Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-10-08 07:43:22 följande:
    Ok, vi har inte bil men vi kanske kommer köpa och man behöver ju ändå ett babyskydd om man ska hyra bil eller få skjuts i andras bilar. Bra påpekande! Vad är egentligen en babysitters funktion? Kan bebisen inte lika gärna vara i famnen eller ligga på rygg på en filt? Kanske jättedum fråga . Vi väntar nog också tills bebisen kommit med att bestämma oss om sele - här blir ju ganska varmt så man kanske bli helt svettig av att ha barnet så nära inpå?

Vi har inte plats för skötbord så vi har bara tänkt köpa plastad frotté på Ikea och byta i vår säng, hoppas det funkar. Har hört att bebisen inte ska använda kudde i början, stämmer det?
    Babyskyddet möjliggör så att du kan spänna fast din baby i bilen, så om ni råkar ut för en krock hindrar det din baby att flyga runt i bilen eller i värsta fall flyga ut genom vindrutan. I en kollision har du inte kraft att själv hålla fast babyn i famnen. Babyskydden är sjukt dyra tycker jag, man använder dem ju en kort period och det är svårt att hitta begagnade för en skälig peng, då de flesta som är billiga redan passerat bäst före datumet på 5 år.

Jag har flera vänner som inte har ont om plats som använder sig av antingen denna www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50251798/ direkt på ex golvet eller sängen, eller har de köpt ett ihopfällbart skötbord typ som detta www.jollyroom.se/produkter/basson-baby-skotbord-ihopfallbart-svart har för mig att ikea hade något liknande tidigare men kan inte hitta det på hemsidan. Men plastad frotté funkar säkert det också. 

Vi har köpt ett skötbord som man har på badkaret som man kan fälla upp när man badar lekmer.se/barn-och-baby/skota-o-halsa/skotbord-o-skotbyraer/tv%C3%A4ttbj%C3%B6rne-classic-sk%C3%B6tbord-till-badkar-vit
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 17:09:05 följande:
    Nu tror jag att du läste lite konstigt - babyskydd vet jag varför man ska ha, jag frågade om babysitters funktion . Tack för tipsen om skötbord, ska kolla upp dem!
    hahah... ja det gjorde jag verkligen. förlåt, tyckte att det var lite konstigt, men som du dessutom skrev kanske dum fråga efteråt så... :) 
    amalie79 skrev 2015-10-08 17:29:36 följande:

Min sambo vill absolut ha sele, han bar sin äldre son mycket och gärna när denne var liten. Min syster har en sele som inte är särskilt mycket använd- hon kunde inte bära sin dotter särskilt länge då hon vägde 10 kg o hade storlek 74 redan första sommaren. :)så vi ska få låna den och testa om den är bra, är osäker på märket!

Ang skötbord har någon testat sådant som sitter ovanpå badkar? Det är det alternativet som är aktuellt för oss då badrummet inte rummet något annat, är långsmalt. Alternativt en bädd ovanpå tvättmaskin vilket kunde funka för mig men det blir väldigt oergonomiskt för sambon som är 1,90 lång.

Bädd på säng eller i soffa går helt bort för mig, känns ofräscht, bajs har man på toaletten känner jag, där man har rinnande vatten nära.

Skötbord i Sovrummet är väl ett alternativ i värsta fall men då stör man ju lätt den som ligger kvar i sängen, plus då detta med vatten.

Vi har köpt ett tvättbjörne classic som sitter på badkaret, har dock inte testat det än, men det är en rejäl bjässe! Blev väldigt förvånad hur stort det var när min kompis lämnade av det hos oss (hon hjälpte oss att köpa det begat). Hur kan så små varelser behöva så stora saker???  Fördelen är att det verkar vara väldigt stabilt och det är inte i vägen när man ska duscha eller bada.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-10-08 21:30:50 följande:

