Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-17 16:32:29 följande:
    Vi bor i Göteborg. självklart ska mannen stanna oavsett bonusarna. De ska antagligen vara hos farmor och farfar, eller om sambon löser det med deras mamma, det vet jag inte. Men vet att farfar erbjudit sig ta dem hela veckan det är beräknat men vi sa till honom att hellre att vi får lämna dem när jag känner att första fasen sätter igång.

Finns inte på kartan att ha dem här och visa mig sårbar inför dem, så bekväm är jag inte med dem.

Samma när vi kommer hem så får de stanna ett par nätter hos farmor och farfar och komma och så får sambon hämta hit dem ett se på bebisen när vi kommit hem.

Jag vet att de hör till familjen men detta är mitt första och enda barn och jag känner att jah måste någonstans få prioritera mitt mående i allt det här. De får lära känna barnet tids nog.
    Jag håller med dig när det kommer till prioriteringen och känner rätt lika som du även om jag inte känner behov av riktigt lika mkt tid ifrån bonusarna. Vi har ju dem 75% av tiden, så jag är van vid att alltid ha dem runt omkring, dock går som sagt gränsen när det kommer att ha dem boendes med oss på BB. Jag tror att det viktigaste är att känna efter hur man själv vill ha det och för en gång skull göra fdet som blir bäst för en själv.

Jag tror att jag kommer få massor av hjälp av bonusarna sen, äldsta fullkomligt älskar små barn.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-17 23:12:23 följande:
    WiMe06 skrev 2015-11-17 19:43:04 följande:

Amalie - förstår alla dina tankar du bär på, det är inget konstigt. Jag brottades med liknande tankar inför mitt första barn. Är säker på att din man kommer att göra ett strålande jobb för dig. Och personalen på förlossningen vet vad dem gör också. Men om du känner att tankarna kring förlossning och smärta blir jobbigt för dig så prata med din bm om du inte kan få gå på aurora-samtal. Det är klart man vill prata med sin sambo/man men i en som här situation som ändå förändrar väldigt mkt i ditt liv kan det vara skönt att bara få bolla tankar och funderingar men ngn annan också.

Mirakelspektakel- jaså ni har bonusarna 75%? Kul att någon mer i tråden har bonusar, tror nästan bara det är vi? Hur gamla är dina och vilket kön är det?

Mina bonusar, pojkar på 9 och 11 fick ju ett syskon för 1 1/2 år sedan och har väl tagit det bra men de visade väl inte direkt jublande glädje över ett syskon till. Vi har ju liksom varit det roliga stället, har större umgänge o hittar på mer. Det har vi ju inte tänkt sluta med, bebis får ju hänga med, men de inser ju att man får tänka efter mer vad gäller pengar och så tyckte de väl lite att vi kunde hoppat det där med egna barn.

De trodde ju lite att men ok, då sköter du bebisen och pappa oss, men fick förklara att då funkar de ju inte. Mammor och pappor tar hand om bebisar tillsammans. Vilket de borde insett för deras bonuspappa är en i allra högsta grad engagerad pappa, han jobbar deltid och är deltid hemmapappa.

Tror den store kan tänkas vilja vara med o hjälpa till, den lille struntar nog i vilket.

Det man är rädd för är att gode Gud, låt mig inte göra för stor skillnad på barnen sen. Bonusarna var 6 och 8 år när jag lärde känna dem och de är rätt ok men de ÄR inte mina. De är inte uppfostrade enligt de värderingar som fanns i mitt hem och som jag vill lära vårt gemensamma. De är såklart uppfostrade, men samtidigt väldigt bortskämda med
    Vi har oxå 2 killar, de är 6 och 9 år gamla. De tog nyheten som jag tror barn gör mest - med skräckblandad förtjusning. Det är inte helt stabilt runt omkring dem, så det krävs mkt tid och kärlek för att försäkra dem om att de är älskade, men ändå hålla rutiner så att de funkar i skolan (lite ADHD-varning på äldsta).

Jag tänker att det ÄR skillnad på bonusarna och ett biologiskt barn.Jag kommer vara ärlig med det. Bonusarna gör ju skillnad på mig och deras mamma, det behöver inte vara märkvärdigare än så tänker jag. Däremot så är vi ju en familj där alla ska må bra, känna sig älskade och få ta plats.

