Inlägg från: Lisasmor |Visa alla inlägg
  • Lisasmor

BF Januari 2016 :)

Hej, jag vill gärna vara med här! Plussade imorse , BF beräknat till 6/1. Jag är 35 år och jobbar som psykolog, sambon är läkare. Vi bor i Stockkholm och är båda deltids-föräldralediga med dottern som är 18 månader. 

• Lisasmor

Hej, har inte skrivit i tråden tidigare men har också BF i januari, den 1/1 (!!) närmare bestämt. Gjorde RUL i veckan (i v 18+2) och det är en liten kille som ligger där inne och växer till sig. Lite illamående och trötthet i början av graviditeten, men nu mår jag bra och känner lillen sparka där inne. Så mysigt!

Har en dotter sen tidigare som fyller 2 år i oktober så vi har en hel del bebisgrejer men vill köpa en syskonvagn, helst en bugaboo donkey om mannen går med på det, haha. Måste jobba lite på övertalningen, de är ju ganska så dyra...

• Lisasmor
    Seven Costanza skrev 2015-08-10 09:03:45 följande:
    Välkommen och grattis till lyckat RUL! Vad roligt med en son, men det blir kanske på håret med BF på nyårsdagen smile1.gif . Gick du över tiden med ditt första barn?
    Tvärt om så kom dottern 10 dagar tidigt, så jag har inga förhoppningar om ett januari-barn. Men dottern satt i säte och BM sa att de barnen ofta kommer lite tidigt. Är väl kroppen som känner på sig att det är
    att barnet inte hinner bli för stort, eller nåt. Så vi får se hur det blir den här gången, jag hoppas i alla fall på en vaginal förlossning denna gång eftersom jag fick snitt pga sätesläget. Är det någon annan som har fött ett barn med snitt och nu hoppas på vaginal förlossning?

Tycker för övrigt det verkar konstigt att vissa BM inte berättar könet. Jag menar, så erfarna som de flesta är med att göra UL så tror jag säkert att de ser könet, även utan ansträngning. Att man ska behöva betala då är ju löjligt.
  • Lisasmor
    Seven Costanza skrev 2015-08-10 23:16:00 följande:
    Oj tio dagar tidigt det var ju ändå en del. Kände du dig förberedd på det eller blev du lite tagen på sängen att det redan var dags? När fick du veta om sätesläget? Jag hoppas verkligen på ett januaribarn, helst gå över några dagar men det blir ju som det blir.
    Fick reda på sätesläget i v.32 när jag gjorde UL för att säkerställa att moderkakan flyttat sig uppåt (den låg ganska lågt vid RUL). Sen gjordes ett vändningsförsök i v.36 som inte lyckades. Fick tid för planerat snitt, men vattnet gick innan det datumet och de tog ut henne då eftersom jag hade börjat få värkar. Jag var inte alls förberedd på att det kunde hända, hade inte packat förlossningsväskan eller nåt och mannen jobbade natt, så det blev lite mer spännande än planerat. Men allt gick bra!

Med BF 1/1 säger alla till mig att knipa och hoppas på ett januaribarn. Själv bryr jag mig inte så himla mycket. Det jag hoppas på är som sagt vaginal förlossning, resten är bonus.

Grattis till alla som gör RUL nu och får se bebisen, mysigt!
  • Lisasmor

Angående glykosbelastning så gjorde jag en igår i vecka 30 eftersom jag har legat vid övre gränsen på alla slumpmässiga mätningar (mellan 7-8 varje gång). I måndags tog jag ett fasteprov innan frukost som var skyhögt, 7,4! Fick alltså komma tillbaka för glykosbelastning igår...har varit väldigt orolig hela veckan och ganska radikalt lagt om min kost- från massa sötsaker varje dag + mycket vitt bröd osv till mer hälsosamt med långsamma kolhydrater. Och det verkar redan ha gett resultat: fastesockret låg på 4 och 2 timmar efter sockerlösningen låg jag på 5,8. Sååå skönt! Men jag fick mig en riktig tankeställare gällande min kost, ska verkligen hålla mig borta från socker framöver. Kan tillägga att jag är normalviktig och bara gått upp 4 kg sen inskrivningen, men tydligen kämpade min kropp rejält med att hantera allt socker jag stoppade i mig, usch!!

