Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Vet någon hur det funkar om man sökt havandeskapspenning men sedan väljer att inte använda den? Har fått höra nu att det går att göra så och då söker jag nog för säkerhets skull. Baserat på mitt vanliga jobb så är det ingen tvekan om att jag får den. Men har ju fått lite andra uppgifter med som inte är så ansträngande.

Ang vagnar, brio happy kontra brio smile, någon som valt på dessa?

Eller annan vagn för absolut Max 6000 som är bättre?

• amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-09-27 16:27:15 följande:

Vi stod och valde mellan smilen och Emmaljungan som vi köpte och det var absolut inget fel på smilen. Valet föll på e-l för att den passar våra behov bättre och kändes lite lyxigare. Men för 6000 så tycker jag absolut att du ska välja smilen.

Mm, happy är ju betydligt klumpigare. Sambon framförallt blev förtjust i att smile är så liten ihopfälld. Smidig att få med sig i bilen!
  • amalie79

[quote=75808622][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-09-27 22:17:36 följande:[/quote-nick]En kompis till mig hade brio men dem sålde den och köpte en begagnad emmaljunga istället och dem ångrar inte sitt val, dem i sin tur har en bekant som har en smile och den är ranglig och låter typ jättemkt när dem är ute och går. Jag var inne på en smile för jag tyckte den verkade så smidig men försäljaren i butiken berättade att dem fått in jättemånga missnöjda kunder som köpt en smile, många hade haft problem med hjulen och att dem tyckte vagnen var ostabil. Kan ju säkert ha ändrat sig då det säkert uppdaterat vagnen. Slutade med att vi valde emmaljunga för det har vi haft innan och har aldrig haft ett enda problem, ingen punktering, vobblande hjul eller suffletter som strular.[/quot

Har hört detta med hjulen men det ska tydligen vara åtgärdat from 2014 års modell.

Killen i butiken som jag känner hade haft både happy och smile, han har 3 barn, och varit nöjd med båda.

Happy vet jag flera vänner som kan gå i god för men väljer vi den kommer vagnen aldrig kunna åka med på syskonens idrottsevenemang, ett klart minus.

Har inte direkt sett några Emmaljunga i vår prisklass annars kunde vi tänkt oss kolla. Verkar också svårt hitta en fysisk återförsäljare? Har inte funnits i någon av de butiker vi varit.

• amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 06:53:42 följande:

Min bästa vän kör också en brio smile, den låter, hon får punktering, ostabil och här på babyproffsen sa han att smile och happy är bland dom Sämsta vagnarna på marknaden...

Ja det är väl som med allt, man får vad man betalar för lite grann :)

Vad är tipset från er som redan har barn om man ska lägga Max 5-6000 på en vagn?

Mer än så kan och vill vi inte heller ge.

Ett måste är att den är smidig, liten ihopfälld.
  • amalie79
    somek skrev 2015-09-28 08:47:15 följande:

Ni kan inte tänka er begagnad? Kan gå att få en fräsch Emma-Ljunga, Kronan eller liknande för det priset.

Jag kan absolut. Men de verkar alla så stora? Finns det någon som är liten och smidig?

Sen jobbar jag med bostäder och vet vilka enorma mängder vägglöss det finns, i alla typer av boende , tåg, biografer, mm. Så då får det vara av någon man verkligen vet är fri från ohyra i hemmet
  • amalie79
    Hame skrev 2015-09-28 08:55:53 följande:

Angående föräldrautbildning vet jag inte heller om vi lärde oss särskilt mycket, men tre år senare umgås fortfarande fyra av familjerna  Så jag kan absolut rekommendera det! Info angående förkylningar, sjukdomar mm får man mer på föräldragrupperna på bvc.

Vecka 28 idag, tredje trimetern... känns helt overkligt! 

Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
  • amalie79
    amalie79 skrev 2015-09-28 09:11:40 följande:

Jag kan absolut. Men de verkar alla så stora? Finns det någon som är liten och smidig?

Sen jobbar jag med bostäder och vet vilka enorma mängder vägglöss det finns, i alla typer av boende , tåg, biografer, mm. Så då får det vara av någon man verkligen vet är fri från ohyra i hemmet

mitthemligajag skrev 2015-09-28 13:00:35 följande:

Kan ni tänka er begagnat?

Som sagt, om det är garanterat fritt från kryp...
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-09-28 09:41:46 följande:

Såg nu att du kunde det. Åk runt å kolla på utbudet. Vi löpte ligg/sittvagnen begagnad. Den användes som liggvagn i Max tre månader sen sittdelen. Han sov i sittdelen. Den var fullt fällbar å vi hade åkpåse i den. Senare användes vagnen till sovvagn på dagis som man inte behövde vara så rädd om. Teutonia har super bra vagnar! City jogger likaså för vi köpte däremot en helt ny city jogger. Mest för att den har hög Max vikt å den kan vi ha länge. 2000kr ny kände vi var en bra affär. Den har man oftast mycket längre än första vagnen

Oj, jag som skäms lite inför bekanta för att vi inte vill lägga mer än 5-6000. Ingen av våra vänner har lagt mindre än 7000 förutom någon enstaka. Vissa över 10, helt vansinnigt!

Jag kan tänka mig en begagnad vagn absolut. Samtidigt så är detta mitt enda barn, så skulle vilja ha möjlighet att välja lite i färgväg och så.
  • amalie79
    Hame skrev 2015-09-28 15:42:08 följande:

Man måste inte gå på någon av kurserna, varken på mvc eller bvc, det är frivilligt. Däremot vill de att om man väljer att inte vara kopplad till BVC och gå där på mätning/vägning/ vaccination ( det är inte samma som föräldrargruppen) skall man anmäla det och inte bara låta bli att dyka upp. 

Det är för att de vill vara säkra på att man vet vad det är man tackar nej till, så man/barnet inte går miste av något pga missförstånd. Så det är för barnets skull, inte särskilt ansträngande att ringa och tacka nej. 

Vi har allt tänkt att gå dit för vägning osv, men kommer nog inte delta i grupper osv förutom öppen förskola. Barnet är ju så litet i början och jag känner sällan behov av att umgås med andra kvinnor, känner mig tvärtom ofta lite obekväm, hittar aldrig någon jag känner mig ha något gemensamt med.
  • amalie79

Det var det att jag läste om någon här på forumet som hade blivit ifrågasatt varför hon inte ville delta i grupper via BVC. Varför hon ville "isolera sig" hemma. Men hon var ute på allt möjligt annat som hon tyckte var mer givande för henne och bebisen var ju ändå så liten. De var tydligen rädda att hon skulle utveckla depression

Svar på tråden BF Januari 2016 :)