Inlägg från: CarolinaH |Visa alla inlägg
  • CarolinaH

BF Januari 2016 :)

Hej. Helt ny här.
    Väntar vårt 4:e barn med bf 10/1.

Har sen tidigare tre tjejer som är 15, 12 och 10 år. Så känner mig som en nybörjare på detta.
    Trodde vi var färdiga med det här med småbarn. Har inte en endaste sak kvar så blir till att börja om helt med allt vad barnvagnar, bilbarnstolar, spjälsäng och vaggor heter. Försökt förklara för min man att vagnarna inte riktigt ser likadana ut nu som när vi köpte en för 15år sedan. Och att priserna definitivt inte är de samma.
    Det kanske kommer så småning om.

• CarolinaH

Har varit sjukskriven i snart 1mpnad nu pga fruktansvärda foglossningar. Har inte haft problem med det vid någon av tidigare graviditeter. Har tagit mig fram med hjälp av kryckor denna gång. Nu har det blivit lite bättre. Men värre är det med häger revben. Gör så ont att jag ibland skriker rakt ut av smärta. Svårt att hitta någon bra sovställning. För att överhuvudtaget kunna som på kvällen blir det 1 alvedon och vetevärmaren. Håller på att bli galen. 8 veckor kvar och vet inte hur jag ska stå ut. Gör så fruktansvärt ont att andas.

Någon annan som varit med om liknande?

• CarolinaH

Såg att det diskuterats skötväskor och det var någon som blivit förtjust i Littlephant messenger men tyckte att den var lite stor. Måste då tipsa om denna.

www.jollyroom.se/produkter/petite-cherie-skotvaska-angulus-grey

År väldigt lik men lite mindre. Så även priset. Själv är jag en sån som alltid har massor med saker med mig så tror det blir en Littlephant för oss. Men har svårt att bestämma mig för vilken färg bara.

Har ju varit sjukskriven ett tag för foglossning. Så börjar lite smått tröttna på detta nu. Går typ och räknar ner dagarna. Det blir inte direkt lättare för att jag har så fruktansvärt ont när jag andas heller. Igår kväll när jag skulle sova trodde jag verkligen att jag skulle dö.

Har det mesta klart. Väntar bara på vagnarna som är beställda. Vi kör en vanlig för mig som har problem med lederna och kommer vara hemma mest. Och en cykel/joggingvagn till maken och skogspromenaderna och sommarens fjällvandring.

Våra tidigare barn är födda 6 dagar innan bf. Men med tanke på allt julstök, skolavslutningar och firande här och där och sen nyår så tänker jag packa väskan senast sista november. Mest för att lugna mig själv. Är ju bara 7 veckor kvar nu.

Ska på tillväxt ultraljud i eftermiddag. Så det ska bli spännande att se vad de har och säga. Tidigare graviditeter har jag bara fått göra ett ultraljud v18. Men detta blir nu vårt 3:e.

• CarolinaH
    mirakelspektakel skrev 2015-11-17 12:57:06 följande:

Tack för tipset!

Jag håller just nu på att bråkar med Försäkringskassan ang nåt jäkla utlåtande de vill ha från arbetsgivaren. Där ska det fyllas i andra möjliga arbetsuppgifter samt rehabiliteringsåtgärder...  Det blir skrattretande i min situation. Självklart finns det andra tjänster jag skulle kunna jobba med som inte är klientnära, men dessa kommer ändå inte funka iom jag flera gånger per dag behöver lägga mig ner  och bosätta mig på toaletten långa stunder. JAg ser framför mig scenariot att jag sitter i vår säkerhetskontroll eller kör hissarna och jag behöver rusa till toaletten...hahah. Detta vore väl helt okej att skicka in om det kunde göras utan att jag behöver åka till jobbet och träffa min chef och fylla i pappret tillsammans... 

Hur har ni andra som är sjukskrivna gjort? Har ni fått dessa papper?

Jag jobbar som konferensvärdinna där vi har lokaler på 3 olika plan utan hiss. 80% av min tid går åt till snabba ommöbleringar för 300-450 pers med stolar och bord. Och dessutom tar jag mig fram med hjälp av kryckor. Så fanns inte något annat allternativ för mig tyvärr.
  • CarolinaH

Hinner ju inte riktigt med att läsa ikapp här inne. Denna graviditet känns som om jag vore en elefant och den aldrig riktigt vill ta slut.

Gör så gott jag kan här hemma mellan promenader med hunden, matlagning och vilopauser. Pauserna har tyvärr blivit både fler och längre. Ska tillbaka till bm på måndag och måste åter igen kolla med henne om det verkligen är normalt att ha så här ont. Bebisen ligger med sitt huvud och trycker mot höger revben och någon nerv som gör att jag får fruktansvärda andningsbesvär. I torsdags kväll blev det så att jag svimmade för att jag inte fick luft. Och nästan samma sak i går eftermiddag. Det är väl en sak när man ligger hemma i sängen. Men när man för en gångs skull orkat följa med dottern och titta på hennes träning så passar det inte så bra att svimma.

Går in i V. 33+0 i morgon. Bf 9/1 men det tidigare 3 barnen är födda 6dagar innan bf

Nu står i alla fall vaggan på plats, babyskyddet väntar i bilen och den fina vagnen står i hallen. Och i går kom maken hem med den önskade skötväskan.

Ska dock se om jag hittar något kul att hänga över skötbordet och vaggan.

• CarolinaH

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

• CarolinaH
    mirakelspektakel skrev 2015-11-24 21:39:27 följande:
    Hur har det gått för dig idag? Hoppas att allt såg bra ut...
    Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.
    Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.
    De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.
  • CarolinaH

Tack! Jo det känns väldigt skönt att bebis själv ville vända på sig. Och att faktiskt kunna andas ut.

• CarolinaH

Var så glad över att bebis vänt sig. Men fy tusan vad orolig jag blev i går. Har fått fruktansvärt ont i höger revben igen. Nästan lika svårt att andas. Men samtidigt som det tryckte på ordentligt neråt och fruktansvärt ont i ryggen. Har haft rätt mycket sammandragningar sen V.16 redan. Men i går gjorde de så fruktansvärt ont. Trots tre tidigare barn, med helt olika förlossningar så minns jag inte alls hur det ska vara. Har ju dessutom fått tio år sen sist med. Men igår kväll/ natt måste nästan varit förvärvar. Hade svårt att koncentrera mig på något annat än smärtan. Att bara försöka andas var nog. Efter att lyckats ta mig ut med hunden så tig jag mig en lång varm dusch. Och vid 3 inatt kunde jag äntligen somna.
    Men vaknade med världens träningsvärk i hela kroppen. Och knappt orkat röra mig från sängen-toaletten-köket och tillbaka till sängen.
    Även om kroppen är helt slut så är jag varken mentalt eller fysiskt redo för den lille att komma redan nu.

• CarolinaH
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 18:09:52 följande:
    Oj det låter jobbigt! Vilken vecka är du i nu då?
    Är 33+4 idag. Så känns lite tidigt faktiskt. De tre tidigare har kommit 6dagar innan bf
Svar på tråden BF Januari 2016 :)