Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Hej allihopa! Mitt första inlägg här :) Plussade i helgen och är i v.5 nu, bf 08.01.2016. Bor i Falkenberg, någon annan här som gör det? Det är mitt andra barn, storebror kommer att vara knappt 3år när liten föds. 

Allt gick bra förra gången så jag känner mig ganska lugn just nu, peppar peppar ;) Tror inte att jag kommer ringa mvc än på några veckor, känner inte att jag behöver åka dit förens på inskrivningen i v.12. Än har vi inte berättat för någon även om det är svårt :) Förra gången berättade vi det för vänner och familj i v.12 och på jobbet i v.20. Hade liten mage så det gick att dölja, känner på mig att det blir svårare nu.

• Hame
    WiMe06 skrev 2015-05-07 08:05:35 följande:
    Oj i v.20. Stongt att kunna hålla sig så länge

Jag misstänker att jag kommer få berätta tidigare på mitt jobb då jag har ett väldigt tungt och väldigt utsatt jobb med slag och dylikt, därför känner jag att jag vill berätta tidigare för att arbetskamraterna ska ha en större förståelse om man är extra försiktig.

Grattis till plusset förresten

Kom nog ringa mvc i v 6-7 nånting tror jag för här får man vara ute i god tid om man ska få en tid till inskrivningen.

När berättar ni andra för jobbet?
    Jag var nojjig då och ville vänta till efter ultraljudet :) Vill gärna ha samma bm som förra gången så av den anledningen kanske jag skulle vara ute i god tid att boka på bvc.
  • Hame
    FruGru skrev 2015-05-07 09:34:42 följande:

Halloj

Igår tog jag tre olika tester som visade svaga pluss. Imorse tog jag ett testlagret och när de va svagt men tydligt tog jag digitalt oxå. Jag är gravid :)

Hade äl den 27 tror jag. Så är bara i vecka 3+3 typ..

Har haft ett tufft år med först ett MA som upptäcktes o vecka 10 och sen blev jag gravid igen men bebisen dog i vecka 19 och för 3 veckor sen hade jag ett tidigt missfall. Håller tummarna att det stannar denna gången och att vi får ännu ett mirakel i januari :)

Kommer hänga här en del. Vågar inte berätta för min omgivning än.

Så tufft du haft det.. Håller tummar och tår för dig!
  • Hame

Nu har jag bokat tid hos mcv :) Trodde man hoppade över hälsosamtalet och kom först på inskrivningen i v.12 men icke.. Så ska på hälsosamtal måndag 1/6, då är jag i v.9 Glad Känns roligt och lite stort, som att det blir lite mer verkligt. Hur gör ni andra omföderskor, går ni på hälsosamtal? 

En annan fråga, vilka tabletter för folsyra tar ni och hur mycket är rekommenderat? jag äter Apotekets kosttillskott för kvinnor, gjorde det innan jag blev gravid och tänkte väl göra slut på den burken innan jag köper något annat. Mängden folsyra per tablett/dygn är 400 mikrog och %RDI = 200. Någon som vet om det är tillräckligt eller om jag borde byta till en "gravidvitamin"?

• Hame
    Bubblor skrev 2015-05-18 14:50:48 följande:
    Jag frågade min barnmorska vilka hon rekommenderade, hon sa att minsta intag är 400mikrogram men att på apoteket finns en som heter TillVal Folsyra som inenhåller 500 mikrogram/tablett så hon rekommenderade den :) Jag är bara i vecka 6, men ska till barnmorska på onsdag för mitt hälsosamtal, brukar det vara så tidigt?
    Ok, tack! Då borde jag kunna äta färdigt denna burken, har kanske 20 tabletter kvar. Med mitt första barn gick jag också i v.6 så det är nog vanligt :) Nu blev det nog senare bara för att jag dröjde med att boka tid. Trodde ju att man inte gick på det som omföderska Obestämd 

Förra gången tyckte jag mest att det var "drick inte alkohol, rök inte, ät folsyra". Först på inskrivningen blev det liksom på riktigt med prover mm. Någon som vet hur tidigt man kan lyssna på hjärtat? 
  • Hame
    anlibabe skrev 2015-05-18 15:31:08 följande:

Nu har jag också bokat in hälsosamtal med bm! Så det ska jag på den 29/5 :) tar ni med er partner eller hur tänker ni där? Ni som har varit där- är det bra info för honom också eller det är mest för "mig" då? Hur lång tid tar det? Vill ju så klart att han ska vara delaktig i allt, men detta kanske är "onödigt" om ni förstår vad jag menar.. :)

Kul! Vilken vecka är du i då?

