Inlägg från: Ninin |Visa alla inlägg
  • Ninin

BF Januari 2016 :)

Hej!

Har följt tråden länge men inte skrivit nåt, nu bara måste jag få ur mig lite gnäll!

Bf 19/1, har en 2,5åring sen innan.

Förra graviditeten var riktigt bra förutom lite mindre krämpor, men med bara sig själv att ta hand om blev de ju mer en ursäkt att lata sig. :)

Den här gången har jag mått pyton nästan hela tiden, illamående, trötthet, foglossning. Har längtat efter sista tiden då jag skulle gå på fl långt innan Bf och bara rå om mig själv. Men så kom besked om 3 veckors julstängning på fs. -ok, maken är ju hemma en del över julhelgerna, har inte samvete att skicka sonen till en okänd förskola (med hela stadsdelens smittor) bara veckor innan bebisen kommer. Jag får fixa det.

Så går svärmor och blir dödssjuk några veckor innan jul, maken får åka dit (annan stad, 1,5 timme bort) med kort varsel flera gånger i veckan. Såklart att han ska åka just den här gången, tänk om hans mamma DÖR ikväll och jag gnäller på att jag är lite trött. Nu har jag i princip varit ensam förälder åt envis, rastlös (och underbar) 2,5-åring i 6 veckor, först med jobb att sköta och nu förvisso ledig men utan tillgång till förskola. Och jag är TRÖTT!

Jag är så slut att jag inte vet vad jag gör snart.

Fogarna skriker när jag sitter på golvet och leker, gör jag inte det skriker sonen istället.. Att få på honom ytterkläderna är ungefär vad jag orkar på en förmiddag och väl ute är jag inte säker på att hinna ikapp honom om han bestämmer sig för att springa iväg.

Så dog svärmor till sist igår. Hur hemskt det än låter så är det skönt. Det var inte troligt att hon skulle komma tillbaka till nåt vettigt liv ändå så sjuk som hon var. Men då börjar att fix med det, klart maken ska ta ett sista farväl/träffa begravningsbyrån/ringa hela släkten/göra bouppteckning/städa ur huset osv.

...men JAG då?

• Ninin
    idaeglund skrev 2016-01-09 13:37:36 följande:

Fy fan va jag lider med dig!! Stackars er! Du har all rätt att gnälla och vara trött. Det är sjukt jobbigt att vara höggravid med andra barnet. 

Tycker så himla synd om din man också, att hans mamma inte hann träffa ert barn. Men förstår att allt det ovissa som är över nu är skönt att slippa. Finns det kanske någon annan som kan hjälpa er med barnvakt någon dag så du bara får luta dig tillbaka och inte göra någonting?!

Lycka till med allt nu!

Tack snälla du och ni andra som svarat! Känns bättre bara av att få prata av sig lite. Vill gnälla så lite som möjligt inför maken, han har ju mycket med sitt eget. Och alla motstridiga känslor med glädjen inför bebisen blandat med sorgen att hans mamma inte hann träffa honom..

Men idag fick sonen vara hos sina kusiner och jag fick en hel dag med egentid! Sovmorgon, långfrukost, promenad i solen (nåja, vankade typ 800 meter) och fika med kompisar på stan! Känns som jag har fått massa ny energi!

Nu kan bebis få komma ut så det slipper bli förlossning och begravning samma dag...
  • Ninin
    Hame skrev 2016-01-10 08:48:24 följande:

Bf+12 idag, detta börjar bli löjligt.. Efter vår kläddust i fredags på dagis trodde jag det var sista gången med gravidkroppen. Imorgon blir det på det igen! Nu vet jag iaf att det blir max två lämningar och två hämtningar, sedan igångsättning.

Pust.. Jag är glad att förskolan äntligen öppnar imorgon, men det kan vara många klädduster kvar.
  • Ninin
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 19:29:51 följande:

Ni alla som fått era andra barn innan eller på BF har ni ställt in er på att det blir lika nu? Kan nästan tänka mig att det måste vara mer frustrerande nästan än för oss som gick över! Jag är ju som sagt heeeelt inställd på övertid å rejält då första var de. Men hur tänker ni andra?!

Min första kom v 38+6 och jag hade massor med förvärkar och sammandragningar kring jul. Ville mycket hellre föda i januari än december så jag var jättenojjig och gick och vilade vid förvärkarna. Nu efter nyår är det helt lugnt, inte minsta tecken på att det skulle vara på g. ????

