Inlägg från: Bubblor |Visa alla inlägg
  • Bubblor

BF Januari 2016 :)

Hame skrev 2015-05-18 14:26:28 följande:

Nu har jag bokat tid hos mcv :) Trodde man hoppade över hälsosamtalet och kom först på inskrivningen i v.12 men icke.. Så ska på hälsosamtal måndag 1/6, då är jag i v.9 Glad Känns roligt och lite stort, som att det blir lite mer verkligt. Hur gör ni andra omföderskor, går ni på hälsosamtal? 

En annan fråga, vilka tabletter för folsyra tar ni och hur mycket är rekommenderat? jag äter Apotekets kosttillskott för kvinnor, gjorde det innan jag blev gravid och tänkte väl göra slut på den burken innan jag köper något annat. Mängden folsyra per tablett/dygn är 400 mikrog och %RDI = 200. Någon som vet om det är tillräckligt eller om jag borde byta till en "gravidvitamin"?

Jag frågade min barnmorska vilka hon rekommenderade, hon sa att minsta intag är 400mikrogram men att på apoteket finns en som heter TillVal Folsyra som inenhåller 500 mikrogram/tablett så hon rekommenderade den :) Jag är bara i vecka 6, men ska till barnmorska på onsdag för mitt hälsosamtal, brukar det vara så tidigt?
  • Bubblor

Hörrni tjejer, dum fråga kanske men är ju helt ny på detta :) när man har hälsosamtal hos bm, kollar de på nåt sätt och bekräftar att man verkligen är gravid? Jag känner att jag kan ta hur många tester som helst här hemma men vill ändå höra nån professionell bekräfta det.

• Bubblor
    Kixpix skrev 2015-05-19 12:37:17 följande:
    Hejsan! Sitter lite i samma sits som dig. Varit sjukskriven för utmattning sen okt-14, arbetet just nu 75% och sjukskriven 25%. Så förstår att det tar på din kropp. För mig innebär det bara positivt med att skaffa barn nu (vilket var planerat). Har dock börjat få lite ångest eftersom jag har en enorm rädsla för att en vaginal förlossning, tyvärr :(
    Här är jag helt med dig, jag är också livrädd för vaginal förlossning, jag börjar nästan hyperventilera bara jag tänker på det. Men jag hoppas att när det väl blir dags, så har man glömt bort den rädslan och är så pass förberedd och bara känner att "Yes, nu kör vi!" och att man äntligen ska få träffa sitt underverk :) Jag hoppas det blir så, men jag har ingen aning :P
  • Bubblor
    Grus grus skrev 2015-05-19 13:11:39 följande:

Så olika man är. Jag är livrädd för kejsarsnitt. Att någon ska skära upp min mage. Det gör mig livrädd. Att bli sövd och inte veta vad som händer gör att jag ryser, eller bedövad nertill med risken att aldrig bli återställd sen. Nej, vaginalt är det naturliga och det våra kroppar är skapta för. Allt annat fyller mig med obehag.

Även om man är livrädd för något behöver det inte betyda att man inte vill göra det :) Jag vill föda vaginalt, även om jag är livrädd för det.
  • Bubblor
    Mattenörd skrev 2015-05-20 07:51:49 följande:

Puh! I helgen kom illamåendet men rätt måttligt. Trodde det skulle bli ok som förra gången (om jag nu kommer ihåg rätt). Men sen har det ökat på och idag mår jag så fruktansvärt illa. Försöker få i ordning en tvååring till förskola men så fort jag rör mig så vänder sig magen. Har tagit postafen för nån timme sen men hjälper inte. Får lite panik inför att bara vara i vecka 6. Och på fredag ska jag lyckas stå och baka bröllopstårta till min brors bröllop hela dagen. Känner mig så förtvivlad idag...

Det kommer gå bra ska du se, måste vara jobbigt att må så illa, men hoppas det går över snart, iallafall det värsta. Lite symptom är skönt tycker jag, så det känns att det är på gång :) om du bor i närheten av Örebro kan jag hjälpa till med tårtbaket på lördag om du skulle känna att du vill ha hjälp. :)
  • Bubblor
    evigalängtan89 skrev 2015-05-22 07:50:13 följande:

Tvivlar hela tiden på att jag verkligen är gravid, någon mer? Vi (5+3)

Jag med!! Och är alltid rädd för missfall, känns lite jobbigt att inte bara kunna njuta av det. Min sambo försöker försäkra mig om att det kommer gå bra, men rädsla och nervositet finns där konstant.
  • Bubblor

FruGru jag tycker det låter som en sund inställning som jag ska försöka ta efter, jag tänker på hur du tänker kring missfall. Att, sker det som sker det och det går inte att påverka. Ska försöka leva i nuet och bara njuta av min trötthet och allt som händer i kroppen, så får vi stötta varandra om det känns svårt vilket det säkert kommer göra periodvis :)

• Bubblor

Jag känner samma sak, att det är tråkigt att ni stänger den nu, men har ni bestämt er för det så kommer ni nog inte ändra er, så då kan vi andra skapa en grupp lite senare när man har blivit officiell liksom :)

• Bubblor
    hsh skrev 2015-06-03 08:41:48 följande:
    Det här med kub, enlighten me. Gör man det om man har nåt i släkten man vill undvika att föra vidare eller gör man bara det i allmän oro? Finns väl nån risk med kub också om jag förstått det rätt?
    Kub är ju kombinerat ultraljud och blodprov, så det känns inte som om just den delen kan medföra några risker. Däremot fostervattensprov och moderkaksprov finns det risker med. Nu är jag såklart inte helt säker, ska på Freja-samtal idag så ska få med så mycket information som möjligt om Kub tänkte jag då vi är sugna på att göra det men hoppa över fostervattensprov och moderkaksprov. :)
  • Bubblor

Wow, jag känner ingenting alls. Vad spännande att se hur olika vi är. Mina bröst känns som vanligt och jag har bara lite ligamentsmärtor när jag nyser/hostar eller rör mig hastigt. Lider med er som mår så illa och hoppas det avtar snart :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)