Inlägg från: Defeateris |Visa alla inlägg
  • Defeateris

BF Januari 2016 :)

Här kommer jag också.. Fick vår första son i maj -14 och väntar nu ett nytt litet pyre..

Plussade 29/5 (perfekt present till mors dag! :) ) men hade ingen aning om hur långt gången jag var då - hade inte fått mens efter att ha plockat ut p-staven jag skatteintäkterna efter förra förlossningen..

Fick efter mycket om och men en tid för dateringsultraljud som vi var på i måndags och därför hälsar jag nu här - BF 28/1..

Till skillnad från många här har vi dock berättat för både familj, nära vänner och jag på jobbet (min sambo är föräldraledig så han har inte berättat än).. Då jag har lite särskild arbetsplats var jag tvungen att kolla upp reglerna - förra gången var jag tvungen att gå hem i vecka 12.. Nu får jag dock jobba så länge jag vill i stort sett så kommer nog jobba fram till lucia ungefär, som det känns nu i alla fall.

Magen är stor som en badboll redan, folk har skrattat och sagt att där måste vara mer än en eller att läkaren tagit fel datum.. Men jag blev jättestor jättesnabbt sist också. Får redan köra på gravidbyxor och planerar att sy ett gäng gravidtröjor och -klänningar också.. Ändå har jag, precis som förra gången, bara gått ner i vikt då jag helt saknar aptit.

Har varit så gruvligt trött och inte orkat mycket mer än att jobba men nu känns det som att det börjar vända.. Men så är det också enda symtomet jag egentligen känner av - inget illamående, ömma bröst eller ont i magen.. Så det känns helt okej ändå, jäkla tur att jag har en så bra sambo dock! :)

• Defeateris
    amalie79 skrev 2015-07-10 10:39:53 följande:

Är det bara jag som känner att jag är mig själv igen nu? Energin är på topp igen, eller iaf på vanlig nivå, jobbet är ju alltid uttröttande när man jobbar ute med kroppen :) kan vara uppe senare än sambon igen. Anmälde just oss båda till ett lokalt lopp om tre veckor, nu när man mår bra så känns det som man vill passa på att utnyttja det medan energin finns.

Jag har ju inte mått direkt dåligt innan heller iof, första nästan tio veckorna visste jag ju inte att jag var gravid så. Så jag har väl inte så mycket att "hämta igen" kanske.

Måste tyvärr börja med järntillskott denna veckan, lovade börja i samband med semestern eftersom det är lättare att hantera magen när man inte är ute långt från toa som jag är på jobbet. Gruvar mig lite då jag har känslig mage, och bär mig emot när jag är så frisk och pigg som nu. Men även om bh är bra så är depåerna låga- och just eftersom hb ÄR bra så får jag börja INNAN jag börjar märka av det...

Jag fick problem med magen av järntabletterna men det blev bättre för mig om jag åt två tabletter varannan dag istället för en om dagen.

Annars körde jag mycket på naturligt järn - åt mycket kött (bättre med rött än med vitt), fullkorn, gröna bladgrönsaker och broccoli. För att få maximal effekt så skippa mjölk (minst två timmar efter järnintag), kaffe, te och choklad. Alla de sakerna försvårar för kroppen att ta upp järn, både naturligt och från tabletter.. Däremot citrus/c-vitamin ökar upptaget.. Så - en rejäl biff, broccoli med pressad citron över och så en fin fullkornsmacka - voilà!
  • Defeateris

Här är min mage. Så visst syns det, svårt att dölja oftast. Minns dock att det var samma förra gången och jag blev också väldigt stor innan sonen kikade ut..
  • Defeateris
    WiMe06 skrev 2015-07-26 23:06:50 följande:

Läste lite på försäkringskassans hemsida nu om föräldrapenningen. Snacka om att dem bara försämrar för barn och föräldrar. Den enda nackdelen med barn är att behöva ha med f-kassan att göra!!!