• Lisasmor

Angående (o)engagerade pappor så kan jag berätta att min sambo satt och sov med huvudet på bordet under föräldrakursen med vår första dotter! Tror ni att jag kände mig sedd och förstådd i min roll som blivande mor då eller?! Han fick ta emot ett antal armbågar i sidan och ilskna blickar från mig. Haha, nu kan jag skratta åt det. Men det verkar som att många män har svårt att sätta sig in i hur stort det faktiskt är att föda ett barn...

• Lisasmor
    mitthemligajag skrev 2015-12-14 07:57:50 följande:

Blir så blir chockad varje morgon när jag går in här och läser, att inte en enda bebis har kommit till världen än! Hur många aktiva kan vi vara här i tråden? :)

Jag har inte skrivit så mycket i tråden men läser och följer med spänning! Jag har BF 1/1, så kanske är den som är närmast? Är i v.38 nu och mår tack och lov fortfarande bra. Är föräldraledig sedan början av december, vilket är mysigt. Har en nybliven 2-åring hemma, så det känns bra att få lite tid i lugn och ro med henne innan lillebror kommer. Allt är klart här hemma (dubbelvagn införskaffad, sängen står klar bredvid min, BB-väskan packad...) så nu väntar vi bara. Pirrigt!

Håller med om att det är konstigt att ingen har fått sin bebis än, nu är det ju inte ens särkilt tidigt om de börjar ploppa ut!
  • Lisasmor
    Anny123 skrev 2015-12-14 09:08:30 följande:
    Åh jag har också bf 1/1, men har ett snitt inplanerat nästa måndag 21/12 så kanske blir jag först ut Hur mår du? Sammandragningar?.Hur rör sig din bebis nu när utrymmet i magen börjar sina?
    Inte så många dagar kvar för dig då! Hur känns det inför snittet? Jag födde dottern med snitt pga säte men nu tror jag det blir en vaginal förlossning. Bebisen har huvudet ner (inte fixerad dock) och trycker med fötterna på ena sidan av magen och rumpan sticker ut på den andra. Nästan så att jag kan ta tag i en fot ibland! Sen sover bebisen ganska mycket. Tycker fortfarande att det är mycket rörelser, men mer "tryck" än sparkar. Har en hel del sammandragningar på kvällen, men de gör inte ont alls. Inga förvärkar eller så, har du det? Jag mår bra i kroppen och sover gott om natten. Så en förlossning känns fortfarande långt borta...!
  • Lisasmor

Hame: bf 29/1, andra barnet, Falkenberg, pojke

Lisasmor: bf 1/1, andra barnet, pojke

FruThomas: bf 2 jan, tredje barnet, vet ej kön, Falköping

himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar

Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka

FrökenBlå: bf 6 jan, andra barnet, Växjö

Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke

CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke

MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke

Amalie79: bf 15 jan, första barnet

Förstaförsökaren26: bf 16 jan, andra barnet, Örebro

WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar

qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro

Bubblor: Bf 18 jan, första barnet, överraskning, Örebro

Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka

Nettiiiis: bf 28 jan, första barnet, flicka

Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka

• Lisasmor
    Anny123 skrev 2015-12-20 11:22:05 följande:

Har planerat snitt imorgon och är såå nervös, förväntansfull och rädd. Allt på samma gång! Någon som har erfarenheter av det och kan komma med nåt positivt?

Det kommer gå jättebra! Har gjort snitt med mitt första barn och det var en lugn och fin upplevelse. Klart att jag var nervös, men tyckte inte det var obehagligt alls. Fick upp dottern på bröstet direkt från magen och vi åkte till uppvaket tillsammans med mannen. Hade mycket mindre ont efteråt än jag hade trott, kändes mer som träningsvärk i magmusklerna än smärta. Har bara gott att säga om snittet, även om jag gärna provar en vaginal förlossning nu med nr 2. Lycka till!
  • Lisasmor

Ang kladdig bebis eller inte så är jag precis tvärt om: hade skrivit i mitt förlossningsbrev inför KS att jag ville ha dottern på brösten direkt, absolut inte avtorkad! Haha, så olika det kan vara, stackars BM som måste hålla ordning på alla olika mammor och våra önskemål! Mitt "skräckscenario" var att de skulle torka av och klä på dottern innan jag fick hålla i henne, jag grät på inskrivningen när jag beskrev det. Var inte alls orolig för själva operationen...

