Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-17 07:58:13 följande:

Undrar ang tofflor, inte måste man väl köpa ett par bara för att ha på bb?

Jag har ju världens svettigaste fötter som luktar apa om de blir varma.

Duger inte raggsocka eller är golven för hala för det?

Ett par rena gympaskor som gått i maskinen innan, eller ett par foppatofflor?

Vad har man förresten på fötterna när man föder? Får man vara barfota?

Sambon sa att den där långa rocken måste man ha. Är man naken under den? Förutom nättrosorna?

Jag kan tänka mig att jag är en sådan där som när det kommer till kritan mycket väl kan slänga av mig allt för att det är i vägen.

Avskyr att svettas, och klär ofta av mig för att gå på toaletten tex, tydligen någon grej från barndomen, min bror är likadan, han klädde också av sig för att gå på toaletten :)

Du kan ha vanliga strumpor å skor. Om du stannar länge kanske du vill ha ett par Foppa eller sandaler. Inget måste.

Man föder barfota

Du är naken under rocken. Om något händer så är du liksom förberedd.
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-17 08:23:38 följande:
    Tack!

Ja det där med att stanna är ju olika uppfattningar om. En bekant rådde mig att inte ha bråttom hem förrän de vill bli av med mig. Hon sa att tredje dygnet efter förlossningar är det värsta, och därför stannade hon med andra barnet tills det var över. Men det var iof i Varberg och där kastar de ju inte ut folk i första taget.

Syrran stannade 48 timmar med första med andra lite kortare tror jag men de hade ett himla åkande med första för hon tappade för mycket, stor bebis, och fick vägas varannan dag första veckorna tror jag det var.

Jag känner lite krasst att det beror på om det är jämn eller ojämn vecka, alltså om sambons barn är hos oss eller ej. Är de det stannar jag nog så länge jag får. Är de inte det vill jag nog hem så fort jag får förutsatt att allt ser bra ut.
    Är det första barnet så stanna så länge du behöver. 48 h efter förlossningen ska man ta ett speciellt test. Kommer inte ihåg vad det hette. Plu tror jag... Många stannar tills det är taget. Mjölken rinner till som bäst 2-3 dagar efter förlossningen så har msn bekymmer innan så är det bäst att stanna.

Med andra känns det lugnare när msn redan gått igenom det en gång innan. Sen vill jag hem till min son så fort jag kan. Vi har 20 min till sjukhuset så det är ju lugnt om det skulle behövas. Så min förhoppning är Max 6 h efter förlossningen ska jag hem. Går allt som förra gången så ska det inte vara något problem för mig iaf.
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-17 11:52:11 följande:
    Välkommen hit! Missfall är ett jävla helvete rent ut sagt, och då har jag bara fått fyra. Grattis till graviditeten!!

Hemmaapotek har vi nog inte så mycket, jag har köpt en Physiomer Baby som ska vara bra om bebis blir snorig, sen får det lösa sig allteftersom. Ja såna där baby-bomullspinnar har vi också som är bra att göra rent naveln med.

Vi har en katt bara så det går väl inte riktigt att jämföra, hon är dessutom rätt folkilsk och oberäknelig från början. :-P Hon tog det OK när sonen kom men senaste årenhar det blivit värre så det är inte säkert att vi kan behålla henne. Känns jättetrist men hon trivs helt uppenbart inte hos oss, det svåra är att hitta ett nytt hem till henne...

Jag har hört teorier om att hur länge man själv stannat i magen kan vara nån sorts "modell" för kroppen på hur lång en graviditet ska vara, men jag vet inte vetenskapligheten i det. Jag var en vecka sen men sonen kom på bf, syrran var två veckor tidig och båda hennes har kommit runt tre veckor tidigt så viss bäring kanske det har. Jag var helt övertygad om att hur förlossningen startar kan vara genetiskt påverkat men min bm med första barnet trodde inte på det, haha. De flesta förlossningar startar ju med värkar men jag var säker på att min skulle starta med vattenavgång eftersom mammas båda, och syrrans, startat så. Min bm trodde ändå inte det, men gissa vem som fick rätt? Haha det var lite kul på efterkontrollen att berätta för henne att jag faktiskt fick rätt. Får se hur det blir den här gången, jag lär ju inte fatta att det är på g om det börjar med värkar!
    Enda anledningen till att barnen födde helt hjälplösa jämfört m andra däggdjur har att höra med förlossningskanalen. Huvudet måste kunna passera å därför födder vi när vi gör :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-17 12:56:49 följande:
    Ja vi har inte ens det, tror det tar 10 minuter max till vårt sjukhus där de flesta hamnar, och kanske 20 till det som ligger lite längre bort.
    Ja jag har hört att de flesta stannar, har några vänner som åkt hem och sedan tillbaks för testet, sen är det ju tråkigt om det blir som för min vän att de åkte tilbaks för det där testet och sen kom de inte hem på en vecka igen för ungen hade blivit gul och fick stanna och sola.