Sämre villkor för dem som blir föräldrar efter 1 januari 2014 tycker jag, vilket också innebär sämre villkor för barnet såklart! Vad arg jag kände att jag blev nu. tycker staten det är jobbigt med föräldrar som vill vara hemma med sina barn även när dem är lite äldre??

Tja, fast samtidigt får du vara hemma ännu senare i gengäld. Nu kan du ju vara föräldraledig med ersättning upp till tolv års ålder istället för åtta..
  • Defeateris
    WiMe06 skrev 2015-07-26 23:46:25 följande:

Jo, men det hjälper ju inte långt om du inte får spara mer än 96 dagar sammanlagt med den andra föräldern efter barnet fyllt 4.

Jag hade drygt 80 dagar själv nu och mannen ca 30 dagar med äldsta barnet som är 7, fyller 8 senare i år. Det hade vi ju aldrig kunnat ha med dem reglerna som är nu. Och då var sonen 2 ungefär när vi skolade in honom. Men man får väl helt enkelt planera annorlunda till nästa år. Tycker ändå att man som förälder kan få rå lite över sina dagar själv.

Finns andra saker som också verkar lite dumma. T.ex det här att du inte får ta sjukpenningnivå för dagar man skulle varit ledig. Som min man t.ex dem jobbar Månd-torsd men långa dagar och är då i gengäld ledig fredagar, men han skulle enligt deras regler inte få ta ut f-penning på fredagar då om han hade velat det.

jag tycker inte det är några större försämringar faktiskt. Jag tycker att det är mer värt att kunna ha lite färre dagar kvar men kunna använda dem längre än till åttaårsdagen..

Och för min del är föräldrapenning till för att ersätta dig för att du är hemma från jobbet - inte för att använda när du ändå är ledig.

Och om jag inte har fel för mig kan han ju ta ut på grundnivå både fredag, lördag och söndag?
  • Defeateris
    Seven Costanza skrev 2015-08-23 08:31:36 följande:

Villervalla känner jag inte till, får kolla upp det, tack! Pop kanske har fått in lite andra grejer också men senast jag var i den butiken för några år sedan var det bara typ rödvita och blåvita randiga grejer och jag vill helst ha pasteller. Men ska se vad som finns!

Kan tipsa om att kolla runt på instagram efter mindre märken, där brukar en kunna hitta precis vad en vill ha och köpa saker på beställning.

Själv har jag Prinsen av Saxtorp och syr kläder på beställning - har en del pasteller hemma och kan fixa fram mer...
  • Defeateris
    Hame skrev 2015-08-31 08:14:51 följande:

Toppen att få köpa/ärva av vänner och släktingar Glad Vi har köpt dubbelvagn i fint skick av min bror för 1500 kr och fått flera påsar med kläder.  Måste gå igenom dem snart så jag vet vad jag kan köpa med gott samvete haha!

Något jag lånade förra gången var bärsele, den använde vi jättemycket och hade i princip inte klarat oss utan den. Det var en äldre modell och hade jag vetat hur mycket vi skulle använda den hade jag lagt pengar på en ny mer ergonomisk vilket jag tänker göra nu. Någon som kan rekommendera eller varna för någon?  Den jag är mest inne på är Ergobaby 360, någon som har erfarenhet av den?

Vi har en ergobaby och är jättenöjda med den. Enda nackdelen jag upplever nu är att ryggdelen är lite för låg nu när sonen är typ 1,5 snart.. Vi bar dock inte i början så vet inte riktigt hur den är för nyfödda men den har ju en insats som ska användas då..
    himw skrev 2015-08-31 12:54:11 följande:
    Oh, kan du inte tipsa mig som förstagångsförälder vad som är onödigt? Jag skulle kunna vara en barngrejorsäljares bästa kund för jag har ingen aning om vad som är viktigt att ha och vilket man kunde struntat i :)
    Jag skulle säga att det enda som egentligen är NÖDVÄNDIGT är typ kläder och blöjor + tvättlappar (vi kör torra från ICA basic, perfekta - bara fukta med vatten, behövs mer kan du ta på lite ekologisk rapsolja). Kan egentligen inte komma på något annat som är nödvändigt, däremot finns det ju mycket som är smidigt.

