Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-10 19:09:29 följande:

[quote=75985035][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-11-10 13:45:11 följande:[/quote-nick]Quatterin - vad duktig du är på att sy, jättefina kläder du gjort[/

Håller med!'

Tackar!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-11 00:16:54 följande:

Så här blev mitt babywrap. Har svurit som få, symaskin har krånglat och jag har kräkts om vart annat....

Åh vad fin och gosig! Men jobbigt med kräkandet!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-11 08:37:18 följande:

Tack snälla, vi får se hur det ser ut när tjockis-panda blir ersatt med en liten bebis. Trodde aldrig att det skulle kunna hända men jag börjar faktiskt bli lite trött på det där molntyget... Vill dock sy ett spjälsängsskydd i samma tyg så att det matchar mobilen jag gjort som ska hänga över sängen.

Jag är så van vid att kräkas nuförtiden att det är lite som att behöva kissa liksom. Men kroppen gillade inte att sitta på golvet och mäta tyg och klippa till det.

Hehe ja tänk att man kan bli trött på moln! Vi har en Färg&Form-outlet här i närheten och jag brukar åka dit och titta men jag fastnar sällan för nåt.

Ajdå, ja jag är så tacksam att jag inte kräks, när jag väntade sonen kräktes jag en gång men den här graviditeten mådde jag knappt ens illa. Så himla skönt.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-11 10:07:44 följande:

Haha, får väl gömma alla saker som jag sytt så jag inte ser det på ett par veckor till det är dags att använda, har ju trots allt amningskudde och babynest i samma tyg :)

vart finns det färg och form outlet?

tänk vad olika man kan må när man är gravid. Jag läste i tråden " jag hatar att vara gravid" och vissa inlägg skrattade jag så mkt att jag höll på att kissa på mig. Så frigörande med ett ställe där kvinnor totalt gottar sig i misären som en del känner pga att de är gravida. Även fast jag inte hatar att vara gravid så känner jag igen väldigt mkt av deras maktlöshet, det är så mkt jag vill göra som mitt gravidmående sätter stopp för.
    Utanför Örebro finns den outleten, inte så lätthittad online, hehe. Eller det är några månader sen jag var där sist så jag ska inte svära på att den finns kvar. Men tror de har sitt huvudkontor här.

Aaah jag älskar den tråden, haha! Jag hatar det mesta med att vara gravid, det är verkligen befriande att läsa om andra som inte heller tycker det är sådär mysigt. Jag tolererar att vara gravid eftersom jag vill ha barn, men hade jag levt med en annan kvinna så hade hon gärna fått bära barnen kan jag säga!!
    WiMe06 skrev 2015-11-11 12:23:13 följande:

Delar med mig av dessa härliga bilder, säkert nån mer än jag som känner igen sig, haha

mama.nu/artiklar/21-bilder-som-perfekt-beskriver-hur-det-ar-att-vara-hoggravid/&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified&subid=525963907

Åh jag måste sätta mig vid datorn så jag kan följa länken, vad nyfiken jag blev, haha!
  • qatteriin

Jag sover också som en kratta, vill helst sova i framstupa sidoläge men det går inte pga foglossningen - ibland gör jag det ändå som nån sorts trots, haha, men då protestererar bebis pga utrymmesbristen. :-P Sonen kommer faktiskt aldrig in till oss på nätterna, däremot vaknar han och ropar på oss många nätter. Men då går maken upp och nattar om och somnar ofta inne hos sonen så då får jag det lugnt och skönt.

Folk har så mycket åsikter att uttrycka när det gäller hur det blir att få barn... Klart att mycket ändras och man får anpassa sig till barnet, men det går ju aldrig att veta innan vilket barn man får och hur det blir! För oss blev det en lätt och svår unge - ingen kolik men svårt att somna på kvällarna så vi periodvis var ute och körde bil i nån timme för att få honom att somna till exempel. Fruktansvärt aktiv unge, men inte gnällig särskilt ofta, så länge han fick vara i famnen. Tog sig framåt på egen hand från fem månaders ålder och då gällde det att hänga med! Då vägrade han dessutom att sitta lugnt i famnen nåt mer utan ville upptäcka världen. Kompisar med jämnåriga barn hade inga problem att gå på stan med ungen i vagnen, eller gå på café, men det kunde ju vi drömma om. Kompisarna med lugna ungar blev helt svettiga bara av att se honom, haha, och just det där hur svårt det är att förstå hur det är att ha en annan sorts unge än den man själv har blev så tydligt. Det ska bli oerhört intressant att se hur lillasyster blir, jag förväntar mig en vilding till men man vet ju aldrig!

