Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-16 20:58:19 följande:

hahah.. jag hatar lakrits. Trodde det skulle ändrats när jag blev gravid men nej. Detta ser dock super gott ut (min hjärnan tror att det är chokladtopping)Klart du kan unna dig det där nån gång i veckan. Det är väl max 50 gram per dag eller nåt liknande. Du lär ju inte komma upp i dagsransonen även om du äter en sån där portion varje dag??

Nä det är nog ingen risk, värre med vikten då, haha! Så jag nöjer mig med en gång i veckan. Toppingen borde verkligen finnas som chokladvariant också, så sjuuuuuuukt god!!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 21:18:44 följande:

Ibland får du det att låta som du är jätte stor, men jag har ju sett bilder på dig och så farligt med vikten kan det väl ändå inte vara?? även fast jag helt förstår att man tänker på vad man äter, speciellt när man inte rör sig speciellt mkt som i mitt fall...

Haha tack! Men jodå, jag har ett bmi på drygt 35 (även om vikten stått still nu under graviditeten thank god) så jag har en del att tänka på, jag rör mig ju inte heller. Har lite att ta tag i efter graviditeten men det oroar mig inte, kroppen fungerar (vanligtvis) förvånansvärt väl trots min "sjukliga fetma". Men jag har den väl fördelad, väldigt kvinnliga former, alltid nåt!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 21:49:19 följande:

Jag tycker du var jätte fin på bilderna iaf. BMI kan ju ibland vara lite missvisande, det tar ju inte alls hänsyn till hur man är musklad tex. Men det är super att du inte gått upp alls under graviditen. Bra gjort! 

Nä men är man omusklad som jag så är det inte så missvisande som man kunde hoppas, haha! Jag har en sköldkörtel som inte direkt är till hjälp dessutom (som även ställt till det vad gäller barnskaffandet) men jag ser fram emot att bli mer rörlig igen så jag kan börja träna igen.
    FrökenBlå skrev 2015-11-16 21:53:51 följande:

Har ni packat väskan till bb än? Går snart in i v.34 och det slog mig nyss att det inte är så många veckor kvar! :S Kom att tänka på att jag får packa en liten väska till dottern oxå så man slipper stressa med det när det är dags att åka in..!

Nja, har packat ner lite bebiskläder, filt, overall och amningsbh. Börjar bli dags att ta tag i det kanske... Jag har två månader kvar i morgon så jag hoppas jag har gott om tid. Mina föräldrar kommer hit och passar sonen så hans grejer behöver vi iaf inte tänka på.
  • qatteriin

I min väska åker det ner cerat (livsviktigt under förlossningen, haha, allt det där andandet gör en ju alldeles uttorkad!), nåt set kläder och nån pyjamas till bebis, ytterkläder, filt. Hygienartiklar till mig. Jag tror inte vi kommer få stanna så länge efteråt om det inte blir komplikationer så kläder till mig blir väl underkläder, mysbyxor, amningsbh, nån tröja och så nån gammal skjorta från maken (så man kan ha nåt eget på sig även om man vill vara hud mot hud med bebis). Purelan stoppar jag nog också ner. Har funderat på sjalen men återigen så känns det onödigt om vi inte får stanna, kke får maken åka och hämta isf, vi har inte tio minuter till sjukhuset ens.

Sen får systemkameran åka ner i väskan också, och kke laddaren. Och mobilladdare, men det får vi packa när det är på gång. Vi hade packat nåt ätbart sist vet jag men det låg kvar där i väskan, kanske att maken åt nåt, minns inte. Jag jobbat ju på samma sjukhus så jag har koll på kioskerna och matställena där om det behövs, haha.

• qatteriin

Ja visst ja, mössa till bebis!! Vi har inga, måste sy ett par! Nån sorts inneskor får jag nog leta fram också.

Och förlossningsbrev ja, det ska jag nog sätta mig med snart. Vi skrev ett till förra gången som jag nog har kvar, kan ju modifiera det lite bara.

Och som synes har jag inte packat än, haha! Bebiskläder ligger redan i väskan men inget mer.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-17 06:53:36 följande:

Jag jag inte ens tvättat upp dem plagg vi tänkt ha med får kanske tvätta lite bebiskläder en dag. Så skönt att kunna fånig småfixa med sådana saker nu framöver

Åh, kan du sy mössor. Det har jag aldrig lyckats lära mig. Har sytt nån vanlig mössa till grabbarna men ingen bebismössa.

Ja jag gick bananas på Tradera efter RUL så jag tvättade upp alla "vinster" när jag samlat ihop en del, haha!

Ah de mössor jag gjort är vanliga mössor fast i bebisstorlek. Har aldrig använt hjälmmössa ändå på sonen. Men jag har inte sytt så många och har dålig koll på måtten... Sydde ett gäng prematurmössor när min kompis höll i en insamling till neo för några år sen så det är typ bara därifrån jag har erfarenhet. :-P Måste kolla upp vilka mått man ska ha för fullgångna bebisar!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-17 07:14:07 följande:

Tänker mig också att förbereda och tvätta kläderna osv när jag gått hem osv. Men nu går jag ju iof hem i v 36+6 typ så kanske ska börja lite innan ändå :D man vet ju aldrig även om det är ovanligt!

