Inlägg från: A--Sthlm |Visa alla inlägg
  • A--Sthlm

BF Januari 2016 :)

Hej allihop!

Jag plussade i förrgår, v.4+1 så är i v.5 med bf 10 jan 2016.

Om allt går vägen får alltså vår dotter som fyller tre år nu i maj, ett lillasyskon!

Jag jobbar deltid som makeup artist och pluggar skrivande på heltid. Min sambo jobbar 100% med typ data, haha. Vi är 34 resp. 31 år och bor i Stockholm, söderort.

Vill gärna gå med i facebookgruppen men känner att beskrivningen avslöjar varför man är medlem. Att det är en grupp för oss ifrån tråden på fl liksom ????

Än så länge vet bara min mamma och mina tre bästa vänner. Tänkte vänta med att berätta för resten i alla fall till vecka 10 kanske.

Kram!

• A--Sthlm

Haha gick ur gruppen igen då jag hittade en bekant som var medlem. Får ta och gå med sen igen när det blivit mer officiellt..

• A--Sthlm

Tjejer, är det någon mer än jag som tar antidepressiva? Kommer ni att sluta med dessa?

Jag äter effexor/venlafaxin 150mg/dag och hoppas verkligen kunna fortsätta med det. Förra graviditeten hade jag en dos på bara 25mg/dag och detta var ingen fara att fortsätta med under såväl graviditet som amning. Nu är ju dock dosen rätt ökad.

Tänkte ringa bm imorgon för att få träffa läkare angående detta samt prata om de migränmediciner som jag också använder regelbundet. Minns fan inte om jag fick ha dem sist :/

• A--Sthlm

Kixpix - jag kommer förstås att prata med min vanliga läkare också. Dock känner min bm mig väl eftersom jag hade henne förra gången med. Usch jag har verkligen ingen lust att sluta, speciellt inte tvärt. Eller, det är snarare omöjligt att sluta tvärt pga vidriga utsättningssymptom som omöjligen kan vara bra för bebis heller. Får se vad de säger helt enkelt. Har det inte varit jobbigt för dig att sluta med dina lyrica?

• A--Sthlm

Frugru - välkommen! Jag håller alla tummar och tår för er (och för resten av gruppen också förstås). <3

• A--Sthlm
    m2b skrev 2015-05-07 09:50:21 följande:
    Jag åt venlafaxin när jag blev gravid första gången. Iofs mycket högre dos. Men det fick avbrytas direkt. Bytte till sertralin
    Kändes det ok och fungerade bra?
  • A--Sthlm
    Kixpix skrev 2015-05-07 09:53:58 följande:
    Aha okej :) det är ju skönt. Symtomen vid utsättning kan självklart vara vidriga, så förstår hur du tänker & känner.

Jag åt en väldigt liten dos på 50 mg, jag behövde inte mer, men jag har inte känner ett skit av att sluta med den tvärt och det är lite lustigt. Haha. Ändå en vecka sen nu..
    Men vad skönt! Heja!
  • A--Sthlm
    m2b skrev 2015-05-07 12:38:22 följande:
    Jag va livrädd. Gick från 225 mg till sertralin 10. Venlafaxin va den enda av massa mediciner som hade hjälpt mig. Men det gick HUR bra som helst. Jag mådde super av graviditeten i sig så det måste ju hjälpt. Men inte en enda biverkning. Va sjukt trött i början av grav, men järnet va dåligt. Sen mådde jag illa. Men det tror jag med enbart va graviditeten. Andra grav mådde jag sämre. Kan fortfarande inte fatta det gick så bra. Hade inga biverkningar under insättningen heller iofs
    Fattar skräcken. Sjukt skönt att det fungerade problemfritt! Venlafaxin är den enda som hjälpt mig med. Jag kommer att bli kontaktad av min läkare nu i dagarna. Spänd på vad han kommer att säga.. Har iaf fått grönt ljus på migränmedicinen, tack och lov.
  • A--Sthlm
    m2b skrev 2015-05-07 16:54:24 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag fick reda på den graviditeten sent så var inte förrän vecka 9 som jag avbröt behandlingen. Men det har gått bra det med!

