? :)