Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-15 17:11:06 följande:

Var på lek mers outlet idag. fanns massor av saker nedsatt till 70%. Hittade både regnskydd och myggnät till min britax go next :) Det som jag verkligen inte har koll på nu är det här med täcken, kuddar, madrasskydd, ska man ha nåt som skyddar mot läckage? använder man lakan i vagnen om man har en åkpåse?

Härligt! Önskar att vi hade lite närmre dit!

Madrasskydd köpte vi massor på Ikea, de har en sorts "plastad frotté"-variant som är väldigt behaglig. Vi köpte massor för vi hade dem under barnstolen sen när ongen började äta mat, mycket praktiskt, haha. (Vi körde baby led weaning så han åt själv från böran.) Vi köpte nåt täcke och nån kudde för spjälsäng, där kan det vara olika mått beroende på fabrikat tyvärr så det kan bli bökigt med kuddfodral och påslakan om man inte håller koll... Vi kommer inte ha underlakan i vagnen. Kommer ha fårskinn och eventuellt åkpåse beroende på hur kall vintern verkar bli.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-15 18:54:10 följande:

Tack för alla inlägg om bärsele! Nu känner jag mig lite klokare. Så det bästa är att avvakta med att köpa tills man fått bebisen? Kan man vara säker på att få prova bära med bebisen i affären?

Sedan undrar jag en sak till: jag har mitt nästa BM-besök på onsdag, då är jag i v 33. Ni som är runt samma vecka, vad gjorde ni/ ska ni göra på det besöket? Jag tycker min BM är dålig på att berätta vad som ska hända på nästa besök så det ska jag be henne om nu för jag vet ju inte vad som är standard här. T ex undrar jag om tillväxtultraljud, kommer ni få det, är det något som görs på alla? Jag vet inte om jag kommer få det men klart att jag är nyfiken på om bebisen växer som han ska med tanke på att här tar man inte SF-mått. Mitt senaste UL var i v 26 och då var han normalstor.

Här görs inga tillväxtultraljud om det inte finns indikation på avvikelser/komplikationer. T.ex. om sf-kurvan inte ökar som den ska/ökar för mycket. Jag ska till bm på fredag och då är jag väl i v 32 tror jag, har så dålig koll... Då ska vi göra det vanliga, mäta magen och lyssna på hjärtat och ta blodtrycket, sen ska hon börja känna hur bebis ligger om jag minns rätt.

Svårt att säga om man får prova i affären, de borde ju vara tillmötesgående med det tycker jag! På jollyrooms lagershop fick man det iaf men har aldrig kollat i andra butiker utan annat som sjal och sånt har jag köpt på känn. Om man vill vänta med att köpa eller ej beror väl på hur man är; jag tror att jag kommer bära mkt eftersom det inte är säkert att jag får ut vagnen när jag ska lämna sonen på förskolan och då är det ju lika bra att ha det fixat, men jag köper till exempel inte några nappflaskor eller ersättning eller sånt "för säkerhets skull" som jag vet att många gör, eftersom jag tar för givet att det ska ordna sig med amningen och annars får vi köpa vid behov... och mat är ju rätt mycket viktigare än bärdon. Men bärdon är ju verkligen inget som är akut för de är ju rätt lätta i början, det är skönt att kunna ha armarna fria även om man får en unge som vägrar ligga för sig själv, men man klarar sig utan.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-11-15 21:11:14 följande:

Usch, hoppas att vi får sova bättre inatt! Svårt att hitta sovställning, ska testa med att ta ner mitt supertjocka täcke, hade det som stöd runt mig förra graviditeten (låg och kramade det hela natten) och det fungerade lite iaf. Jobbigt när man måste upp och studsa pga de hemska kramperna också!

Inget roligt när man vaknar och har ont i hela kroppen på morgonen redan.

Usch, nej det tär verkligen på en när man inte får sova! Jag äter en massa magnesium nu som jag började med när jag började få vadkramper och det hjälper faktiskt, har läst att man ofta får kramper pga magnesiumbrist. Jag vaknar varje gång jag vänder mig nu för det knakar i hela bäckenet och det är så obehagligt (och gör så ont!) men jag ligger relativt bekvämt med min gravidkudde iaf, thank god...
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-11-15 21:53:34 följande:

Vad skönt att det hjälpernas magnesium för dig! Testade allt i min förra grav för att få slut på kramperna, men inget hjälpte utan det blev bara värre o värre. Därför är jag lite skeptisk till att prova igen. Senorna lägger sig omlott i vaderna och står rakt ut, skitäckligt och ont. Som tur är så började det inte så tidigt denna gången. Konstigt att jag känner mig som en stor o klumpig elefant på nätterna när magen ändå känns relativt lätt på dagarna.

Men knakar i ditt bäcken? Det har jag aldrig hört förr och det låter verkligen inget vidare!

