Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Vad glad jag är att jag kom mig för att sy ett babynest! Det är så praktiskt!

Sally visar hur jag kunde känna så mycket rörelser i vänster ljumske samtidigt som hon sparkade i höger revbensbåge, hon låg likadant på RUL med händerna bakom huvudet.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-29 11:29:30 följande:

Det är jättepraktiskt, men hur tvättar man det vet du det? Massa kräks och grejer i nu

Mitt skulle man nog kunna tvätta på nåt snällt program i maskin om man tar bort skumgummit i botten, jag har en som är öppningsbar i botten. Vi har ofta en tvättlapp (typ ikeas i frotté) under huvudet men har sluppit kräk än så länge... Har nara fläckar på utsidan efter att vi haft det på bordet när vi ätit.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-29 11:54:53 följande:

[quote=76281727][quote-nick]qatteriin skrev 2016-01-29 11:49:28 följande:[/quote-nick]Mitt skulle man nog kunna tvätta på nåt snällt program i maskin om man tar bort skumgummit i botten, jag har en som är öppningsbar i botten. Vi har ofta en tvättlapp (typ ikeas i frotté) under huvudet men har sluppit kräk än så länge... Har nara fläckar på utsidan efter att vi haft det på bordet när vi ätit. [/quote

Här är det fullt med fläckar inuti , har också Ikeas lappar men han ligger ju inte kvar där man lägger honom så det hamnar lite överallt... Är alldeles stelt i botten nu av kräks så det är nog dags :)

Haha ja det är det nog då! Sally är rätt så stillsam än så länge, det är skönt!
  • qatteriin
    Mallis87 skrev 2016-01-29 19:14:03 följande:

Ammar era små typ konstant? Lillebror är 10 dagar och vill helst suga HELA tiden. Vill ammas till sömns och ammas hela natten. Börjar bli slitsamt att knappt sovit på snart två veckor, dessutom med min trotsiga 2 åring som kräver sitt och en sambo som jobbar... Det är tufft! Lillebror äter inte ens effektivt varje gång, utan ligger bara och småsnuttar. Har kört lite med napp och det funkar sådär, ibland går det en stund. Han verkar ha stort sugbehov. Provade att ge ersättning efter en amning, gick 30 min sen ville han ändå ligga vid bröstet, så det är inte hunger iallafall...

Hur mycket gick era små upp första veckan? BVC var här igår på första besöket och han hade gått upp 600g! Vägde 4150g vid födsel, 3840g när vi lämnade bb förra torsdagen, och igår 4250!

Nä Sally är inte riktigt lika tuttig som storebror - han åt konstant, hon äter med 2-3 timmars mellanrum, ibland längre mellan på natten och ibland oftare på kvällen. Helt hanterbart än så länge!

Sally gick ner från 3070 till 2830 på två dygn, sen upp 400 g veckan som följde!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-29 19:44:10 följande:

Berättade för bvc-sköterskan idag om min upplevelse härom kvällen när jag plötsligt insåg att Wendela faktiskt är vår, hon blev alldeles tårögd och fick torka sig i ögat. Önskar att alla kunde få en lika bra bvc-sköterska som vi fått. Hoppas hon fortsätter vara lika bra hela tiden. Hon stöttade oss fullt ut med att vi trappat ner på amningen och ger mer ersättning, "ni delammar (hobbyammar, som hon kallade det) så länge ni känner det fungerar och sen slutar ni"

Jag gillade tanken med att hobbyamma, det passar in på mig just nu.

Gud vad skönt att ni fick en så bra ssk!! <3 Och begreppet hobbyamma gillar jag, det passar med min tanke att man ammar främst för sin egen skull. Skönt att hon stöttar så!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-29 12:41:25 följande:

Nyss hemkomna från bvc, fisan väger nu 2980gr :-O

och mäter 47 cm.

Eleonor - tyvärr hade W redan vuxit ur dressen, så synd, för den var så söt. Men det är ju positivt i sig att hon växer.

Meeeeeen så söt!!! Stora tjejen nu ju!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-29 19:59:00 följande:

Åh jag måste bara få dela med mig av något jätteroligt!! Jag har ju redan funderat så mycket på syskon till vår lilla C och känner att jag nog inte kommer orka försöka få ett barn till så tätt som vi hade tänkt (dvs 1-1,5 år) så nu blir det nog snarare 3-5 år emellan. Utesluter inte helt att jag ändrar mig men tror inte det - men i alla fall så nyheten är att min bror och hans sambo väntar barn så vårt barn ska få en kusin i augusti! En jämngammal kusin hörni, är så himla glad

Två nära vänpar väntar också barn i år, en i juni och en i juli! Aslycklig nu för det känns som att det minskar trycket lite på mig att skaffa syskon snabbt som "lekkamrat". Vi är först ut i släkten att få barn och näst först i vänkretsen så jag har tänkt SÅ mycket på detta redan under graviditeten.