Jag gissar att en del av din ambivalens när det kommer till din mammaroll kommer från att du faktiskt redan testat på att vara bonusmamma? För visst kan det vara fruktansvärt skönt när de åker till sin mamma? Hur fasen gör man med ett barn på heltid?? Jag förutsätter att vi genetiskt är programmerade att glömma bort det dåliga våra barn gör och komma ihåg det gulliga och att man ser framsteg på ett helt annat sätt när man vart med från början och att man känner den där villkorslösa kärleken för sitt barn, som jag ser andra göra men som jag själv inte känner för bonusarna även fast jag skulle offra ett finger för dem.  
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-18 08:30:04 följande:

Jag menar alltså, jag vill bara vara en liten flicka som får ha sin mamma när allt gör ont och man kanske är hormonell och gråtmild. Men måste vara vuxen och tänka moget , vad är bäst för framtiden? Jo att alla får vänta tills vi kommer hem, så gör vi som min syster, tar fika och tårta efter ett par dagar hemma.

Jag tycker väl inte att det måste vara rättvist när det kommer till vem som kommer och hälsar på. Om du behöver din mamma så låt henne komma innan alla andra. Det kanske till och med skulle passa dig bäst att ha med henne som stöd under förlossningen, på så sätt så är de ju två som är där och stöttar dig, du kan känna dig säkrare på att du inte kommer bli ensam under förlossningen din man kan äta den räkmackan och hämta ny energi för att vara det bästa stödet han kan för dig. Om det hjälper dig med din rädsla för smärta så skulle jag vara rak och ärlig med svärföräldrarna och berätta hur du vill ha det för att du ska må så bra som möjligt, det kommer ju i sin tur gynna deras blivande barnbarn.
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-18 08:53:44 följande:
    De tankarna du har kring dina bonusar, du tror inte att det till en viss del handlar om deras ålder? Jag tänker att en bebis är helt utlämnad och oskyldig oavsett om det är ditt eget eller ej. Lika så det lilla barnet. Jag minns när mina var riktigt små att jag älskade dem för allt de gjorde och fick ont i hjärtat när jag lännade dem ifrån mig. När barnen kommer upp i skolåldern kommer utmaningen. De får egna åsikter, starka viljor, de gör dumma saker som man som förälder måste reda ut. Det blir konflikter, särskilt med min 9 åring som är en riktig mini tonåring. Det är slitigt och jag ksn erkänna att jag tycker det är underbart när jag får en helg med min man då vi kan rå om oss själva.

Jag tror att det är helt orilmligt att att känna att man vill vara med sina barn varje minut hela barndomen. Behovet av tid för sig själv finns ju även om man blir förälder. Sedan växer behovet med tiden. Ibland när jag får "panik" hemma så åker jag och handlar, väljer en stor mataffär och kollar på allt, tar lång tid men så skönt och när jag kommer hem igen är jag mig själv igen.
    Jag tror absolut att du har rätt att barnens ålder påverkar. Men jag tror även att det påverkar att man inte har de där första åren av hjälplöshet som minnen. Min uppfattning är att ju yngre barnen är när man lär känna dem ju lättare är det att knyta an till dem. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-18 08:24:56 följande:
    mirakelspektakel skrev 2015-11-18 00:15:34 följande:

Vi har oxå 2 killar, de är 6 och 9 år gamla. De tog nyheten som jag tror barn gör mest - med skräckblandad förtjusning. Det är inte helt stabilt runt omkring dem, så det krävs mkt tid och kärlek för att försäkra dem om att de är älskade, men ändå hålla rutiner så att de funkar i skolan (lite ADHD-varning på äldsta).

Jag tänker att det ÄR skillnad på bonusarna och ett biologiskt barn.Jag kommer vara ärlig med det. Bonusarna gör ju skillnad på mig och deras mamma, det behöver inte vara märkvärdigare än så tänker jag. Däremot så är vi ju en familj där alla ska må bra, känna sig älskade och få ta plats.

Jag gissar att en del av din ambivalens när det kommer till din mammaroll kommer från att du faktiskt redan testat på att vara bonusmamma? För visst kan det vara fruktansvärt skönt när de åker till sin mamma? Hur fasen gör man med ett barn på heltid?? Jag förutsätter att vi genetiskt är programmerade att glömma bort det dåliga våra barn gör och komma ihåg det gulliga och att man ser framsteg på ett helt annat sätt när man vart med från början och att man känner den där villkorslösa kärleken för sitt barn, som jag ser andra göra men som jag själv inte känner för bonusarna även fast jag skulle offra ett finger för dem.  

Mirakel- ja en del handlar nog om det, att man redan varit bonusmamma, fast det är ju bara sista tre åren iof. Det är en trygghet att sambon redan är förälder, å andra sidan, en enorm trygghet för mig.

Sen vill jag ha en annan sorts uppfostran av vårt barn än de har fått, de har aldrig behövt kämpa för någonting utan allt har serverats dem, om inte av föräldrarna så av farföräldrarna. De är snälla men lite egotrippade pga detta, men det tar sig ju äldre de blir.