Hehe nä man vet aldrig, syrran fick sin första just i 36+6, hon var helt oförberedd! Inga komplikationer eller så utan han bara bestämde sig för att komma då.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-17 07:36:32 följande:

Tack för alla tips, skriv gärna igen om ni kommer på något mer att lägga i väskan!

Alltså vad är det som är speciellt med ett "amningslinne"? Vet inte vad det heter på engelska och vet inte vad jag ska leta efter. Den där sjukhusklänningen man får låna, knäpps den i ryggen även på förlossningen? Hade en sån vid en gynundersökning och det kändes ju helt korkat att den knäpps i ryggen om man ska amma, vore ju mer logiskt om man hade knapparna fram, eller? Hur långt efter förlossningen duschar man och byter till egna kläder, förutsatt att allt gått bra? Jag har ingenting som knäpps fram som passar, men en av makens skjortor (som qatteriin föreslog) kanske går lika bra som ett amningslinne?

Där jag födde var det en vanlig "sjukhusskjorta" i bomull med knäppning fram, aldrig fått nånting att ha på mig när jag gjort gynundersökning så det kan jag inte svara på, men om det var såna där som man kan se på amerikanska filmer så verkar det ju onekligen opraktiskt just vid förlossning och bb-tid! Sjukhusskjortan gick jag i hela förlossningen och sen när bebis kom ut var det bara att dra upp knapparna och lägga honom till rätta.

Jag tror det tog ett par timmar innan jag duschade efter förlossningen, har dålig tidsuppfattning för den dagen faktiskt. Vet att det var lite bök med att få ut moderkakan och sen hade de en del att sy, och sen fick vi mysa och bebis fick försöka dia. När jag tänker efter så var det nog inte förrän på bb jag duschade och dit kom vi efter 16, han är född vid 10. Det är nog olika när det blir av men skönt är det, haha!

Jag gillade amningslinne för att man kunde gå i det istället för bh första tiden, det är som ett vanligt linne med tunna axelband och liksom ett extra lager innanför vid bysten med resår under som håller på plats, och så är det knäppning vid axelbandet så man kan öppna och dra ner just vid det bröstet man använder. Supersmidigt. Men jag är ju ett stort fan av makens gamla skjortor, haha!
  • qatteriin
    Nettiis skrev 2015-11-17 09:10:42 följande:

Hoppar in här efter att följt inlägget en längre tid.

Igår fick jag hem beskedet angående graviditetspenning, så nu jobbar jag två veckor till på 50% innan jag ska vara hemma och ordna med allt!

Kommer då börja tvätta upp allt som ska tvättas, julpynta, köpa julklappar och köpa de sista sakerna till bebis och börja göra det barnvänligt.

Kommer även då börja packa BB väska och så.

Ska även passa på att umgås och mysa med hunden så jag inte känner mig alltför hemsk när jag första tiden med bebis inte ger hunden samma uppmärksamhet som tidigare.

Detta är mitt första barn som blev till efter 2,5 år och fem missfall.. Vi har bf 28/1-16

Har ni något "hemma-apotek" till bebis och vad i så fall? Är det något speciellt jag behöver ha hemma efter förlossning?

Hur har era husdjur reagerat på liten?

Spelar det någon roll hur min mamma fött sina barn? Jag är två dagar sen, mellersta två veckor tidig och sista typ precis på bf dagen.. Men visst är det olika från olika personer?

Tack för en toppen tråd!

Välkommen hit! Missfall är ett jävla helvete rent ut sagt, och då har jag bara fått fyra. Grattis till graviditeten!!

Hemmaapotek har vi nog inte så mycket, jag har köpt en Physiomer Baby som ska vara bra om bebis blir snorig, sen får det lösa sig allteftersom. Ja såna där baby-bomullspinnar har vi också som är bra att göra rent naveln med.

Vi har en katt bara så det går väl inte riktigt att jämföra, hon är dessutom rätt folkilsk och oberäknelig från början. :-P Hon tog det OK när sonen kom men senaste årenhar det blivit värre så det är inte säkert att vi kan behålla henne. Känns jättetrist men hon trivs helt uppenbart inte hos oss, det svåra är att hitta ett nytt hem till henne...

Jag har hört teorier om att hur länge man själv stannat i magen kan vara nån sorts "modell" för kroppen på hur lång en graviditet ska vara, men jag vet inte vetenskapligheten i det. Jag var en vecka sen men sonen kom på bf, syrran var två veckor tidig och båda hennes har kommit runt tre veckor tidigt så viss bäring kanske det har. Jag var helt övertygad om att hur förlossningen startar kan vara genetiskt påverkat men min bm med första barnet trodde inte på det, haha. De flesta förlossningar startar ju med värkar men jag var säker på att min skulle starta med vattenavgång eftersom mammas båda, och syrrans, startat så. Min bm trodde ändå inte det, men gissa vem som fick rätt? Haha det var lite kul på efterkontrollen att berätta för henne att jag faktiskt fick rätt. Får se hur det blir den här gången, jag lär ju inte fatta att det är på g om det börjar med värkar!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-17 10:20:38 följande:

Haha, okej. Jag hoppas få en leverans från Tradera i lådan idag! Jäkla Tradera, det blir som en drog nästan.

Aha, okej, kanske ska sy en vanlig liten mössa till bebis med. Kul att ha lite eget

Nästan?! Jag var tvungen att avinstallera appen ett tag för det var så enkelt och billigt att shoppa, haha! Blir ju inte så billigt i längden!

Ha det så skoj i Ullared!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)