Men ååååååååh vad underbart!!! Grattis grattis grattis! Så himla roligt med kusiner och lekkamrater! <3
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-29 22:16:48 följande:

Jag tror bestämt det är någon som har gaser :D

Haha åh goding! Jag höll på att lyckas fota damens poop-face nyss men hade för dåligt ljus och ville inte använda blixt.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-29 22:27:55 följande:

Haha va kul så ser vår också ut lite titt som tätt . Mm, min man är lite lätt paranoid om bilder och att skriva om sig själv på internet. Han tycker egentligen att jag skriver alldeles för mycket info om oss här på FL och att man lätt skulle kunna känna igen oss, medan jag känner mer so what. Men jag får ju respektera att han inte vill.

Jag håller egentligen med din man, haha, men jag lyckas aldrig efterleva det. :-P Särskilt som jag har ett onlinealias som är så lätt att härleda till mitt riktiga namn. Men det namnet har jag haft i nästan 20 år så det får stanna. Iofs, om jag hade varit alltför hemlig online så hade jag aldrig träffat min man (vi möttes på Lunarstorm) eller några av de bästa vänner jag har idag (som jag träffade här på FL) så jag är väl rätt glad att jag är såpass öppen som jag är. Jag är relativt privat på fb och instagram så egentligen är det lustigt att jag postar så mycket här. Jag är helt enkelt inte särskilt konsekvent.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-29 23:02:45 följande:

Haha nej så är det ju. Jag håller ju med såtillvida att någon som är mycket på FL och känner mig skulle kunna fatta att det är jag genom att läsa blandade inlägg från mig om olika ämnen, men till skillnad från min man tycker jag inte att det skulle göra så mycket för jag står för det kag skriver. Men jag skulle inte vilja skriva ut mitt namn eller så. PS. Lunarstorm - det var tider det.

Nä precis, det är samma här. Förutom att jag är rätt aktiv på fb också. Jag har nog lite väl lite liv irl, haha! Ja lunar var tider... Bara för det skaffade jag login på StajlPlejs nu när de gjort en tribute-community. Men riktigt samma sak blir det ju aldrig.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-30 12:41:32 följande:

Hm... jag kan hålla med er om detta. det vi skulle kunna göra är ju att skapa en sluten grupp... det går ju att göra här på FL med ju... Tänker att det knappast kommer hoppa in någon nu och säga att de har bf idag och vill vara med? 

Ingen dum idé! Vi skapade en sån till en av mina gamla marstrådar vet jag. Eller vi och vi, inte jag för jag har ingen aning om hur man gör. Tyvärr blev det inte lika mycket liv i den som en annan marstråd som flyttade till fb men det hänger ju på medlemmarna.
  • qatteriin

Jag hade glömt det här med sympatiläckande bröst... haha! Tusan vad det läcker nu! På måndag ringer jag sjukhuset om donation!

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-30 13:02:26 följande:

har du såna där mjölkuppsamlingskoppar?

Jag har "bröstvårtsformare" som är samma princip, men med lufthål på ovansidan... Har använt dem för att lufta bröstvårtorna. Men så glömmer jag att de sitter där och att de har hål, och böjer mig framåt... eeeh... haha! Men det hjälper mig att trycka på bröstvårtan på det lediga bröstet medans utdrivningen sätter igång, ska bara komma ihåg att göra det också!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-30 13:00:27 följande:

Vi gör ett försök till flytt då :)

Här är den nya slutna gruppen:

www.familjeliv.se/forum/group/123803

Om inte länken funkar så heter gruppen Januaribebisar 2016. Man måste bli godkänd för att gå med och alla inlägg kan endast läsas av godkända medlemmar.

Jag tror jag har ansökt nu! :)
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-30 13:22:49 följande:

Denna grupp är skapad här på FL och inte på FB just för att alla som vart aktiva i denna tråd ska kunna vara med :)

Japp!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-30 15:13:50 följande:

Ah varför blir det ibland ingen länk på iPhone? Brukar funka att kopiera inlägget och så blir länken blå så att man kan trycka på den. Funkar inte på min mobil att trycka kopiera.

Det går även att hitta gruppen om man kollar under "Grupper" i menyn!

Lite dåligt med aktivitet än så länge bara!
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2016-01-30 16:35:33 följande:

Går det att kommande gruppen från appen på något sätt? Ansökt har jag gjort, men att få den sparad som favoriter eller något om någon vet :)

I appen vet jag ej men jag som har Android fick gå in via standardversionen av webbläsaren och skriva i trådarna i gruppen för att få dem som favoriter...
  • qatteriin
    Erna90 skrev 2016-03-18 12:19:31 följande:

Någon som vet någon grupp på fb där det skrivs om livet när bebisarna är födda? Tycker det mest verkar handla om graviditeter? Skulle gärna läsa om andras vardag/frågor/svårigheter/roligheter med bebisar födda januari 2016. Kunna jämföra/ta hjälp av osv

Januaribebisar 2016 som kixpix skriver om är inte om graviditeter, där är bebisarna ute. :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)