Klart det är skönt när de åker ibland, och sambon vet att jag inte kunnat leva med dem på heltid, det har jag sagt rätt ut ( det har varit på tal nämligen, men då är det utan mig i ekvationen) skillnad så klart om det skulle inträffa något med mamman!

Jag är en person som behöver ladda, få lugn och ro, för att funka. Annars blir jag en dålig fru och bonusmamma. Det är även en av anledningarna till att jag bara vill ha (ja, eller vill eller inte eller hur det nu var :)) ett eget barn, jag har inte mer att ge utan att tappa bort mig själv. Jag gillar inte mina bonusar lika mycket, den yngre är mycket enklare, jag skulle offra ett finger för min stora katt, jag älskar honom lika mycket som sambon, men inte för min lilla katt.

Jag gör skillnad, inte bra men så är det. Så får jag vara lite knäpp då!

Jag tror man blir ledsen när ens barn gör dumheter. Just för att man älskar dem! Kan se på sambon hur ledsen och frustrerad han blir när killarna beter sig illa i skolan, mot mig eller något annat.
    haha. men du är ju inte knäpp, du är som de flesta människor som har bonusbarn. Det låter som du har väldigt höga förväntningar på dig själv att göra alla till lags. Du borde älska dina bonusar lika mkt som ditt blivande biologiska barn, lite hemsk är du till och med som inte vill ha bonusarna på heltid och du borde vilja ha dina svärföräldrar på BB lika mkt som din mamma :D Jag är rätt säker på att du inte sätter liknande krav på någon annan i din omgivning. Kanske dags att lyssna på dina egna känslor och behov och vara dig själv till lags åtminstone de få timmarna som förlossningen är och någon dag efteråt? 

Jag tror att man har lättare att blunda för barnens dåliga sidor när det är ens egna, dels för att man själv är delaktig till att de exempel är bortskämda (kritiserar man barnen så kritiserar man även deras föräldrar indirekt) och dels för att om man inte ser det så slipper man göra något åt det. Men framförallt verkar man ha ett större kapital av förutsättningslös kärlek. Sen blir man självklart ledsen när barnen gör något dumt, man älskar dem och vill dem deras absolut bästa, även fast det blir fel ibland. De är ju de som man älskar mest som kan såra mest med.
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-11-17 21:26:50 följande:

Idag har jag fått riktigt ont i ryggen, hugger som knivar på höger sida av ländryggen varje gång jag sätter ner foten eller gör någon rörelse med det benet. Har bara blivit värre och värre under dagen! Skulle gå upp för trappan nu på kvällen för att säga godnatt till barnen, fick krypa upp och när jag väl var uppe tog det emot som bara den när jag försökte resa mig igen. Undra om bebis har kommit åt nån nerv eller om det är ischias, inte en aning. Som tur är ska jag till mvc imorgon! Ligger just nu och vill helst inte röra mig något mer.
    Kom också på att nästa veckan är ul för att kolla moderkakan, är nervös inför det känner jag. Tänkte att jag ska se om de kan bekräfta att det är en flicka då också när de ändå kollar. Inte för att det spelar nån roll, men jag vill börja rensa bland lillkillens kläder och börja förbereda lite.

Din stackare som har så ont.

Detta är säkert inte ditt problem men ett utifall att tips:
    Jag har också ont i ryggen ibland, hade det innan jag blev gravid med. Gick till en sjukgymnast och han fick mig att inse att jag lärt min kropp att dra in och spänna magen för att skydda ryggen, vilket ger motsatt effekt. När jag väl vågar slappna av och puta med magen, så försvinner i regel smärtan med iaf 60%, när det är riktigt illa så sätter jag på mig ett styrkelyftsbälte och drar åt det ordentligt för att lura kroppen att jag spänner magen (tror inte det är så bra när man är gravid, har inte testat.

Mysigt med ett till UL, även fast det är av en tråkig anledning. Bestämmer de om du ska snittas efter detta UL, beroende på om moderkakan flyttat på sig eller inte?
    Jag tyckte att det kändes mer verkligt när jag fick reda på kön, det var på nåt sätt lättare att fantisera om vem bebis var. Länge lev HEN (hahah), uppenbarligen är jag mer genusfixerad än jag vill medge. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-18 12:17:30 följande:
    Ja men det är väl det att jag känner att efter förlossningen så handlar det ju inte bara om mig. Bebisen är ju sambons lika mycket som min, han har ju tom velat detta mer och längre än mig. Om han verkligen ville ha barnen och föräldrarna till bb så kan och vill inte jag säga nej till det- men tänker säga till honom att jag Inte följer med ner till cafeterian eller lobbyn isf. På avdelningen kommer de ju inte in hur som helst.

