Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Hej, får man hoppa in här fast man inte kan vara med i nån fb-grupp? En annan januari-tråd utan fb jag hittade verkar ganska så... död. ;) Jag är en sån där som håller mig undan såna här trådar tills jag börjar känna mig trygg på att det faktiskt kan bli bebis, eftersom vi haft upprepade missfall innan. Så jag missade tåget lite här, kan man säga, hoppas jag får vara med på ett hörn ändå. Ni verkar vara rätt aktiva här ändå.

Jag är 34 år, maken 37. Vi väntar andra barnet med bf 17/1, storebror kommer att vara nästan fyra år när bebis kommer, han är född i mars 2012. Jag har nyss blivit sjukskriven 25% för foglossning så nu försöker jag få ner mina arbetsuppgifter till 75% tjänst, inte det lättaste tydligen, men jag måste ju hålla för familjen också. Hade svårt när jag väntade sonen också men då var jag arbestlös så jag kunde ta det lugnt. ;)

WiMe; låter som det kan vara foglossning, det är en märklig smärta som inte riktigt låter sig beskrivas tycker jag. Hoppas det blir uthärdligt på jobbet!

• qatteriin

Jag blir också tokig på folk som frågar vilken månad jag är i - jag har ingen aning. Som för andra står det olika månader i min app - men det ena är ju lunarmånader/graviditetsmånader (konstigt begrepp, det senaste!) som helt enkelt är 28 dagar och det andra är kalendermånader... dumma romare som var tvungna att ha 12 månader istället för 13 som hade blivit mer lagom för hur långt året är... :-P

Eleonor01: Tack så mycket! Roligt med syskon, fast jag är nervös också när sonen är så van vid att vara i allas centrum. Men han är väldigt exalterad!

• qatteriin

Ambivalent till influensavaccinet känner jag... Tror jag haft influensa en gång i mitt liv och det var inte roligt, men då var jag ju inte gravid... Nu har jag en monsterförkylning som satt sig på luftvägarna, en helt vanlig förkylning men jag kan knappt andas på nätterna, så kke vore det bra iaf. Är annars väldigt sparsam med mediciner under graviditeten och stannar hellre hemma än har "sjuknärvaro" med alvedon osv som jag kanske gjort förr. Men vad svårt det är. Min bm har inte tagit upp nåt om vaccinet så vi får se nästa gång jag ska dit.

Jag brukar ha mycket lättare att bli sjuk som gravid än som ogravid, men tycker jag fått bättre immunförsvar sen jag började äta extra zink. Men en förskoleunge hemma plus ett arbete med människor (som inte stannar hemma när de är fysiskt sjuka utan oftast kommer till mig ändå) gör ju att jag är rätt utsatt för smitta, hehe.

• qatteriin

Jag bodde i Norge under svininfluensan och där var det ju väldigt många som blev riktigt sjuka. Min sambo där var gravid men hon erbjöds inte vaccin, däremot rekommenderades att vi som levde nära gravida skulle vaccinera oss som skyddsåtgärd, så det gjorde jag. Men då var jag ju intr gravid.

• qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-10-12 12:12:41 följande:

Alla som är eller har varit anställda på arbetsplatser m kollektivavtal i minst 24 månader inom 4 år har rätt till 10% extra vid fl via AFA. Så alla som tror sig uppfylla dessa kraven gå in på AFA å läs. Min är på kurs å fick precis infon :))

Gäller inte om man är anställd inom kommun och landsting och lite annat, tyvärr. :) Eller ja tyvärr och tyvärr, vi har motsvarande avtal i anställningen, men får ersättningen automatiskt utan att behöva ansöka. Men väldigt viktigt att uppmärksamma ändå, alltför många känner inte till AFA!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-10-12 15:23:22 följande:

Kolla. Nya regler. Inte samma som när jag va fl 2011. Gäller barn födda 2012 å framåt

Jag var inne och kollade, annars hade jag inte vågat säga nåt. ;) Sonen är född 2012 men jag kollade faktiskt aldrig upp det då, men då hade jag iofs inte varit anställd i Sverige under en längre period.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-10-14 10:31:57 följande:

jag har precis lånat hem boken "att föda utan rädsla" har inte hunnit läsa så mkt än, men den verkar bra. Har även läst på om hur man använder sig av dykartekniken, är det någon som har erfarenhet av den förlossningstekniken? 

