Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-18 21:27:17 följande:

Okej, jag väljer att lita på den vård jag får. I USA borde de dessutom vara väldigt försiktiga med allt de gör i sjukvården pga risken att bli stämda, så jag litar på att detta är säkert. Tänker du inte ge ditt barn övriga vaccinationer sedan heller, eller vad är skillnaden?

Ja den biten har jag tänkt på, det där med risken att bli stämd, även om det är en lite märklig företeelse så måste det ju verkligen göra så vården blir mycket mer försiktig! Och då mer pålitlig vad gäller sånt här, tänker jag.
    amalie79 skrev 2015-11-18 21:31:37 följande:

Min ligger på snedden, mest på höger sida. Bm sa samma, "oj då, allt ligger verkligen på höger sida". Det syns tydligt utanpå magen också :D

Men tror den håller på att göra någonting för det känns som rörelserna börjar förändras och flytta på sig från att ha varit på samma ställe under flera veckor

Haha ja men vad coolt att det är så tydligt! Jag tror det händer nåt här inne med för idag när jag satt med patienter så hoppade mitt anteckningsblock runt som jag hade i famnen, så mycket sparkade och bökade ungen!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-18 21:49:51 följande:

Jag tror inte det blir något influensavaccin för mig, jag har aldrig vaccinerat mig och brukar inte få influensan heller. Halsfluss däremot, kan man vaccinera sig för det? :)

Jag tycker det där med att läsa statistik är svårt, speciellt efter att jag pluggat vetenskaplig statistik så har jag insett hur lätt det är att vinkla den åt något håll eller dra slutsatser som är felaktiga. Te.x. så kan det ju vara så att gruppen som är ickevaccinerade även har sämre levde, brukar alkohol/droger under graviditeten och det är det som leder till missbildningar och inte alls den skyddande effekten som man vill hävda att vaccinet ger. Jag säger inte att det är så när det kommer till influensavaccinet, jag önskar bara att det vore lite lättare att veta vad som är korrekt utan att medicinföretagens vinstintressen styr....

I know, det är därför jag aldrig läser fass utan janusinfo och så oberoende forskningssammanställningar som ens är möjligt. I alla medicinska studier jag läst brukar de korrigera för sånt som du nämner, alternativt ha ett så stort urval att det blir oväsentligt (eller förutsätts finnas i samma mängder i alla grupper). Annars blir det ju inte en trovärdig studie. Jag har en del poäng statistik/vetenskapsteori bakom mig också så jag känner mig rätt trygg med det jag läser, men det handlar för all del oftast om psykobiologi det jag fördjupar mig i.

Men ja herregud, halsfluss hade jag gärna vaccinerat mig mot, haha! Det är ju fasansfullt!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 21:46:42 följande:

Skillnaden är att det tillverkas nya vaccin mot influensan men mot andra sjukdomar är det samma. Min som hat fått alls vaccinationerna. Vaccinet mot svininfluensan var ingen hit

Nja, det är ju olika virusstammar varje år som ingår i vaccinet men principen är ju densamma. Pandemrix innehöll ju ett förstärkande ämne som man inte längre använder (iaf i sverige) eftersom det orsakade narkolepsi.
  • qatteriin
    Krocki1 skrev 2015-11-18 22:12:30 följande:

ok men då har vi några få veckor kvar.

Jag läste i en gravidbok jag har att om dom ligger på tvären så brukar de oftast inte vända på sig och så blir det kejsarsnitt. Hoppas det inte stämmer.

Det beror nog på hur sent de ligger på tvären skulle jag tro, och kanske om man är omföderska eller ej (eftersom utrymmet ökar när man är omföderska). Min bm var inte orolig iaf så jag försöker att inte tänka på det, men det går sådär. Jag är inte så sugen på vändningsförsök och kejsarsnitt vill jag verkligen verkligen undvika om det är möjligt.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-18 22:28:11 följande:

Jag satt på bordskanten och pratade med min chef medan hon åt lunch och rätt som det är ser jag i ögonvrån hur magen gör ett skutt ut åt sidan. Min chef kollar upp och säger oj! Sparkade det rätt ut där nu! :D

Haha häftigt!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-18 22:28:38 följande:

Ja men det är nya saker i varje år. Förra årets vaccin var inte speciellt bra eftersom folk blev sjuka ändå. Detta året ska de höjt visa diset för att det ej ska hända igen. Har aldrig haft influensan men är däremot säker på att jag fick svinis. Hade feber i två veckor å en jävla värk o heja kroppen. Eftersom jag aldrig blir sjuk å jag inte litar på sjukvårdens vaccin så är jag väldigt tveksam till att jag ska ta något vaccin. Biverkningar behöver inte träda fram på mig utan mitt nyfödda barn