• Lisasmor
    mitthemligajag skrev 2016-01-03 07:35:51 följande:
    Vilken schysst kommun/ fsk ni verkar ha! Hos oss är de stenhårt. Vi har dock 20 h/ v för dom föräldrar som är arbetslösa eller fl. men där gäller strikt 9-14 och endast lunch! När båda föräldrarna är lediga efter förlossningen (om dom är de) så måste barnet vara hemma. Alla lov och andra speciella dagar/ veckor rekommenderas dessa barn starkt att vara hemma. Eller ja, dom erbjuds inte att vara hos oss då utan man talar om att det är lov bara. Sen finns de ju såklart undantag, typ som under själva förlossningen! Men oftast så är de stenhårt, mycket på grund av att direkt vi börjat släppa på något så utnyttjas de till Max av föräldrarna. Kommer ihåg att vi hade en pojk för ngt år sedan som fick en lillebror. Föräldrarna kom från en annan stad så de hade mormor och morfar på besök från förlossningen och två veckor framåt och varje dag lämnades pojken hos oss och han var så knäckt stackarn, hela dagarna var kaos. Ville ju vara hemma med mormor och morfar och nya lille bebisen:( folk tänker verkligen inte.... Hela familjen var hemma och myste och han fick inte vara med... På tal om ngt annat haha men kom bara att tänka på de
    I vår kommun (Sthlm) är det 30 timmar/ veckan som gäller för det äldre syskonet om man är föräldraledig med bebisen. Man får lägga sitt schema hur man vill, i alla fall på vår förskola. Jag får intrycket att det är mycket strängare med förskoletider i mindre orter, men det kanske inte stämmer? Vi har aldrig behövt redovisa hur vi jobbar/ är lediga, känner faktiskt ingen som har behövt göra det.
  • Lisasmor

Det känns orättvist att det finns olika regler i olika kommuner. Bor i sthlms innerstad och det är väldigt högt tryck på förskolorna här. Trots det känns reglerna generösa när man väl har fått en plats. 30 h/ veckan vid föräldraledighet är ganska mycket kan jag tycka, på dotterns avdelning har nästan alla småsyskon, och ALLA barn går minst 30 tim/ vecka. Inte en chans att nån av mammorna skulle vilja ha sin 2 1/2-åring hemma verkar det som! Vår dotter går deltid, men personalen har varit väldigt tillmötesgående nu inför förlossningen (BF+2 för mig nu!) om vi skulle behöva längre dagar. Bara att säga till i så fall. Men vi kommer fortsätta på deltid en bit in på våren.

• Lisasmor
    mitthemligajag skrev 2016-01-10 13:33:04 följande:

Liten uppdatering, har fortfarande värkar på 5-7 mins mellanrum. Tur som f a n att man glömmer bort hur de känns mellan förlossningarna haha, ändå är dom än så länge behagliga. Ligger hemma i sängen och svär, nu är dottern bortlämnad till farmor, fy fasen om de här bara är pinvärkar då blir jag tokig! Men de gör ändå så pass ont att jag måste andas mig igenom och glömmer att andas om jag inte får hjälp, lite blod har de kommit också!

Jag är jätteavundsjuk, hur man nu kan vara det på nån som har ont ;) Bf+9 för mig och inga känningar alls, möjligen några få sammandragningar de senaste kvällarna men hälften av de känns inte ens. Börjar seriöst tvivla på att det någonsin kommer igång. Eftersom jag har gjort ett KS tidigare är jag inte så sugen på igångsättning heller. Gah!
  • Lisasmor
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 16:42:09 följande:
    Åh har du oxå ett KS sen innan? Till mig har de sagt att mig kommer de aldrig sätta igång utan om det inte sker av sig självt inom ett par veckor då blir det ett snitt inbokat. Å de vill jag helst inte heller. Vart i landet bor du?
    Stockholm. Har iofs inte pratat med förlossningen, men min BM är helt inne på igångsättning. Det enda hon har sagt är att de inte kommer vilja låta det bli för utdraget förlopp, utan att man då är redo att snitta. Jag vill iaf inte besluta nåt innan man har gjort en bedömning av hur moget det är. Är det helt omoget "där nere" kanske jag själv känner att det får bli ett till snitt. Var bor du? Har din BM sagt nåt särskilt om riskerna med igångsättning efter snitt?
  • Lisasmor
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-12 17:18:20 följande:
    Jag fick snittas förra gången med dottern så de har sagt att de vill inte sätta igång mig utan antingen så spontanstartar jag själv lr så blir det snitt! Men jag har tid kvar så jag tänker vara optimistisk å tänka att det kommer å starta! :)
    Nu har jag pratat med förlossningen ang igångsättning och mig kommer de sätta igång trots tidigare snitt. Dock med gel och inte cytotec, som tydligare är svårare att dosera. Var det nån komplikation med ditt snitt som påverkar deras beslut? Eller handlar det bara om olika riktlinjer? Min igångsättning blir till helgen om bebisen inte kommit ut tills dess. Imorgon ska BM göra hinnsvepning, så hoppas på att det ska funka!
  • Lisasmor