Det är Susanna Helis bok va? Minns att jag läste den inför förra förlossningen och tyckte att den var bra, sen blev det så utdraget så jag lyckades inte hålla fast vid teknikerna ändå utan hamnade i nån lustgas-trötthets-dimma. Men boken var väldigt bra. Jag är nyfiken på dyktekniken och har förstått att den i mycket liknar Helis metod, men jag tycker det är lite luddigt att försöka sätta sig in i/träna på innan förlossningen...
  • qatteriin
    himw skrev 2015-10-15 20:52:24 följande:

Tack för svaren om hur maken ska anmäla sin FL.

Har ni börjat planera hur ni ska dela upp det?

Vi funderar på att min man ska ta en FL dag i veckan, typ onsdagen medan jag tar ut 3 dagar i veckan det första halvåret så vi båda är lediga en dag i veckan.

Tycker det skulle vara skönt att dela lite på det från början- har ingen aning om hur det kommer vara att vara hemma och hur man kommer känna sig.

Annars ska jag vara hemma första året- till jan 2017- hur galet är det? :) Sen tar maken över till augusti 2017 då vi räknar med inskolning.

Vi har inte riktigt börjat planera, mest för att maken är arbetslös (eller ja, just nu har han ett tillfälligt jobb men vi vet inte hur länge). Jag vill gärna helamma som med sonen, och med honom blev det bortåt åtta månader som var nästan helamning eftersom vi körde matintroduktion med baby led weaning istället för den där varianten där man matar, så han fick ju inte i sig så mkt först utan fick styra själv. Det funkar ju med ersättning också men jag gillade att amma när det väl funkade.

Men jag är den som tjänar mest av oss, så mer ekonomiskt vore att jag började jobba rätt tidigt. Kanske börjar jag hoppa in på deltid efter sommaren, det är chefen bara positiv till, det vet jag. Frågan är om jag är det. Med sonen var jag hemma i ett år men då spelade det förstås in att jag var arbetslös när han kom och fick mitt nuvarande jobb när han var ett. Min förhoppning den här gången är iaf att vi ska fixa att inte ta ut sju dagar i veckan, för jag vill gärna kunna dra ut på det mer den här gången. Får se om det är möjligt.
  • qatteriin

Jag jobbar 75% nu men har precis lika mycket att göra som innan jag blev deltidssjukskriven, det är helt enkelt så svårt att avveckla i den mån jag skulle behöva. Vill egentligen jobba deltid annars med för heltid är för jäkla tufft ibland när jag vill orka med barnet (barnen sen!) också, men frågan är om jag skulle kunna göra mindre än 100% jobb då. Så det talar emot att jag skulle kunna börja jobba lite smått efter föräldraledighet, samtidigt är det kke lättare att komma in och trappa upp än att som nu trappa ner. Jag har nog inte tänkt försöka hålla mig uppdaterad så värst när jag är hemma, litegrann förstås med personalförändringar och sånt, men det blir nog genom spontan kontakt med kollegorna. Har några av dem jag umgås med även privat så det blir nog inga problem.

• qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-10-17 11:02:27 följande:

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.

Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

Oj, låter som det kan vara värt att kolla upp! Har inte själv varit med om något sådant (fastän jag har VÄLDIGT rikliga flytningar som gravid, har aldrig hänt att det verkligen runnit ut så man märkt det) och jag hade nog inte kunnat släppa det utan att kolla upp det. Jag hade nog ringt förlossningen och frågat, men jag är rätt nervig av mig.
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Vi delar inte på mannens pengar för han har typ inga. :-P Jag får ut ungefär tre ggr så mycket som honom för det mesta. Vi har fullständigt gemensam ekonomi med ett gemensant servicekonto och ett gemensamt sparkonto, och för mig är det otänkbart att ha det på något annat vis när vi ska fungera som familj. Min man resonerade likadant när han jobbade och jag var student, men där är man ju olika som par.

Trots det kommer vi ha det tufft att ta färre än sju dagar i veckan eftersom han inte har fast jobb. Jag önskar vi hade haft en annan utgångspunkt ekonomiskt men vi har inte haft möjlighet att vänta med att "skaffa" barn eftersom vi är såpass gamla som vi är och det tog såpass många år att lyckas få ett barn. Vi har ju ändå så vi klarar oss tack och lov men man hade kke önskat lite mer stabilitet när man är 35.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)