Men kan du KÄLLHÄNVISA när du skriver om biverkningar på bebis? Alla ska göra det de känner är bäst för sig själv och sitt barn men ingenstans har jag läst om biverkningar för bebis - förutom då "biverkningen" att bebis får antikroppar de första månaderna men det får hen ju för allt som jag har antikroppar emot eftersom det är så antikroppar funkar. Jag förväntar mig inte att alla ska lita på vården (och verkligen inte på läkemedelsindustrin), men det är väldigt viktigt med pålitliga källor i ett sånt här ämne eftersom det annars riskerar att skrämma upp folk i onödan och det är bara så dumt när det faktiskt är ett vaccin som kan rädda liv!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-18 23:35:54 följande:

Jag försöker att spänna fram bäckenet och inte svanka- det gör mycket och tror det hjälper att jag inte har nästan någon svank i mig själv, vet min väninna som har jättesvank har mycket ryggproblem både under graviditet och annars.

Klart magen börjar bli tung ibland men som du säger man får vara ute i tid. :)

Börjar känna ett misstänkt kliande i musen- försvinner det inte imorgon så är det nog mest troligt svamp :( kan man självbehandla som vanligt bara man ser till att medlet är ok? Någon som vet?

Det går bra att använda pevaryl/canesten vid graviditet, dock ska man inte behandla under lång tid (månader) men en normal användning är inte farligt. Enligt artikel på www.janusinfo.se. Fass och apotekspersonal har tyvärr inte alltid den mest uppdaterade informationen, har jag märkt då jag blivit avrådd från t.ex. omeprazol för att jag är gravid, så himla dumt. Men janusinfo har det senaste forskningsläger och just angående svampmedel har de en särskild artikel om det, om du googlar "svamp gravid janusinfo" så kommer du direkt till den sidan om jag minns rätt.
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-11-19 08:07:59 följande:

Jag är absolut inte påläst ett dugg om detta med vaccin men jag ser nu att ni diskuterar detta. Min bm frågade mig sist om jag var intresserad och sa att det jämtemot tidigare vaccin inte har några biverkningar alls, sjukt att hon sa de om det finns biverkningar!!!!!

Jag tar i vilket fall som helst inte vaccin, har aldrig haft influensan och är nästan aldrig sjuk, så de känns mest onödigt. Men jag förstår egentligen inte varför man bör ta de, att ha feber, ont i kroppen och förkylning en vecka... De är väl bara naturligt och ngt som folk fått i alla tider, visst om de var något dödligt.... Fast jag har inte ett enda vaccin i kroppen, så jag håller mig kvar på den vaccin fria fronten :)

Alla mediciner har potentiella biverkningar men det är ju inte alla som får biverkningar. Det handlar ju om att spruta in en liten, liten smitta i kroppen så givetvis kan man få biverkningen att man får en liten, liten influensareaktion (i det här fallet).

Influensa ÄR dödligt. Inte för majoriteten som får det, men i riskgrupper är det markant ökade risker för svåra komplikationer, som till exempel lunginflammation och att man måste vårdas i respirator. Om influensa bara innebar feber, ont i kroppen och förkylning för alla som fick det så tror jag inte man skulle vaccinera alls. Jag vaccinerar mig som sagt inte mot influensa i vanliga fall men när det innebär ett skydd för bebis under vabruari och därikring så gör jag gärna det, särskilt med tanke på att storebror kommer gå på förskolan.
  • qatteriin

Myling hann före med kvicksilvret!

Man har väl vaccinerat gravida så länge det funnits gravida som velat ta vaccinet. Så vitt jag vet har man inte avrått gravida att ta det. Däremot har inte gravida räknats som riskgrupp förrän 2013 eller nåt sånt och det är således inte förrän dess som man aktivt rekommenderat gravida att ta sprutan (förutom kke vid svininfluensan men då bodde jag inte i Sverige så jag vet inte hur rekommendationerna såg ut här då). På länken jag postade häromdagen finns lite statistik över hur många gravida som vårdas på sjukhus och i respirator pga influenda.

Återigen, om man aldrig får influensa annars och inte är orolig för t.ex. folk som drar hem smitta när bebis är ute, så förstår jag fullständigt att man inte vaccinerar sig. Jag hade inte tänkt göra det heller förrän jag började tänka på vabruari och antikropparna bebis får från mig. (Önskar vi kunde vaccinera mot RS!!)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)