Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2016-01-21 15:34:59 följande:
    WiMe06 skrev 2016-01-21 15:29:28 följande:

Gud så skönt. Ja, det var dålig stil av läkaren måste jag säga.

Jaa jätteskönt! Och de noterade att jag skelar så att vi kan få lite extra uppföljning kring ögonen. Men jösses vad slut jag är nu, märker att jag fortfarande har ont i fogarna. Och underlivet känns mörbultat, det har väl hunnit ikapp nu, hehe.
    Vad skönt att ni kan få lite extra uppföljning med ögonen med. Du får passa på att vila nu om du kan, kroppen är inte helt i form så snabbt efter förlossningen.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-21 15:47:32 följande:
    Nej verkligen inte, och särskilt när kroppen redan var så sliten sen innan! Mamma kom hit idag igen, haha, så sonen slapp iaf följa med till sjukhuset. Hon är fortfarande här för maken behövde handla lite. Så jag ligger på soffan och håller andan typ, i väntan på nästa amningstillfälle. Sally sover, hon laddar väl för inatt...
    Härligt! Skönt med lite hjälp, vi fick en storhandling levererad idag. Sitter just nu och ammar samtidigt som jag själv försöker få i mig mat.

Men jag har så sjuuukt ont i mitt högra bröst, känns som att det bara finns mat i det. Det är som ömma punkter i det medan det andra känns helt tomt. När hon ätit på höger sida har W alltid hela munnen full med mjölk och hela amningsnappen är full men på vänster sida så syns det aldrig nåt. Kan man ha mer mjölk i det ena bröstet?
  • WiMe06
    idaeglund skrev 2016-01-21 18:55:43 följande:
    22a blir det nog, fortfarande oregelbundna värkar, men ja, latensfasen är nog igång. Vore sjukt snopet om det bara var förvärkar som inte öppnar. 
    Det här är verkligen helt annat mot min förra förlossning, då gick vattnet sen pang bom starka regelbundna värkar. Nu är allt så mycket mer diffust!
    Yeey!! Håller tummarna att det inte är ngt som stannar av
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2016-01-21 18:57:23 följande:

Har inte hunnit läsa ikapp allt som skrivits, men hejja er som är på G och grattis till er som fått!

Idag åkte vi hem från bb, lilleman (namnlös än) blir tre dygn inatt. En fråga till er som fått; hur mycket sover era små, samt hur lång tid tog det innan amningen kom igång?

Första dygnet sov bebisen konstant. Sen började han suga sönder mig... andra natten sög han konstant från 1-4.30, sen ungefär var tredje timme fram till kvällen, då det blev mellan 16-18.30, och sen igen från 22-24. AJ AJ! Knappt små droppar som kom ut, och jag har såå ont! Imorse bönade jag om amningsnapp, så det kör jag på och nu verkar det ha kommit lite att äta, syns i nappen när han ammat.

Idag var han vaken 6.30-10, en liten vända vid 12, en vid 15, lite småvaken vid 17-18 men mest sovit. Så knappt vaken alls om man ser hur mycket han varit vaken innan. Kan det vara för att han faktiskt får idog något nu och blir lite mätt?

Och en fråga till, hur mycket kissar/kissade era små första dygnen? Liten har kissar två gånger bara sen han föddes, bajsade ut mycket svart andra dygnet, men inte gjort något alls idag.

Har ju en tvååring, men eftersom hon föddes för tidigt inöva började tilläggsmatas på kopp direkt o sen var tredje timme, så är allt det här med amning och kissande nytt för mig!

Min lilla W har börjat vara mkt mer vaken och vill äta mest hela tiden ibland, särskilt på kvällen och sen mellan typ 1-3 ibland fram till fyrs på natten. Sen vaknar hon tidigt, typ 5 och vill äta igen.
  • WiMe06

Jag tror jag har fått mjölkstockning i höger bröst, det väääärker ngt hemskt. Sen ibland kommer det som stötar så hela bröstet bara spänner sig och gör apont. Det är såna här saker som gör att jag ångrar att jag ammar. Jag hatar mjölkstockning. Det är viiiidrigt!!

• WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-21 22:11:14 följande:

Wime

Vad det du som pratade om moderkakan?
    Lilys vägde 475g å hon var 47 cm till 2830g

Ja, det var det. Hm, det kan nog ligga ngt under där med moderkakan och storleken måste se om jag kan hitta grabbarnas papper och se om det står ngt i deras.

Din tös var inte så stor heller
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2016-01-21 22:32:47 följande:
    Usch! Har du en pump? Jag fick ju mjölkstockning i höger bröst samma dag som jag fattade att jag hade streptokocksmittan (som sagt värsta kvällen i mitt liv) och jag fick jättebra hjälp på sjukhuset med elektrisk pump. Fick ut 140 ml att ta med och frysa in hemma. Men jag fick även antibiotika, samma preparat skulle bota både streptokockerna och mjölkstockningen men vet inte on det är standard med antibiotika om man "bara" har mjölkstockning.
    Tyvärr jag har ju inte det. Lilla W har ätit på det bröstet flera ggr inatt och då går det ner men sen efter nån timme är det tillbaka igen, hemskt är det.
    Har haft konstant huvudvärk hela natten med.
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2016-01-22 03:10:53 följande:
    Ohh no! Är sååå jäkla rädd för de!!! Slog mig nu att jag inte har en aning om vad man gör om man får de?
    Jag har två barn sedan innan men jag blir lika ställd varje gång. Det gör så vidrigt ont, men denna huvudvärk jag haft till hela natten är fruktansvärd. Sen vågar jag inte ta alvedon för på 1177 hemsida står det att man kan ta det när man har ett frisk barn som föddes efter v 38. Lilla W föddes ju tidigare. Huvudvärken är fortfarande kvar.
  • WiMe06

Jag fick ge upp, klarade faan inte huvudvärken, så jag tog två panodil. Men jag tror inte det är mjölkstockning utan en inflammation, för det är mest rejält ömt och lite lite rött på ett ställe. Känner inga direkta knutor heller som skulle tyda på stockning. Ska höra med min bvc sköterska idag. Ska det fortsätta såhär så slutar jag amma. Det är inte värt det.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-22 09:32:20 följande:
    Jag tror inte det är nån fara med panodil även om hon kom tidigare än så, det är alltid extra försiktigt på fass. Usch vad jobbigt det verkar, funkar inte att handmjölka heller? Att göra det i duschen har hjälpt för en del jag känner.
    Det funkar att amma, det gör inte ont, utan det är om man kommer emot bröstet eller sådär som det värker ngt hemskt. Och det känns inte som det är stopp när hon äter heller, det måste vara ngt annat, typ inflammation eller sådär.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)