BF Januari 2016 :)
Hej, jag vill gärna vara med här! Plussade imorse , BF beräknat till 6/1. Jag är 35 år och jobbar som psykolog, sambon är läkare. Vi bor i Stockkholm och är båda deltids-föräldralediga med dottern som är 18 månader.
Hej, jag vill gärna vara med här! Plussade imorse , BF beräknat till 6/1. Jag är 35 år och jobbar som psykolog, sambon är läkare. Vi bor i Stockkholm och är båda deltids-föräldralediga med dottern som är 18 månader.
Hej, har inte skrivit i tråden tidigare men har också BF i januari, den 1/1 (!!) närmare bestämt. Gjorde RUL i veckan (i v 18+2) och det är en liten kille som ligger där inne och växer till sig. Lite illamående och trötthet i början av graviditeten, men nu mår jag bra och känner lillen sparka där inne. Så mysigt!
Har en dotter sen tidigare som fyller 2 år i oktober så vi har en hel del bebisgrejer men vill köpa en syskonvagn, helst en bugaboo donkey om mannen går med på det, haha. Måste jobba lite på övertalningen, de är ju ganska så dyra...
Angående glykosbelastning så gjorde jag en igår i vecka 30 eftersom jag har legat vid övre gränsen på alla slumpmässiga mätningar (mellan 7-8 varje gång). I måndags tog jag ett fasteprov innan frukost som var skyhögt, 7,4! Fick alltså komma tillbaka för glykosbelastning igår...har varit väldigt orolig hela veckan och ganska radikalt lagt om min kost- från massa sötsaker varje dag + mycket vitt bröd osv till mer hälsosamt med långsamma kolhydrater. Och det verkar redan ha gett resultat: fastesockret låg på 4 och 2 timmar efter sockerlösningen låg jag på 5,8. Sååå skönt! Men jag fick mig en riktig tankeställare gällande min kost, ska verkligen hålla mig borta från socker framöver. Kan tillägga att jag är normalviktig och bara gått upp 4 kg sen inskrivningen, men tydligen kämpade min kropp rejält med att hantera allt socker jag stoppade i mig, usch!!
Angående (o)engagerade pappor så kan jag berätta att min sambo satt och sov med huvudet på bordet under föräldrakursen med vår första dotter! Tror ni att jag kände mig sedd och förstådd i min roll som blivande mor då eller?! Han fick ta emot ett antal armbågar i sidan och ilskna blickar från mig. Haha, nu kan jag skratta åt det. Men det verkar som att många män har svårt att sätta sig in i hur stort det faktiskt är att föda ett barn...
Blir så blir chockad varje morgon när jag går in här och läser, att inte en enda bebis har kommit till världen än! Hur många aktiva kan vi vara här i tråden? :)
Hame: bf 29/1, andra barnet, Falkenberg, pojke
Lisasmor: bf 1/1, andra barnet, pojke
FruThomas: bf 2 jan, tredje barnet, vet ej kön, Falköping
himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar
Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka
FrökenBlå: bf 6 jan, andra barnet, Växjö
Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke
CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm
Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke
MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke
Amalie79: bf 15 jan, första barnet
Förstaförsökaren26: bf 16 jan, andra barnet, Örebro
WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar
qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro
Bubblor: Bf 18 jan, första barnet, överraskning, Örebro
Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka
Nettiiiis: bf 28 jan, första barnet, flicka
Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka
Har planerat snitt imorgon och är såå nervös, förväntansfull och rädd. Allt på samma gång! Någon som har erfarenheter av det och kan komma med nåt positivt?
Ang kladdig bebis eller inte så är jag precis tvärt om: hade skrivit i mitt förlossningsbrev inför KS att jag ville ha dottern på brösten direkt, absolut inte avtorkad! Haha, så olika det kan vara, stackars BM som måste hålla ordning på alla olika mammor och våra önskemål! Mitt "skräckscenario" var att de skulle torka av och klä på dottern innan jag fick hålla i henne, jag grät på inskrivningen när jag beskrev det. Var inte alls orolig för själva operationen...
Det känns orättvist att det finns olika regler i olika kommuner. Bor i sthlms innerstad och det är väldigt högt tryck på förskolorna här. Trots det känns reglerna generösa när man väl har fått en plats. 30 h/ veckan vid föräldraledighet är ganska mycket kan jag tycka, på dotterns avdelning har nästan alla småsyskon, och ALLA barn går minst 30 tim/ vecka. Inte en chans att nån av mammorna skulle vilja ha sin 2 1/2-åring hemma verkar det som! Vår dotter går deltid, men personalen har varit väldigt tillmötesgående nu inför förlossningen (BF+2 för mig nu!) om vi skulle behöva längre dagar. Bara att säga till i så fall. Men vi kommer fortsätta på deltid en bit in på våren.
Liten uppdatering, har fortfarande värkar på 5-7 mins mellanrum. Tur som f a n att man glömmer bort hur de känns mellan förlossningarna haha, ändå är dom än så länge behagliga. Ligger hemma i sängen och svär, nu är dottern bortlämnad till farmor, fy fasen om de här bara är pinvärkar då blir jag tokig! Men de gör ändå så pass ont att jag måste andas mig igenom och glömmer att andas om jag inte får hjälp, lite blod har de kommit också!
Jättestort grattis till alla ni som fått era bebisar! <3
Jag är på BF+13 idag och inga tecken på att bebis vill komma ut. Imorgon blir jag igångsatt. Har varit peppad på förlossningen fram tills nu ikväll, jag vill bara gråta över allt! Jag ångrar att vi skaffade ett barn till, jag vill inte åka till sjukhuset och vara borta flera dygn från dottern, det känns som att kommer förstöra hennes liv med en lillebror...! Jag är rädd för att igångsättningen inte ska fungera, jag är rädd för att den SKA fungera, jag är orolig för att behöva göra ett till KS samtidigt som jag känner att "nu skiter jag i det här och ber om ett KS direkt". Massa känslor alltså, minst sagt...
Håller tummarna för att alla ni som väntar får träffa era småttingar snart!
Nu har äntligen lillebror anlänt! Han kom på BF+15 efter igångsättning som gick bra och fortare än jag trott, 14 timmar totalt. Nöjd med att jag fick prova på en vaginal förlossning efter snitt. 2 lika fina upplevelser men herre Gud va mycket "enklare" jag tycker det är var med planerat snitt..! Hade dock en jättepositiv förlossningsupplevelse trots att den avslutades med sugklocka. Häftigt hur mycket kraft kroppen (och psyket) har! Lycka till nu alla som väntar på bebis! <3
Vet ni om moderkakan har betydelse för bebisens storlek? Det var nån här som skrev vikten på sin moderkaka så jag var tvungen att kolla vad min vägde denna ggn. Men det var nog inte ens hälften av vad ngn skrev här,
Så tänkte om det har betydelse för barnets storlek?