Min man följde med med första barnet. Det var bra info för honom också och sedan tyckte vi att det var roligt att gå ihop, han var med på alla kontroller då Glad Denna gången blir det inte så eftersom någon måste hämta på dagis! Tror nog att jag vill ha med honom på minst inskrivningen, första hjärtljudet och ultraljudet. Sedan får vi se hur det funkar med jobb och dagis. 
  • Hame

Hej allesammans! Haft en bra helg? Själv går jag in i vecka 8 imorgon och har börjat småäta, ajabaja mig  Flört

Jag kunde inte hålla mig i helgen utan berättade för min mamma. Nu vet hon och två vänner, känner att jag får lägga band på mig själv för snart vet alla innan vecka 12 som var tanken.

Till er som diskuterar kejsarsnitt vs. vaginal förlossning och till er som är rädda. Jag tror att vad som är bäst är helt individuellt och det är så mycket som väger in att ingen annan kan bestämma för någon annan.

Själv var jag väldigt orolig inför mitt första barn. Jag läste många skräckhistorier och har ett par vänner som haft otur med sina förlossningar. Hade en underbar bm på mvc som skickade mig på aurora-samtal. Det första gick helt åt skogen och jag var mer förtvivlad när jag gick därifrån än när jag kom. Då blev min bm saligt förbannad, ringde till bb och röt till ordentligt och jag fick komma igen och "börja om" med annan kvinna som passade mig bättre. Vi fick tillsammans till ett väldigt bra förlossningsbrev och instruktioner (eller regler kallade hon faktiskt det) som skulle gälla för mig när jag väl kom in. 

När det väl var dags gick allt jättebra. Alla hade läst brevet och tog det på allvar, jag kände att att jag väldigt bra stöd genom hela förlossningen. Allt gick fort ( från första värk till bebis på bröstet tog det 4 timmar) och utan minsta komplikation. Men jag kände också att även om det inte hade gått lika enkelt hade jag bra människor omkring mig som jag litade på. Efteråt mådde jag bättre än på länge eftersom min foglossning försvann som genom ett trollslag. 

Detta är inte menat som propaganda för vaginal förlossning eller för att verka duktig. Jag vet att min fantastiska förlossning berodde till stor del på min duktiga bm på mvc som peppade mig innan, kompetent personal på bb och säkert en gnutta tur. Jag skrev det mest för att säga att även om man är rädd och orolig kan allt lösa sig mycket bättre än man vågat tro, än man trott var möjligt. Mitt råd är, oavsett om man vill göra kejsarsnitt eller föda vaginalt, att man ser till att omge sig med bra personal. Våga kräva att bli tagen på allvar och att få stöd, det är deras jobb. Funkar inte personkemin med någon, byt. Det har du också rätt till. 

• Hame

7+5 idag :) Tiden har gått ganska fort nu ett tag vilket känns skönt! En vecka till min första tid hos BM, Konstigt att längta men det känns som att det börjar på riktigt då. Får verkligen hålla mig ifrån att inte berätta för allt och alla! 

Jag är en sådan som älskar att planera och fixa inför grejer, så nu börjar jag redan fundera på vad som ska köpas till pyret. Har ju det mesta sedan förra barnet men tänker köpa en riktigt bra bärsjal eller sele eftersom vi bar mycket sist. Då fick vi låna en gammal sele av vänner, det var ju billigt och snällt men nu ska jag ha en som är bra! Någon som har tips?

• Hame
    annahs1985 skrev 2015-05-26 13:16:48 följande:
    Vart helt galet i inlägget ovanför..

Ergo baby selen är verkligen att rekommendera :) mycket bekväm att bära i då du bär mer med höfterna och barnet inte "hänger" i axlarna. Bär fortfarande min 1 åring i selen utan problem :)

Visst var det du som också bodde i falkenberg? // Anna
    Ergobaby verkar bra, jag vill kunna bära framåt, bakåt och på ryggen och det kan den ju. Får kolla på den!

Japp, jag bor i Falkenberg! Du med? 
  • Hame
    annahs1985 skrev 2015-05-27 09:00:41 följande:
    Jamen visst gör jag det! Så roligt... jag är ganska nyinflyttad så känner ingen!
    Så kul, då måste vi ta en bebisfika när småttingarna har kommit :)  Vad har du för bf och vart bor du? Jag bor i Skrea och har bf 8/1.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)