Ja det har knakat när jag gjort vissa rörelser i flera månader, men det känns riktigt obehagligt när det kommer bara av att ändra ställning i sängen! Men jag har så jäkla taskiga fogar. Jag försöker trösta mig med att det innebär gott om plats för bebis sen på utvägen - även fast jag vet att man ha precis samma effekt utan att ha ont. :-P Men jag låtsas för att göra det mer uthärdligt, haha. Knakandet hänger ihop med det iaf men det är riktigt creepy.

Vad trist att inget hjälpt för dig! Jag tar dubbel dos magnesium, hittade nån forskningssammamfattning som konstaterade att det inte var farligt med stora mängder magnesium vid graviditet så jag provade. Läste nånstans att det skulle hjälpa mot foglossning men det tror jag inte på, så för mig har det inte hjälpt mot det, haha!

Jag är glad att jag iaf inte har flera vakentimmar varje natt iaf som jag hade när jag väntade sonen, det var fruktansvärt! Det fanns liksom ingen anledning, inte så att han rörde sig mkt eller så, utan jag kunde bara inte sova.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-16 06:34:16 följande:

Nu har vi äntligen beställt barnvagn! Det blev en sådan här:

Har även beställt ett svart babyskydd som kan fästas i barnvagschassit. Vi är nöjda

Jättefin!! Verkar så praktiskt med babyskydd som man kan fästa i chassit, ska se om vi kan skaffa adapter till det babyskydd vi hittar.
    amalie79 skrev 2015-11-16 07:14:39 följande:

Det knäpper i mina höfter då och då så någonting händer väl som du även för oss som inte direkt har ont av det. :)

Ja det gör det helt säkert, och jag är fett avis, haha!
  • qatteriin

Vi hade en messengerbag från Stadium med sonen men nu blir det nog ingen. Kanske nån ryggsäck, sonens Mini-Kånken är superpraktisk men den får jag nog inte ta för honom, haha, så vi får väl köpa en till bebis (eller önska i doppresent och klara oss utan så länge). Vi har iofs kvar den vi hade till sonen men det blev så otympligt... kanske berodde på att jag överpackade den iofs.

• qatteriin

mirakelspektakel;Jag tänker att det är en smaksak, men mina resonemang är mycket i stil med det Eleonor01 skriver. Dessutom avråder ju många vagntillverkare från att ha väskor hängande på handtaget pga tipprisken, jag vet att vår vagn var nära att tippa en gång med tungt lastad väska och efter det åkte den alltid i varukorgen ändå. Jag gillar inte axelväskor för ryggens skull även om jag ofta har det ändå när jag inte har foglossning, föredrar alltid ryggsäck.

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 14:52:16 följande:

JAg håller med om att det finns ett hav av saker man bara MÅSTE ha annars typ dör bebis, hahah. Det är därför det är så värdefullt att kunna bolla tankar med folk som har barn sedan innan. Jag gillar inte att ha ryggsäck på mig, hur praktiskt det än må vara... låter dock som jag ska leta rätt på en snygg typ shoppingväska som får extra knäcka som skötväska ist.

Håller precis på att tvätta upp och sorterar alla bebiskläder som vi fått ärva. Finns typ inget i stl 50-56, antar att man bör ha lite kläder i vart fall stl 56? och nåt plagg i stl 50? Man vet ju inte vilket format bebis kommer ut i, men det skulle vara skönt att ha nåt som passar med sig till bb?

Vi lånade nästan allt i stl 50/56 av min systet så jag fick köpa allt nytt, så synd! Ja en del av de mindre stl är bra att ha. Beror ju som sagt på bebis stl och eftersom min man var 56 cm lång hade vi räknat med att bebis kunde bli det, nu var sonen bara 52 och alldeles på normalkurvan både på vikt och längd så han kunde ha 50 i några veckor och sen 56 under ganska lång tid. 56 var i största laget i början men det gick ju. Får väl se om vi får en jättebebis den här gången, då kommer jag ha en massa sött som aldrig kommer användas. Men det går ju lätt att sälja iaf. Sonen var en kräkbebis så det behövdes en del ombyten...
  • qatteriin

Ok, jag har nog fått min första riktiga gravidcraving den här graviditeten. Saltlakritsglass med stelnande saltlakritstopping... My god vad gott!! Typiskt att fastna just för lakrits som man ska vara försiktig med!! Men en liten skål i veckan borde inte vara nån fara.

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 20:54:53 följande:

Om man ska köpa i stl 50 för att det är bra att ha... hur många bodys, pyjamas och byxor behöver man? Jag tänker alltså bara de första typ 2 dygnen som man är på bb? Räcker det med 3 bodys, 2 par byxor och 2 pyjamas?

Ja till bb räcker det helt säkert, vi hade knappt kläder alls på sonen när vi var på bb, förutom typ när vi var i matsalen och han låg i baljan, annars var det hud mot hud konstant. Och sen hade han ju kläder när vi åkte hem.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)