lanylena skrev 2015-05-20 11:44:02 följande:
Jag fick också sfinkter ruptur, men inte riktigt hela vägen (men närapå), och fick också opereras direkt efter förlossningen (efter att jag kort fått hälsa på nytillskottet).
Tiden efteråt var väl ingen höjdare med oljesnapsar för att det inte skulle göra alltför ont att göra nr 2, och att inte veta om man ska fisa eller bajsa...
Och att behöva gå till en sorts sjukgymnast en tid efter för att få fingrar uppkörda där bak för att känna att knipet är som det ska kändes bara rent kränkande tycker jag.
Jag har blivit bra behandlad, så det klagar jag inte på, och jag har ingen annan förlossning att jämföra med, så jag vet inte vad som kan ha gjorts bättre. Själva förlossningen gick fort (kom in 7, dottern föddes 10:30).
Jag tror jag kommer genomgå en vaginal förlossning igen, men är osäker. Kan man få KS när man varit med om en sfinkter ruptur? Vet inte riktigt vad som är värst nu, KS eller en ny vaginal förlossning (vill gärna slippa genomgå samma visa efteråt igen...!)
Jag fick det pg a besvären efteråt och dom var rädda att det skulle gå upp igen eftersom det var stort barn med stort huvudomfång. Men jag hade till motsats från dig en utdragen förlossning med värksvaghet och som slutade i panik med sugklocka pga stressad bebis. Därav skadan. Fick dock ingen uppföljning hos sjukgymnast efteråt.
Har du besvär?
Hoppas du kommer fram till ett bra beslut! Jag gick i samtal med en jättebra barnmorska och vi kom fram tillsammans till att det var helt onödigt att riskera att skadan blir betydligt värre än vad den är idag, eftersom jag har vissa besvär än idag. Dom sa att det kunde mycket väl gå bra(om barnet är litet) men det är klart att det finns en ökad risk att det sker igen.