Inlägg från: hsh |Visa alla inlägg
  • hsh

BF Januari 2016 :)

Vi var på vårt andra ultraljud idag, vi såg en dansande & vinkande liten knytte som dessutom lade sig i samma position som mamma med handen bakom huvudet <3 Nu är det inga fler ultraljud förrän rutinkollen i slutet på augusti inplanerade. Är i v.12 (11+3) och har svårt att dölja magen. Svullen som attan. Nån fler som har svårt med värmen? Är ovanligt värmekänslig känner jag!

• hsh

Nån fler som har fått stora fötter? Haha. Jag kan inte ha vissa skor med t.ex dragkedja. Jag får inte igen den. Och magen putar rejält. Har alltså en riktig kula. Den är hård efter att jag ätit, gaser. Glammigt värre..

• hsh
    Söndag skrev 2015-07-08 07:21:01 följande:

11+2 idag och illamåendet har eskalerat och jag har gått från att må småilla hela tiden till att kräkas iallafall en gång om dagen

Ska de inte bli bättre nu?

Lite tidigt för att bli bättre, kanske. Eller så har du otur och har illamåendet hela graviditeten, håller tummarna för att det går över snart. Är i v.13 och mår illa ibland.
  • hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 10:18:19 följande:

Grattis till bra KUB-resultat! Typiskt att du inte kunde få RUL under semestern? Har du provat att ringa och försöka omboka tiden? Det hade jag provat i din sits. Jag ska plugga i höst så jag kommer inte berätta på jobbet förrän efter RUL när jag vill att chefen ska skriva på pappret till försäkringskassan.

Jag funderar på att ta upp några kurser till hösten som jag skulle behöva avsluta, du som ska plugga, vet du om det påverkar sgi:n? Jag berättar inget på jobbet förrän i augusti heller.. Det beror mest på att jag har provanställning som går över till fast i månadsskiftet.
  • hsh
    mitthemligajag skrev 2015-07-08 10:08:34 följande:

Redan vecka 15 och jag fattar ingenting! Tiden går så fort till skillnad från förra gången! Känns helt galet att tiden kan gå så här fort! Magen är platt, till och med mindre än förra gången då de började komma en mage lite smått vid denna tid. Om två veckor kände jag första sprattlet förra gången! Åh så spännande!!! :)

Känns sjukt far off att ens känna utav bebisen litegrann.. Första barnet för mig så jag känner kanske mycket senare än en tvåa Hur känns det???
  • hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 10:51:39 följande:

Det finns tre olika saker FK tittar på.

Om du 1) har för avsikt att fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare påverkar det inte alls din SGI. Annars, 2) behöver man ta ut CSN för att skydda SGI. Om man 3) kan bevisa att man studerar inom eget yrkesområde kan man också få behålla SGI om man är tjänstledig för studier. Jag har inget mer CSN så jag hoppas få behålla min SGI enligt punkt 3, men vi får väl se vad de säger.

Ahh, vad komplicerat. Jag har kvar CSN att ta ut, då skyddas sgi:n eller?
  • hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 15:10:45 följande:

Ja precis, men ska du vara tjänstledig heltid från ditt jobb för att plugga då? För om du ska fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare behöver du ju inte ta ut CSN. Om du ska vara tjänstledig på deltid behöver du bara ta ut CSN för den omfattningen som du är tjänstledig, t ex 50%.

Dock undrar jag, du skrev ju att du ville plugga för att göra klart några kurser, är detta delkurser inom kurser som du redan fått CSN för? För om det är "rester" från redan påbörjade kurser kan du troligen inte få mer CSN och då skyddas inte din SGI om du inte fortsätter jobba i samma omfattning som tidigare. Så tänk på det.

Jag insåg just att jag påbörjade en kurs och avslutade den inte, så då blir det ju knepigt. Det är kurser i min yrkesutbildning. Så näähä, det gick nog inte. Får väl försöka ta upp det senare..
  • hsh
    Znö skrev 2015-07-08 19:16:53 följande:

Min mage går inte att dölja och jag har fått börja med gravidkläder. Tänk om jag har TVÅ i magen? Jag skulle dö en smula. Huset skulle väl räcka men 4 barn på 5 år *tar-mig-för-pannan*. RUL om en månad, har inte gjort KUB - erbjuds inte i mitt landsting och ett privat VUL var heller inte lätt att få tag på i närheten...

Min mage är stor också.. Mjukiskläder, stora kläder, mammakläder. . Och jag har bara en i magen. Men jag vaggar redan fram
  • hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 19:55:20 följande:

Men ska du jobba mindre i höst för att du vill plugga? För om du ska jobba lika mycket som tidigare fastän du pluggar så kan du göra det utan att det påverkar din SGI. Det är först om man jobbar mindre än tidigare men inte tar ut CSN som SGI:n påverkas om man inte kan styrka att man studerar inom eget yrkesområde.

Jag kan inte plugga och jobba samtidigt Så det går tyvärr inte. Min tanke var väl egentligen att det kan bli tungt att jobba som lokalvårdare gravid och det kan vara skönt att plugga klart lite kurser, men jag ska försöka få bli omplacerad istället men jag har ingen aning om det kommer att gå. Jag har redan fått foglossning. Så städjobbet känns tungt.
  • hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 20:00:28 följande:

Hm, hur syns det i ansiktet? Jag har inte själv märkt något...

Undrar också hur det det syns i ansiktet :o
Svar på tråden BF Januari 2016 :)