Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-08-28 06:16:03 följande:

Jag för min del sover som ett barn, peppar peppar. Känner mig väldigt utvilad på morgonen. Ett toabesök per natt är standard för mig sedan tonåren, och än så länge håller jag samma tid, sover 23:30-04, kissar och matar katten, somnar om till 06 då klockan ringer. Kan göra dessa saker i mörkret som tur är. Men tror det varit värre om jag inte redan var nattkissare:)

Jag är också vann vid att vakna minst en gång per natt sen tidigare men när msn vaknar tre ggr per natt när man är en sömn junkie då e det mega jobbigt... Äter dessutom kortison dagligen å tyvärr blir jag pigg av det :( tur att jag studerar så jag själv kan sätta tempot om dagarna! På lördag har halva min tid passerat!!! Var tog tiden vägen????
    Önskar er alls en go helg
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-08-28 08:04:51 följande:
    Tänkte på en sådan typ åkpåse där man spänner bältet i ett hål liksom men som du säger med värmen, det blir ju väldigt varmt i en bil och sen med overall på det. Kanske bättre att satsa på en liten mjuk jacka och filt istället.
    Jacka ska du också undvika. Jag har arbetat m trafiksäkerhet i hela mitt vuxna liv å sett på tok för mycket som är farligt. Bältet ska alltid vara det som är närmast kroppen. Inte ytterkläderna. Detta för att undvika att det blir två krockar så att säga. En då smällen kommer å en när de inre organen får stryk av skakningarna.

Glöm inte detta även nu vuxna när ni senare bär vinterkläder. Knäpp uppjackan, bälta er å stäng sedan jackan om nu skulle frysa :)
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-08-28 08:08:42 följande:
    Jacka ska du också undvika. Jag har arbetat m trafiksäkerhet i hela mitt vuxna liv å sett på tok för mycket som är farligt. Bältet ska alltid vara det som är närmast kroppen. Inte ytterkläderna. Detta för att undvika att det blir två krockar så att säga. En då smällen kommer å en när de inre organen får stryk av skakningarna.

Glöm inte detta även nu vuxna när ni senare bär vinterkläder. Knäpp uppjackan, bälta er å stäng sedan jackan om nu skulle frysa :)
    Å glöm inte att bältet ska ligga i knäet å inte sitta på magen. Alltså över höfterna!
  • Eleonor01
    Kixpix skrev 2015-08-28 09:49:25 följande:
    Därför har jag köpt ett gravidbälte till bilen, så bebisen skyddas! Tycker alla borde skaffa det :)
    Det behövs inte så länge man har bältet på rätt sätt :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-08-28 10:52:16 följande:
    Jag har hört att det där bara är någonting de tjänar pengar på, att det inte har någon egentlig funktion, stämmer det?

Min sambo tjatar om att jag ska ha ett för det har alla han känner plus hans andra barns mamma haft. Men jag å andra sidan vet inte en enda som haft det??
    Det är absolut något de endast tjänst pengar på. Det har du helt rätt i
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-08-28 10:56:49 följande:
    Men har iof också läst att man konstaterat att det inte inverkar på bältets funktion heller, alltså det vanliga blir inte sämre. Funderar på detta man läst om airbag, de som kopplar ur. Har aldrig ens tänkt tanken på göra det för då blir väl MITT krockskydd sämre? Vill ju inte minska på min säkerhet liksom.
    Koppla inte ur din airbag. De ska ta emot krockvåldet på många sätt. Barnet ligger skyddat å hade det varit farligt att ha airbagen aktiv när man är gravid hade Jah som lärare lärt ut detta och även fått all info om det
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2015-08-28 11:35:34 följande:
    NTF säger att man ska undvika att sitta nära airbagen som gravid, helst skjuta tillbaka sätet så långt det går (vilket ju inte fungerar om man kör). 
    Man sitter inte närmare om man inte har en gigantiskt stor magen som gör att mN måste flytta stolen. Så länge stolen är på samma ställe behöver du inte göra något alls
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-08-28 15:31:10 följande:

Jag har varit hemma ett par dagar från jobbet med huvudvärk och allmänt hängig och när jag kommer tillbaka till jobbet idag så börjar två av mina kollegor prata om havandeskapsförgiftning och att jag borde ringa MVC och kolla vad de tycker. Ringer MVCs telefonBM som bokar in mig på en tid vid 13.

Jag fick komma och ta prover (järn, urinprov för att se om det fanns proteiner i och blodtryck) och det visade sig att jag fått högt blodtryck. Har alltid haft väldigt lågt blodtryck- låg på 101/80 på inskrivningen och hade idag 145/75. Att det ökat så snabbt tillsammans med min huvudvärk ville de kolla igen på måndag och att jag skulle träffa BM.

Hade ingen aning om att man skulle hålla koll på något så vanligt syptom som huvudvärk och allmän sjukkänsla så jag tänkte att jag skriver det här ifall det är någon annan är i samma sits.

Är det någon som har haft liknande- att blodtrycket stigit så mycket på ca 10 veckor?

Mitt järnvärde låg på 124 (ätit järntabletter sen v 20 och är idag i slutet av v 22) Är det bra? Frågade sköterskan men fick till svar att desto högre är bättre- men hur högt är högt? :)

Högt blodtryck är det första varningstecknet man ska ta på allvar. Min kompis hade dock mycket högre än dig men de var tvungna att plocka ut barnet mycket tidigare då hon fick havandeskapsförgiftning. Jätte bra att de följer upp dig! Inget farligt med 145 dock
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-08-28 18:51:30 följande:
    Som jag förstår det är det vanligare i slutet av graviditeten, men vad kan jag göra själv? - sköterskan sa bara att jag skulle ta det lugnt i helgen och åka in om något förändrades. Blev jättenervös!
    Hon Kunde inte förhindra det. Hon var tom inlagd för observation med beordrad sängvila. Fick inte resa sig Mao. Behöver absolut inte betyda att det är det du har. Hon blev Dock förlöst i v27 har Jah för mig. Flickan vägde 590g men är precis som alla andra barn idag fast lite mindre :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)