Hoppas du får bra hjälp och att det går smärtfritt om de vill byta. Var några år sen för mig så de kanske har andra riktlinjer idag!
    Vecka 5 bara (4+4). Om läkaren inte ringt imorgon på fm så får jag kontakta honom istället. Jag har förtroende för honom så det går nog bra vad han än beslutar. Skönt att höra dig berätta att det funkade bra för dig i alla fall, det ger ju hopp ifall de nu vill att jag avbryter effexor.
  • A--Sthlm
    Melela skrev 2015-05-07 22:53:02 följande:
    Jag har ätit Venflaxin 150mg/dag, men är på sista veckan av utsättningen nu. Är i v.7 nu. Mitt mål är att inte äta antidepressiva alls under graviditeten. Dock lät in min läkare lika övertygad, men skam den som ger sig!
    Hur har utsättningen gått? Det var alltså ditt eget beslut?
  • A--Sthlm
    Serendipitet skrev 2015-05-07 20:25:50 följande:

Nu i kväll började jag blöda och med tanke på att graviditetstesten inte blivit starkare så kan jag inte annat än tro att jag håller på att få ett missfall. Först MA och nu missfall. Känns skit nu. 

Men jag håller tummarna för alla er andra. 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
    Fasen också <3
  • A--Sthlm
    FruGru skrev 2015-05-08 07:37:38 följande:
    Nej inte särskilt men har haft vid annan graviditet och det är fullt normalt. :)
    Samma här. Inte än denna gång men hade vid förra graviditeten. Inga konstigheter!
  • A--Sthlm
    20110303 skrev 2015-05-08 09:16:12 följande:

Välkomna alla nya!

Undrar när ni andra tänkt berätta på jobbet? Och för anhöriga?

Jag har varit sjukskriven halvtid en tid och samtidigt har en kollega blivit sjuk o är nu sjukskriven 100%. Så känns lite jobbigt att berätta för min andra kollega att jag inte blir att räkna med hela höstterminen heller( räknar m gravidtestning fr.o.m. Nov)

Typiskt mig också att i första hand tänka på hur det kmr kännas o bli för andra för att jag är gravid....

Jag har verkligen ingen aning! Jobbar extra men med fast schema nu medan jag pluggar, dock utan fast anställning.

Nu verkar det som om fast anställning är på G för mig och det vill jag så sjukt gärna ha. Inte minst för att vara säker på att få komma till baka efter föräldraledighet. Jag skulle därför såklart helst vänta med att berätta tills en anställning ev blir aktuell men samtidigt känns det lite fult liksom?

Hade det inte varit för detta hade jag förmodligen berättat typ snart pga är världens sämsta på att vara tyst och har god relation till både chef och kollegor. Gah, sjukt jobbigt detta. Sist jag var gravid jobbade jag också bara på timme men jag var inte alls intresserad av att komma tillbaka dit, så då hade jag liksom inget att förlora..
  • A--Sthlm
    lanylena skrev 2015-05-08 10:05:40 följande:

Du ska inte känna att det känns fult. Du har ingen skyldighet att berätta tidigt.  Och arbetsgivare kan agera bra mycket "fulare" i många lägen.

I know. Men ja, man vill ju inte sätta folk i skiten liksom. Tror dock att nyheten kommer att tas bra när det väl gäller :)
  • A--Sthlm

Bästa med att vara nykterist är att ingen frågar varför man plötsligt inte dricker, haha :)

• A--Sthlm
    Melela skrev 2015-05-08 19:59:30 följande:
    Helt mitt eget beslut. Vill så långt det går att vara medicinfri, eftersom att de inte säkert kan säga att det är riskfritt för fostret. Utsättningen har gått över förväntan. Det gäller att inte ha för bråttom. Har sänkt 37,5 mg/veckan så dryga månaden har det tagit. Nästa vecka o då den sista tar jag 37,5mg varannan dag innan jag tar bort den helt smile1.gif
    Vad skönt! Ja, jag skulle gärna vilja sluta med medicinen men det vill jag inte, mest för att jag både gravid och med en treåring hemma fan inte skulle klara av att må som jag gjorde innan insättningen :/
  • A--Sthlm
    Melela skrev 2015-05-08 22:19:21 följande:
    Förstår dig fullt ut! Även om utsättningen gått bra, så kämpar jag igen med alla tankar o smygande ångest.. Vill som sagt så långt det går att vara medicinfri, men går det inte så får jag se hur jag gör ned det hela. Som läkaren sa är depressionen allvarlig i sig o viktigast är att jag mår tillräckligt bra för att klara av att fullfölja graviditeten utan att bryta samman smile1.gif Tur att det finns ångestdämpande att ta vid behov iaf.
    Ja men precis. Man får väl ta lite en dag i taget liksom :)
  • A--Sthlm
    FruGru skrev 2015-05-10 05:57:22 följande:
    Misstänkte det då det är så tyst här. Jag vågar inte gå med om nån bekant kanske är medlem. Så jag joinar väl om typ 3 månader haha
    Hehe. Jag gick med men ur igen snabbt just eftersom jag hittade en bekant där :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)