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-13 00:49:52 följande:

Åh va bra, jag blev lite nervös där, för jag menade bara väl. Förstår ju att det är lättare om man är öppen för flera olika förskolor men skrev utifrån mina erfarenheter från vänners barn. Min man och jag skulle gärna vilja få plats på en specifik flerspråkig förskola/skola eftersom vårt barn ju kommer ha amerikanskt medborgarskap också, så jag är själv lite orolig för detta med att det kan vara svårt att få plats, så därför jag ville upplysa om det. Jag har redan kollat upp hur man anmäler sig till förskolans kö men man kan inte anmäla sig förrän barnet är fött förstås. Om jag tänker på det när jag är nyförlöst kanske jag blir en av de där galningarna man hör talas om som sätter sina barn i kö till olika grejer redan innan de kommit hem från BB, haha .

Haha det är väl lika bra att börja köa så fort man hinner! Jag har satt sonen i kö för internationella engelska skolan för över ett år sen, och det var ganska sent - då var han 2!! Och de har inte verksamhet förrän från fjärde klass! Haha herregud och jag vet inte ens om vi vill ha honom där då men vill ju ha möjligheten.

Vi flyttade när sonen var precis ett år och då hade vi köat för barnomsorg i Göteborg så vi skulle få det vi ville ha - flytten var inte planerad så när vi flyttade hit och jag plötsligt började jobba heltid pang bom så blev det stressigt vill jag lova, särskilt eftersom köreglerna var helt annorlunda i den här kommunen och man fick börja köa redan när bebis var fyra månader oavsett när man ville börja! Vi fick ändå plats efter tre månader, inte på vårt första val (förskolan närmast) men det finns så vansinnigt många förskolor i området så den vi fick ligger typ 500 meter härifrån, hehe. Vi stod kvar i kön till den närmsta men nu trivs vi alla så bra där vi hamnat att vi räknar med att sonen går kvar där tills han ska gå i förkoleklass om vi bor kvar här så länge, och det är tillochmed så att förskolan har blivit en sån grej som talar för att vi ska stanna i området. Det är bara nu vid foglossningen jag önskar vi hade fått närmsta förskolan. Så det kan bli toppen även om man inte får förstavalet. Men jag hade nog inte orkat ha förskolan för långt åt fel håll.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-13 19:48:38 följande:

Får man ta Ipren igen sen? Eller är det inte bra med amning heller?

Alvedon är liksom verkningslöst på mig, måste kombinera med Ipren vid ex förkylnings o feber.

Ja, ipren är ok under amning! Världens bästa sida både när man är gravid och ammar är www.janusinfo.se fast den kke du redan sett - där finns det aktuella forskningsläget för läkemedel huruvida de kan användas under graviditet eller amning, så sjukt bra.

Purelan är jag också ett fan av och har redan köpt på mig. Vi föredrog Inotyol till bebisrumpan men det får man ju prova sig fram till vad som funkar bäst. Vi kommer nog smörja med kokosolja om det behövs istället för babyolja, annars var Locobase repair nåt vi använde mkt på sonen men då var han lite äldre.

Jag har köpt en Physiomer Baby också, på rekommendation från andra, har aldrig provat det så jag kan inte säga hur det funkar. Men eftersom det inte finns näsdroppar till bebisar längre så kändes det värt ett försök, det är nåt som sprayar rent näsan.

Vi använde Sempers magdroppar mycket också men det är ju inget måste, så det väntar jag nog med tills ungen är ute.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-11-13 20:40:06 följande:

Purelan fick vi i en babybox och den var super då jag redan haft ont i bröstvårtorna men vad är det andra?

Physiomer baby? Och magdroppar?

Physiomer är nånting som sprayar rent i näsan när bebisen är snorig, jag vet inte mer än så, haha! Men så många har sagt att den är bra så jag har gått på det. Magdropparna är bakteriekultur för bebisens mage, det tar ju ett tag att få en bra tarmflora och för en del hjälper det mot magknip och sånt.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-13 21:22:49 följande:

Kan tipsa om bröstmjölk för täppta små bebisnäsor, det funkade alltid på mina killar när dem var små, alltid värt ett försök.

Ja om man får ut nåt! Jag hade jättesvårt att handmjölka och att pumpa. Det gick efter några månader men inte i början (tog drygt tre månader innan amningen gick smärtfritt, jag fick white nipple syndrome alltså som kärlkramp i bröstvårtorna, haha gud jag hoppas verkligen jag slipper det den här gången!).
  • qatteriin
    himw skrev 2015-11-13 21:50:05 följande:

Aha- vi har köpt en näsfrida- en snorsug :)

Börjar man med magdroppar direkt?

I en av babyboxarna fick vi en pysventil till bebisen om den har luft i magen- är det något man verkligen använder? Kommer inte luften ut som en fis?

Kanske jättedum fråga men vi skrattade åt rumpventilen :)

Näsfrida har vi använt jättemycket och den är toppen! Det här var mer som ett komplement (och jag blev så nyfiken, haha). Man kan nog börja med magdroppar direkt om man vill men det kan lika gärna vänta.

Haha ja jag tycker de är så lustiga de där ventilerna! Vi använde aldrig nån sån, använde rumptermometern till samma sak om det behövdes.

Var ska man leta efter babyboxar dårå? Har inte skaffat en enda men det kanske vore värt det ändå. Vad finns det för några?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)