Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Ja det är olika. Här tog hon blodprov och tryck osv och så fick jag göra ultraljud pga att jag haft en intensiv vår och inte visste när senaste mensen var. Visade sig att jag var v 12 och hade seglat igenom de där veckorna då man oroar sig och ska må dåligt utan att ens veta att jag var gravid, bra början!

Kub är avklarat med låg risk, 1:20000 på samtliga trisomier, rul äger rum i augusti, ska bli kul men är inte sååå hypat för mig som redan gjort tre ultraljud...

Ang detta med att berätta. Har gått runt på jobbet idag, innan semestern och berättat för de som jag inte vill bara ska "upptäcka" det om 4 veckor när jag är tillbaks. I arbetskläder syns det inte men i vanliga toppar o sommarkläder börjar magen märkas.

Har beställt större kläder samt hängslebyxor som kommer vänta på mig efter semestern...

Nu undrar jag, borde jag berätta för min chef? Han är iof tillfällig och den som kommer vara min chef i januari vet redan.

Vad hade ni gjort?

• amalie79

Är det bara jag som känner att jag är mig själv igen nu? Energin är på topp igen, eller iaf på vanlig nivå, jobbet är ju alltid uttröttande när man jobbar ute med kroppen :) kan vara uppe senare än sambon igen. Anmälde just oss båda till ett lokalt lopp om tre veckor, nu när man mår bra så känns det som man vill passa på att utnyttja det medan energin finns.

Jag har ju inte mått direkt dåligt innan heller iof, första nästan tio veckorna visste jag ju inte att jag var gravid så. Så jag har väl inte så mycket att "hämta igen" kanske.

Måste tyvärr börja med järntillskott denna veckan, lovade börja i samband med semestern eftersom det är lättare att hantera magen när man inte är ute långt från toa som jag är på jobbet. Gruvar mig lite då jag har känslig mage, och bär mig emot när jag är så frisk och pigg som nu. Men även om bh är bra så är depåerna låga- och just eftersom hb ÄR bra så får jag börja INNAN jag börjar märka av det...

• amalie79

[quote=75511487][quote-nick]Defeateris skrev 2015-07-10 11:49:44 följande:[/quote-nick]Jag fick problem med magen av järntabletterna men det blev bättre för mig om jag åt två tabletter varannan dag istället för en om dagen.

Annars körde jag mycket på naturligt järn - åt mycket kött (bättre med rött än med vitt), fullkorn, gröna bladgrönsaker och broccoli. För att få maximal effekt så skippa mjölk (minst två timmar efter järnintag), kaffe, te och choklad. Alla de sakerna försvårar för kroppen att ta upp järn, både naturligt och från tabletter.. Däremot citrus/c-vitamin ökar upptaget.. Så - en rejäl biff, broccoli med pressad citron över och så en fin fullkornsmacka - voilà![/quote

Tack för tipsen, känner till detta med järnupptaget och så. Jag har en ganska bra kosthållning särskilt nu då jag plockat bort nästan allt onyttigt då det inte är gott längre, kroppen säger ifrån till flottigt och socker, underbart. Åt ett chokladkex och tio chips igår och fick rännskit och ont i magen, nu fattar man verkligen vilket gift det är för kroppen( inte för att jag åt mycket sådant innan, men nu är det ännu mindre)

Kan tyvärr inte nyttja citrusfrukter regelbundet pga emaljskador på tänder så får jag inte för tandläkaren, synd för alla dessa är ju så goda både hela och pressade!

Dricker ej kaffe, eller choklad, mjölk kanske 3 ggr per vecka och någon kopp te per dag så inga problem där:)

Jag ska börja med en tablett varannan dag sa bm, ingen större fara än men för att vänja mig inför resten. Vilken tablett rekommenderar du, kanske någon finns som är mer skonsam mot magen? Den funkar ju just nu bättre än någonsin annars, säkert både pga min kost och graviditeten. Det där med risk för förstoppning blev bara bra för mig hittills. Från tre gånger per dag till en, fantastiskt. Så man undrar ju vad järnet kommer ställa till med:)

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-10 12:06:44 följande:

Var och hämtade ut mina trombyl idag så jag får väl börja med dem nu. Usch gillar inte att ta tabletter men det ska ju vara utav en god anledning.

