Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

xMida skrev 2015-08-24 12:58:31 följande:

Hej, jag har inte vart aktiv alls i den här gruppen, vilket är lite synd, men jag har ett par frågor till er :)

Jag är i vecka 19, 18+1 idag, och ska på RUL på fredag (som jag längtar ????) måste man fråga om vart moderkakan sitter eller berättar barnmorskan det?

Och så undrar jag om det är lika för alla eller inte men sen typ 2 veckor tillbaka så kan jag inte längre luta mig mot t.ex. bänkar med magen ???? känner av väldigt tydligt mellan naveln och blygdbenet, precis som om lillen skulle ligga väldigt ytligt just där, men det kanske är så? Det kanske ska vara så? :) Mvh Michaela

De brukar säga var den sitter, för de fyller i det i din journal. Men så länge den inte ligger för utgången spelar det ingen praktiskt roll. Är du nyfiken kan du ju fråga Glad
  • Hame

Igår var jag på vattengympa för gravida. Jätteskönt att kunna röra sig trots foglossningen! Någon mer som provat?

• Hame
    Bubblor skrev 2015-08-25 09:55:38 följande:
    Är det speciell vattengympa för just gravida eller vanlig vattengympa? Vi har ingen gravidvattengympa här så tänkte om det funkar med vanlig :D
    Just detta var endast för gravida, på vårdcentralen med en sjukgymnast som ledare. Det var en del förlossningsförberedande övningar med andning osv. Funkar säkert med vanlig också men då får man kanske anpassa övningarna lite själv. 
  • Hame

Idag ska jag till gekås Tungan ute Någon som varit där det senaste och sett om de har något sött till småbebisar?

• Hame

Var på gekås igår och uppdaterade bebisgrejerna lite Glad Köpte nytt spjällskydd och nya sängkläder, samt några som plagg som jag inte kunde låta bli.. 

• Hame
    MeEmmA skrev 2015-08-26 11:29:57 följande:
    Milton, Melvin, Milo, Mille och Melker...
    Milio, Malte, Mio
  • Hame

Jag blev flyttad så att bf är tidigare, gick ifrån 8/1 till 29/12. Jag tog ägglossningstest så jag vet att det datumet de säger inte kan stämma. Sedan kan ju bebisen komma då iaf, de säger ju att +/- två veckor räknas som normalt.

Jag hoppas och tror nog ändå att det blir januari. Kommer inte kännas lika jobbigt att "gå över" denna gången som förra Tungan ute

• Hame
    Seven Costanza skrev 2015-08-27 13:32:09 följande:
    Det var ändå ganska många dagar att bli flyttad. Bebisen kanske bara har växt snabbt i början så att den verkar längre gången, men det kan ju kanske lugna ner sig med tillväxten sedan så att den inte blir klar förrän efter årsskiftet . Mm, två veckor +- är ju normalt men vi är nog många runt årsskiftet som håller tummarna för att den inte kommer före BF!

Hur mycket gick du över förra gången? Vilken månad födde du i då? Själv tycker jag att just december/januariskiftet känns lite extra spänt så hade jag fattat att mitt BF skulle bli såhär tidigt om vi lyckades på första försöket så kanske vi hade väntat en månad med att börja försöka, men då kanske man å andra sidan inte skulle ha haft samma flyt med att lyckas direkt så jag får ju vara tacksam för det Jag är ju förstföderska så jag hoppas på att gå över som de flesta gör med första barnet.
    Ja det är många dagar! Först räknade bm ut 8/1, sedan sade de 4/1 på kub och nu 29/12 på RUL :) Nu vågar vi inte gå tillbaka till mvc längre Flört

Jag gick över nio dagar sist och födde i februari. Tycker rent generellt att det var bra att få barn i den perioden. Mysigt att sitta inne första tiden och sedan har de blivit lite större och tåligare tills sommaren så man kan göra lite utflykter Glad

Vi tänkte precis som ni med årsskiftet! Eftersom jag gjorde ÄL-test VET jag att det var minst 40 veckor till nyår, så datumet ifrån KUB kan som sagt inte stämma..  Vi får vänta och se helt enkelt, det blir en spännande jul/nyår Flört
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-08-27 18:07:24 följande:
    Jag har börjat fundera en del över klädsel i vinter. Just nu väger jag att lägga ett liggunderlag under madrassen i vagnen för att isolera underifrån, sen bädda med fårskinn, täcke och att bebisen får ha en tunnare overall. Vi brukar inte få så kalla vintrar där vi bor. Men sen behöver man ju säkert nån tjockare overall om man ska åka bil eller sådär. Än så länge har jag inte inhandlat några plagg förutom en stickad overall.

Är också orolig för det här med rs, har ju också äldre barn som måste till skolan och så vidare. Så ut bland folk måste man ju ibland, likadant med att handla och så, det blir lite svårt att lämna bebis själv hemma när sambon är borta mkt i veckorna ibland.
    Tänk på att man egentligen inte ska ha overall på barn när de sitter i babyskydd eller barnstol. Det går det väldigt svårt att spänna fast dem rätt samtidigt som det lätt blir för varmt. Bättre att varmköra bilen lite om man har en spädis och ha filt ovanpå som man kan ta av vid behov. 
  • Hame

Toppen att få köpa/ärva av vänner och släktingar Glad Vi har köpt dubbelvagn i fint skick av min bror för 1500 kr och fått flera påsar med kläder.  Måste gå igenom dem snart så jag vet vad jag kan köpa med gott samvete haha!

Något jag lånade förra gången var bärsele, den använde vi jättemycket och hade i princip inte klarat oss utan den. Det var en äldre modell och hade jag vetat hur mycket vi skulle använda den hade jag lagt pengar på en ny mer ergonomisk vilket jag tänker göra nu. Någon som kan rekommendera eller varna för någon?  Den jag är mest inne på är Ergobaby 360, någon som har erfarenhet av den?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)