Tack:) du har mog lite rätt i det.
    haha. du vet att du gör det igen va? Din mans känslor är mer värda än dina, för han ville ha det här barnet mer än du. Så klart att barnet är lika mkt hans som ditt. Men det är inte han som burit på det i 9 månader och det är inte han som fött fram det och det är inte han som riskerar förlossningsdepression för att hormonerna är helt vilda på honom, så just under förlossningen och strax efter så tycker jag att du kan unna dig att låta dina känslor vara de viktigaste.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-18 12:13:42 följande:

Oj! Ja kanske skulle det stå. Är väl lite så att jag känner att sambon ska fan inte slippa undan. Kan han inte dela min smärta fysiskt så ska han fan få stå där och se den iaf. Hans uppgift är att stötta mig och inte sitta och käka nån jävla macka!

Fast det låter kanske elakt:)

Mamma på förlossningen, hm, har jag inte tänkt på. Fast jag tror inte hon skulle må bra av det, att se mig där.

Finns egentligen bara två jag skulle kunna tänka mig förutom mannen, en är en klok 66-årig dam som är en god vän, men hon är otänkbar i sammanhanget för hon är mor till min fd. Den andra är en gammal vän som är sjuksköterska, men inte så nära att hon skulle tycka det var jobbigt.

Så klart din man inte ska slippa undan! mohahahaa.
    Det handlar mer om vad du behöver för att känna dig så trygg och må så bra du bara kan under förlossningen. Vem har sagt att din mamma behöver må bra av att se dig föda? Jag är säker på att hon gärna tar det obehaget bara du mår bra. Jag har som sagt själv vart med som stödperson på en förlossning och vissa delar var mindre trevliga och andra delar var helt fantastiska. Det värsta var att det inte fanns MER som jag kunde göra för att underlätta för henne, jag hade gärna tagit en del av hennes smärta.

För vem är det otänkbart att ditt exs mamma är med på förlossningen? Har du frågat din man? Vad säger han om att du har så mycket ångest inför förlossningen? 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-18 21:14:02 följande:
    .
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 21:06:11 följande:

Biverkningar kan visa sig efter födsel så jag är jäääääätte skeptisk

Källa på det? Det jag läst på - och jag har läst - är att barn till influensavaccinerade har minskad sannolikhet för flera komplikationer och missbildningat än ickevaccinerades bebisar. (Antagligen för att det i den ickevaccinerade gruppen ingår sådana som haft influensan, så långt har jag inte läst, men det är oväsentligt för mig.) Jag är skeptisk till nya obeprövade vaccin, men inte beprövade.
    Jag tror inte det blir något influensavaccin för mig, jag har aldrig vaccinerat mig och brukar inte få influensan heller. Halsfluss däremot, kan man vaccinera sig för det? :)

Jag tycker det där med att läsa statistik är svårt, speciellt efter att jag pluggat vetenskaplig statistik så har jag insett hur lätt det är att vinkla den åt något håll eller dra slutsatser som är felaktiga. Te.x. så kan det ju vara så att gruppen som är ickevaccinerade även har sämre levde, brukar alkohol/droger under graviditeten och det är det som leder till missbildningar och inte alls den skyddande effekten som man vill hävda att vaccinet ger. Jag säger inte att det är så när det kommer till influensavaccinet, jag önskar bara att det vore lite lättare att veta vad som är korrekt utan att medicinföretagens vinstintressen styr....
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-19 10:25:18 följande:
    Alla mediciner har potentiella biverkningar men det är ju inte alla som får biverkningar. Det handlar ju om att spruta in en liten, liten smitta i kroppen så givetvis kan man få biverkningen att man får en liten, liten influensareaktion (i det här fallet).

Influensa ÄR dödligt. Inte för majoriteten som får det, men i riskgrupper är det markant ökade risker för svåra komplikationer, som till exempel lunginflammation och att man måste vårdas i respirator. Om influensa bara innebar feber, ont i kroppen och förkylning för alla som fick det så tror jag inte man skulle vaccinera alls. Jag vaccinerar mig som sagt inte mot influensa i vanliga fall men när det innebär ett skydd för bebis under vabruari och därikring så gör jag gärna det, särskilt med tanke på att storebror kommer gå på förskolan.
    Bäst att fråga på när du uppenbarligen har läst på ordentligt :)
    En sak som jag funderar på när det kommer till vaccin är att det finns kvicksilver i vaccinet, som gravid är ju rekommendationerna att undvika en del fisksorter och en del vilt som har höga halter tungmetaller i sig... känns inte helt bra att ta en dos kvicksilver för att undvika influensa som jag normalt aldrig får...
    Vet du hur många år man har vaccinerat mot influensa och hur statistiken såg ut innan man började vaccinera gravida?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)