Jättestort grattis till alla ni som fått era bebisar! <3

Jag är på BF+13 idag och inga tecken på att bebis vill komma ut. Imorgon blir jag igångsatt. Har varit peppad på förlossningen fram tills nu ikväll, jag vill bara gråta över allt! Jag ångrar att vi skaffade ett barn till, jag vill inte åka till sjukhuset och vara borta flera dygn från dottern, det känns som att kommer förstöra hennes liv med en lillebror...! Jag är rädd för att igångsättningen inte ska fungera, jag är rädd för att den SKA fungera, jag är orolig för att behöva göra ett till KS samtidigt som jag känner att "nu skiter jag i det här och ber om ett KS direkt". Massa känslor alltså, minst sagt...

Håller tummarna för att alla ni som väntar får träffa era småttingar snart!

• Lisasmor
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-15 20:35:55 följande:
    Åh jag förstår dej hur du känner! Jag har inte passerat BF än( BF imorgon!) man blir så jäkla trött när man gått in på övertid. Men det kommer säkert att gå jätte bra ska du se! Förståligt att du är nervös inför igångsättningen men dy fixar det!!! Får jag fråga varför du blev snittad förra gången?
    Tack för dina snälla ord, det behövs just nu!
    Jag blev snittad eftersom dottern satt i säte. Gjorde vändningsförsök som inte lyckades. Hade planerat snitt BF-9 men på BF-10 gick vattnet och jag fick ganska snabbt regelbundna värkar. Snittades odramatiskt ett par timmar senare. Därför hade jag, dumt nog, trott att även denna bebis skulle komma tidigt. Har väntat "aktivt" i över 3 veckor nu! Och så slutar det såhär, suck. Jag håller verkligen tummarna för en positiv upplevelse med igångsättning och vaginal förlossning, för annars lär jag ångra mig maximalt. Mitt KS var en jättefin och väldigt smärtfri upplevelse och jag oroar mig för att på nåt sätt bli fysiskt skadad eller känslomässigt traumatiserad så jag inte kan/ vill ta hand om varken dottern eller bebisen :(
  • Lisasmor

Nu har äntligen lillebror anlänt! Han kom på BF+15 efter igångsättning som gick bra och fortare än jag trott, 14 timmar totalt. Nöjd med att jag fick prova på en vaginal förlossning efter snitt. 2 lika fina upplevelser men herre Gud va mycket "enklare" jag tycker det är var med planerat snitt..! Hade dock en jättepositiv förlossningsupplevelse trots att den avslutades med sugklocka. Häftigt hur mycket kraft kroppen (och psyket) har! Lycka till nu alla som väntar på bebis! <3

• Lisasmor
    WiMe06 skrev 2016-01-19 20:08:20 följande:

Vet ni om moderkakan har betydelse för bebisens storlek? Det var nån här som skrev vikten på sin moderkaka så jag var tvungen att kolla vad min vägde denna ggn. Men det var nog inte ens hälften av vad ngn skrev här,
    Så tänkte om det har betydelse för barnets storlek?

Min BM sa det i alla fall, att det var pga min stora moderkaka som bebisen kunde stanna så länge där inne och växa sig så stor (4,250 gram, 54 cm). Rimligtvis borde storleken påverka, för det är väl så att när moderkakan inte längre kan tillgodose bebisens behov av näring så startar förlossningen? I så fall borde ju stor moderkaka = möjlighet till stor bebis. Men jag är inte alls säker...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)