Jag börjar känna att vissa dagar är tröttheten bättre men jag är fortfarande trött och sen andra dagar är det ingen skillnad alls då kan jag sova hur länge som helst. Så skönt att jag har 5 veckors ledigt kvar. Hoppas bara sommaren kan komma nån vecka till.

Har ni börjat fundera över barnvagn och andra saker ännu? Min man började prata lite om barnvagn idag men jag vet inte om jag ens vågar fundera över det ännu. Går in i v 14 på måndag.

Har inte ens tänkt på barnvagn. Det känns så avlägset och sedan tänker jag mig att jag nog mest vill bära ändå, så funderar mer bärsjal osv. Dock tror jag sambon kommer vilja ha vagn och det är ju ändå han som ska vara hemma när barnet är från 7 månader o uppåt och man är ute mer dagarna kanske. Han är lång också så det måste vara bekvämt så blir nog han som får välja vagnen. Men helt klart blir det en blocketvagn då jag är mycket för återbruk och tycker barnvagnsmarknaden verkar helt hysterisk...
  • amalie79

Däremot så har jag börjat samla mina restgarner för att sticka sockor, blöjbyxor och småfiltar i höst... :)

• amalie79
    hsh skrev 2015-07-10 12:26:54 följande:

Jag börjar återfå lite energi jag med Sovandet är detsamma men håglösheten har släppt lite. Mindre deppig och mindre påverkad av graviditeten på jobbet, även om det är tungt. Men kanske är för att det är semestertider, lugnare nu.. Får se hur det ser ut när man kommer tillbaka från semestern..

Ja precis. Jag är lite småirriterad på mina kolleger, de som vet- jag förstår att de vill väl men JAG bestämmer vad jag orkar med- och just nu är det allt eftersom allt känns som vanligt :)

Jag har låtit jobbet ta energin för det kändes mest vuxet att göra så, har inte varit hemma en dag utan jobbat på och så har jag vilat sen när jag kommit hem, sovit middag och så. Men bestämde mig ganska snart för att jag inte fick tryna i soffan varje kväll. Det blir en ond cirkel, man blir faktiskt trött av att sova för mycket med, iaf jag:) men man får energi av att göra kul saker ibland!

Men lätt för mig att säga som "bara" haft tröttheten, inget illamående.

Nu tänker jag använda energin till att njuta av min och sambons sista sommar bara vi två
  • amalie79
    Blgebo skrev 2015-07-10 12:26:24 följande:

Jag har köpt på mig ett _jättelager_  garn... stickar på en åkpåse och ett par byxor nu. ska sticka...massor... Undrar när jag får tid med det! 

Jag har redan ett jättelager garn sedan innan :)

Vad stickar du för åkpåse??
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-07-10 13:34:28 följande:

Gud vad flitiga ni är som stickar. Jag kan inte sticka alls så här kommer det inte bli ngt stickat. En gosig stickad filt och strumpor hade ju varit mysigt, får nog leta runt lite i bekantskapskretsen efter ngn som kan sticka.

Ja fast jag har varit slö med stickande sista månaderna. Det krockar lite med mitt andra intresse som är att läsa. Just sommaren blir mycket läsande på balkongen :)
  • amalie79

[quote=75512291][quote-nick]Emelie86 skrev 2015-07-10 16:06:27 följande:[/quote-nick]Jag känner mig också på topp och har gjort det hela tiden :) Hade jag inte fått ett plus på stickan hade jag aldrig fattat att jag var gravid. Går in i v 14 imorgon :)[/quote

Härligt. Denna tiden som kommer nu tänker jag njuta av. Semester, lagom varmt, inga krämpor, ännu iaf:) lämnade jobbet idag, inget mer gömma magen under arbetskläderna. Eller gömma den alls. Nu får den synas :) När jag kommer tillbaks så stoppar jag undan de säckiga t-shirtsen i herrstorlek, har beställt ett par fina dam modeller som finns bland vårt utbud, i en och två större storlekar än vanligt för då vill jag få visa upp min mage, inte gömma den i för stora kläder längre :)

• amalie79

Vi har inte platsen att ha någon vagn hemma långt innan, när den väl finns kommer den få stå nere i det allmänna barnvagnsrummet, ännu en anledning till att vi kommer välja ett billigare alternativ. Skulle den följa med upp så har vi katter också som kommer uppskatta den så då vill man heller inte ha någon 12000 kronors vagn :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)