mitthemligajag skrev 2015-11-19 08:07:59 följande:
Jag är absolut inte påläst ett dugg om detta med vaccin men jag ser nu att ni diskuterar detta. Min bm frågade mig sist om jag var intresserad och sa att det jämtemot tidigare vaccin inte har några biverkningar alls, sjukt att hon sa de om det finns biverkningar!!!!!
Jag tar i vilket fall som helst inte vaccin, har aldrig haft influensan och är nästan aldrig sjuk, så de känns mest onödigt. Men jag förstår egentligen inte varför man bör ta de, att ha feber, ont i kroppen och förkylning en vecka... De är väl bara naturligt och ngt som folk fått i alla tider, visst om de var något dödligt.... Fast jag har inte ett enda vaccin i kroppen, så jag håller mig kvar på den vaccin fria fronten :)
Alla mediciner har potentiella biverkningar men det är ju inte alla som får biverkningar. Det handlar ju om att spruta in en liten, liten smitta i kroppen så givetvis kan man få biverkningen att man får en liten, liten influensareaktion (i det här fallet).
Influensa ÄR dödligt. Inte för majoriteten som får det, men i riskgrupper är det markant ökade risker för svåra komplikationer, som till exempel lunginflammation och att man måste vårdas i respirator. Om influensa bara innebar feber, ont i kroppen och förkylning för alla som fick det så tror jag inte man skulle vaccinera alls. Jag vaccinerar mig som sagt inte mot influensa i vanliga fall men när det innebär ett skydd för bebis under vabruari och därikring så gör jag gärna det, särskilt med tanke på att storebror kommer gå på förskolan.