Jag är mest orolig för att bli kvar där ensam med bebisen. Vad jag förstått får de flesta stanna första natten men det står " i mån av plats".
    Jag är så förlossningsrädd, en del av det handlar nog om att jag är så mesig med smärta- jag har liksom aldrig haft riktigt ont. Alltid varit frisk, aldrig brutit något eller varit skadad eller blivit opererad. Aldrig haft ett dropp i armen exempelvis eller spenderat ens en natt på sjukhus, eller ens sökt akut sedan jag blev vuxen.
    2 besök på VC är allt liksom... vilket jag såklart är tacksam för, men det gör inte saken bättre nu.
    Min mardröm är att bli lämnad mitt i natten nyförlöst med ont osv och inte ha sambon där. Han är ju liksom min trygghet just där. Han vet hur man tar hand om en nyfödd med.

Den smärtan som du har under förlossningen går över! Den har du dessutom när han e med. Den andra smärtan är när livmodern drar ihopa sig å den är väldigt liten jämförelsevis vilket innebär att du kommer absolut att klara dig bra :) sköterskorna e super att prata med å har du tur så får du en trevlig rumskamrat att prata med.

Männen förstår ändå inte hur vi känner efteråt. Tro mig :) Allt msn inte tror man kan infinner sig helt naturligt efter födsel som om man aldrig gjort något annat :) så va lugn. Allt kommer att gå jätte bra!! De som jobbar där gör det du gör tio ggr om dagen så deras rutin är enorm å du är i trygga händer.

Var inte rädd för smärtan. Den är ju absolut inte farlig utan följ med den så kommer den leda dig i förlossningsarbetet. Det är en helt sjukt häftig känsla. Jah skulle kunna föda barn varje vecka så häftigt det är trots smärtan ;)
  • Eleonor01
    Krocki1 skrev 2015-11-18 19:08:43 följande:

Är det någons bebis som har fixerat sig än?

Min ligger inte neråt, jag misstänker att hon ligger tvärs över magen. Och det stressar mig lite... När jag ligger på sidan ska hon alltid sparka eller peta på mig mot den sidan som är neråt, vilket är obehagligt så jag måste att lägga mig på rygg igen :)

Men på måndag ska jag göra TUL och då får vi se hennes placering.

Min barnmorska sa att det är ok att hon inte ligger neråt ön så länge (v.32+0) men glömde ju fråga när det inte är ok längre. Vill helst föda vaginalt om jag kan.

Min fixerade aldrig sig förra gången trodde bm. Han låg dock neråt. 5 dagar innan bf va bm tvungen att kolla om huvudet låg ner genom att känna. Det resulterade i en hinnsvepning å 1 dygn senare föddes han. Inga problem alls
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 20:49:20 följande:
    Jag har också vaccinerat mig för några veckor sedan. Inga biverkningar alls. Min man har också vaccinerat sig; de rekommenderar det för partnern här.
    Biverkningar kan visa sig efter födsel så jag är jäääääätte skeptisk
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-18 21:27:17 följande:
    Okej, jag väljer att lita på den vård jag får. I USA borde de dessutom vara väldigt försiktiga med allt de gör i sjukvården pga risken att bli stämda, så jag litar på att detta är säkert. Tänker du inte ge ditt barn övriga vaccinationer sedan heller, eller vad är skillnaden?
    Skillnaden är att det tillverkas nya vaccin mot influensan men mot andra sjukdomar är det samma. Min som hat fått alls vaccinationerna. Vaccinet mot svininfluensan var ingen hit
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-18 22:09:10 följande:
    Nja, det är ju olika virusstammar varje år som ingår i vaccinet men principen är ju densamma. Pandemrix innehöll ju ett förstärkande ämne som man inte längre använder (iaf i sverige) eftersom det orsakade narkolepsi.
    Ja men det är nya saker i varje år. Förra årets vaccin var inte speciellt bra eftersom folk blev sjuka ändå. Detta året ska de höjt visa diset för att det ej ska hända igen. Har aldrig haft influensan men är däremot säker på att jag fick svinis. Hade feber i två veckor å en jävla värk o heja kroppen. Eftersom jag aldrig blir sjuk å jag inte litar på sjukvårdens vaccin så är jag väldigt tveksam till att jag ska ta något vaccin. Biverkningar behöver inte träda fram på mig utan mitt nyfödda barn
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-11-19 19:20:59 följande:

Sitter och funderar över det här med förlossningsbrev. Vet inte riktigt vad jag ska skriva i det. Vad är viktigt att ta med och inte?
    Har två barn innan men minns ingenting av mina förlossningsbrev.

Jag skrev inget första gången å kommer inte göra det nu hellre. Tar det som det kommer. Kan ändå inte göra något åt förloppet. Vet att jag endast ska ha lustgas denna gången också men i övrigt så bestämmer bm. Hon vet allra bäst anser jag iaf :)
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-11-19 22:47:10 följande:

Med risk för att verka hel blåst nu, men är rs en slags influensa? Skyddar man sitt barn mot rs också om man vaccinerar sig? Eller är influensa "enbart" influensa liksom hehe

Det är två skilda saker å det ens utesluter inte det andra
Svar på tråden BF Januari 2016 :)