Försöker ställa om till att tänka att blir kring eller efter BF, inte tänka så mycket och leta tecken. Fast nån extra färdknäpp, akupressur och ananasbit blir det ändå. ????
  • Ninin
    MeEmmA skrev 2016-01-10 11:13:35 följande:

Om jag var trött igår så är det inget mot vad jag är idag!! Sover verkligen som skit nu på nätterna. Först är det svårt att somna, ligger vaken till 01-02, sen vaknar jag av sammandragningar och ryggont 1-2ggr timmen, för att kissa 2ggr/natt, min ett-åring som vaknar 1-2 ggr/natt. Orkar inte mer!

Och imorgon ska man upp för att lämna barnen på skolan, är tacksam för att vi för tillfället har två bilar nu iaf!

Usch vad jobbigt! Jag vaknar varje gång jag ska vända på mig, fogarna gör ont och jag är smidig som en blåval. Och så kissa 1-2 ggr/natt, nästäppa.. Har varit lite orolig för hur jag ska klara sömnbristen med en bebis och en 2,5-åring men å andra sidan kommer man förhoppningsvis vara smidigare, ha mindre ont, slippa kissa jämt få lite goa amningshormoner så förhoppningsvis blir det iallafall inte värre än nu.
  • Ninin
    qatteriin skrev 2016-01-11 09:43:06 följande:

Lite frustrerad nu. Maken har efter sin förkylning fått en hemsk hosta nu, rethosta utan dess like så han nästan storknar, inga hostdämpande hjälper. Varken han eller jag har haft kikhosta eller är vaccinerade så jag blev lite nervös för bebis, bad honom ringa vc. De fullständigt ignorerade den oron och skulle skriva ut Mollipect utan undersökning ens... Ok jag förstår att sannolikheten inte är så stor för att det skulle vara kikhosta men jag har hostat så jag kräkts flera ggr förra veckan och nu har han så hemsk hosta. Varför kan de inte bara ta ett prov?! Eller iaf ta in honom för undersökning... Jag har sagt till honom att byta vc eftersom jag blivit nonchalerad där och bytt men han tar sig ju aldrig för sånt...

Hej!

Jag är läkare och jag tycker att ni ska stå på er. På vc är det en miljon patienter som "gnäller" över långdragen hosta och för det allra mesta är det helt ofarligt. Och det är det säkert nu med, åtminstone för din man. Men när det snart är ett spädbarn med i bilden måste man ta det på större allvar, jag hade definitivt tagit ett prov om ni kom till vårdcentralen där jag jobbar. Ring igen och insistera på ett läkarbesök, poängtera att kikhosta är farligt för spädbarn och att mannen troligen ska ha behandling för att skydda barnet OM det visar sig vara kikhosta.
  • Ninin

Är det nån mer än jag som har konstiga smakupplevelser? Jag höll nyss på att kräkas av en bit broccoli som smakade precis som dålig fisk (hur jag nu vet hur det smakar..) Urk!

Hade mer såna upplevelser i början, men det har kommit tillbaka lite nu på slutet.

• Ninin
    Hame skrev 2016-01-12 09:33:58 följande:

Oj så mycket ni skrivit! Hinner inte kommentera allt men det är så mysigt att läsa om er som fått era små, även om det är tufft i början med sömn och maning. 

Bf+14 idag, detta börjar kännas som "Hunden och kattens dagbok", och tyvärr är jag katten  Har börjar få reklam på mailen som säger "Grattis till er ny familjemedlem"! Säkert för att jag fyllt i bf när jag beställt babyboxar och liknande, känns väldigt konstigt...

Idag kommer iaf städerskan och jag ska passa på att fika med en kompis. Världens bästa make och världens bästa förskola kom fram till att vilden kunde börja lite tidigare idag så att maken kunde lämna honom innan jobbet. Så jag fick både sovmorgon, slippa overall-fight och äta frukost i lugn och ro. Halleluja! 

Önskar jag visste hur det skall bli imorgon.. Hoppas att läkaren och bm har en tydlig åsikt, att det är bäst för mig/bebisen att sätta igång eller vänta. Så det inte blir 50/50 och helt upp till mig att bestämma för du vet jag inte vad jag vill. Ni som blivit igångsatta tidigare, hur hade ni gjort?

Jag blev igångsatt med första barnet pga vattenavgång utan värkar. Cervixballong och dropp. Blev ganska lång tid på sjukhus eftersom jag fick gå igenom hela latensfasen där istället för hemma, men jag minns det som mysiga timmar trots allt, vi spelade spel på mobilen och åt godis tills det drog igång ordentligt. Jag skulle inte ha något emot igångsättning igen om det behövdes men jag har å andra sidan inget emot undersökningar och sånt. Själv nojjar jag mer över att hinna få tag i barnvakt, när är det dags att åka in så det inte blir för tidigt/panik. Det skulle jag ju slippa oroa mig för med en planerad tid.

Men det är så olika vad man oroar sig för, det är bara du som kan veta! Om de nu lägger beslutet på dig.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)