Något vi använde rätt mycket i början var ett babynest - vi hade det när han somnade hos oss i soffan och vi hade det när vi åkte iväg och sov någon annanstans. Dock hade vi inte det i sängen, där sov han helt enkelt direkt bredvid mig.. Eftersom vi samsov (underlättade nattamningen något helt kopiöst mycket!) så var spjälsängen vi hade köpt också ganska onödig, den har vi inte börjat använda förrän efter typ ett år.
    Däremot använde vi vår babysitter ganska mycket, sonen var nöjd med att sitta i den och det var skönt att få händerna fria.
    Ska du amma är det inte mycket matgrejjer du behöver, annars behöver du ju ha flaskor och då rekommenderar jag minst två stycken så att du inte måste panikdiska varje gång bebisen vill ha mat igen.

Badbaljan vi köpte var helt onödig för oss - vi badade honom i handfatet i badrummet i början och nu senare i vasken i grovköket - han älskar det. Annars badar vi tillsammans i badkaret, han och jag.

Alla former av leksaker skulle jag säga är rätt onödigt - ni kommer troligen att få en del och i början är barnet inte särskilt intresserat. Nu när sonen är intresserad av leksaker är det ändå mest köksredskap som är roligt..

Ja, som sagt - egentligen känner jag att så länge du har hemma så du kan klä på barnet, ge det mat och byta blöjor har du vad som krävs. Efter det kan du ju känna efter vad du hade velat ha men köp inte för mycket grejjer nu i början..

• Defeateris
    MeEmmA skrev 2015-08-31 13:03:22 följande:

Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!

Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.

Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.

Det är ju upp till dig/er men jag anser inte att min sambo har någon rätt att diktera vad jag ska äta eller inte äta, så länge jag inte äter något som är skadligt för barnet (exempelvis dricker alkohol). Laxsushi är helt okej att äta, så det hade jag ätit även om min sambo inte gillade det. Men ja, som sagt, det är ju helt upp till dig..
    På samma sätt anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma att han ska avstå från alkohol under hela graviditeten men han har inte heller någon rätt att förutsätta per automatik att jag kommer att köra bil varje gång han vill hem.
  • Defeateris

Såg att det var fler som virkade här inne.. Den här lilla krabaten gjorde jag idag..

I övrigt går vi mest och väntar på lilltjejen här hemma, två månader kvar idag. Ytterst livlig liten tjej är det vi väntar i alla fall, här är det nog knappt 10 gånger per dag det är stilla snarare..=)

För mig är dock det värsta just nu min RLS som blir så otroligt mycket värre när jag är gravid. Hopplöst att sova. I kombination med en son som just nu är i någon fas där han vaknar jätteledsen på nätterna blir det inte så många timmars sömn direkt. Men ja, har troligen bara en vecka kvar att jobba, sen blir det graviditetspenning för min del. Mentalt jobbigt men fysiskt skönt. Har dessutom fått till stånd att sonen ska få vara på dagis fem timmar per dag fram till BF, det tror jag är nyttigt för oss båda..
  • Defeateris
    mirakelspektakel skrev 2015-11-29 02:07:49 följande:

Fanstastiskt fin!

Vad är RLS för något? Låter iaf som du snart kommer få lite välbehövd vila!

Restless legs syndrome.. Det sticker och kryper i benen (och i mitt fall numera även i armarna) vilket enbart avhjälps/lindras av att röra på dem.. Vilket ju såklart gör det ganska svårt att sova..

Ska söka för det så fort graviditeten ör slut, finns medicin att få men det kommer jag inte få så länge jag är gravid för då är det heeeeelt normaaaaalt.. :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)