[quote=75852727][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-10-08 21:28:11 följande:[/quote-nick]hahah... ja det gjorde jag verkligen. förlåt, tyckte att det var lite konstigt, men som du dessutom skrev kanske dum fråga efteråt så... :) Vi har köpt ett tvättbjörne classic som sitter på badkaret, har dock inte testat det än, men det är en rejäl bjässe! Blev väldigt förvånad hur stort det var när min kompis lämnade av det hos oss (hon hjälpte oss att köpa det begat). Hur kan så små varelser behöva så stora saker???  Fördelen är att det verkar vara väldigt stabilt och det är inte i vägen när man ska duscha eller bada.[/

Ja det är detta jag tittat på , men bara hittat nya och hu så dyrt det är nytt! 1495 för ett man sätter på badkar, när man kan få en hel möbel för mindre pengar på ex ikea!

jag köpte mitt för 250 kr,  är i fint skick, sätt en bevakning på blocket :)
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 22:14:45 följande:
    Haha ja jag tänkte väl det, du måste väl ha tänkt "är hon helt trög eller"
    du kom på mig :) försökte verkligen skriva på ett icke dömande sätt. Har en kompis som kommer från Ryssland och hon tvekar inte en sekund att sätta sin bebis i någons famn om det är platsbrist. Man har så olika värderingar och utgångspunkter.
  • mirakelspektakel
    himw skrev 2015-10-11 17:36:39 följande:

Jag har gått och blivit knasförkyld under helgen så jag har precis sjukanmält mig till imorgon, trots att jag bara jobbar halvtid så känner jag att det funkar inte sitta och snora och hosta på jobbet i detta skick men jag får grymt dåligt samvete- var inte länge sen jag var hemma från jobbet och känner att jag haft fler sjukdagar sen jag blev gravid än innan.

Hur känner ni andra- har ni varit mer sjuka under graviditeten?

I vanliga fall hade jag tagit värktabletter och gått till jobbet men nu vill jag inte pressa min kropp utan vilar och låter den vara hängig istället, hur gör ni andra?

Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv att du tar ett så bra beslut att inte pressa dig själv. Det viktigaste du kan göra just nu är att ta hand om dig själv!!
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-13 08:50:23 följande:
    Jag har aldrig gått och ska inte denna grav. heller. Däremot kommer jag prata med min bm och rädslan jag har inför denna grav. Då båda mina pojkar är födda tidigare och det gick snabbt båda gångerna är jag jätterädd att denna bebis också kommer för tidigt och att jag denna gången inte hinner in till förlossningen. Vill INTE föda hemma eller i bilen. Men sen någonstans tänker jag att jag inte kan påverka det iallafall, men jag kommer nog att vara noga med att prata med äldsta pojken så han kan ringa ambulans eller ngt om inte min man skulle vara hemma. Det är också en skräck att ingen skulle vara hemma och att mannen inte hinner hem.

Hoppas det går bra på samtalet och att du känner att det hjälper dig.
    kan verkligen förstå att du är rädd, bor ni långt ifrån sjukhus/grannar? hur mycket för tidigt kom dina tidigare barn? och hur fort gick förlossningen? känns som en mardröm att tänka sig att man förlöser själv hemma på köksgolvet....
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-10-13 08:23:24 följande:

[quote=75870117][quote-nick]Hame skrev 2015-10-13 08:06:16 följande:[/quote-nick]Imorgon ska jag på aurora-samtal på förlossningen, någon mer som kommer att gå på det?[/

Jag hade nog behövt. Övervägde att prata med bm om det för det finns stunder då jag inte kan se en tid efter förlossningen. Vet egentligen att jag inte kommer dö, men får för mig det ibland. Är väldigt rädd för smärta rent generellt o framförallt detta att jag inte vet när det ska hända o hur länge det kommer hålla på. Men samtidigt så är jag lite så att jag inte vet vad som är bäst- tänkt på det, ellertänka så lite som möjligt på det, då jag har en tendens att fastna på saker.

jag har precis lånat hem boken "att föda utan rädsla" har inte hunnit läsa så mkt än, men den verkar bra. Har även läst på om hur man använder sig av dykartekniken, är det någon som har erfarenhet av den förlossningstekniken? 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-17 12:53:26 följande:

Vet att man som gravid inte får bada i bubbelpool. Men jag har en liten fundering, vi har ett utespa hemma som håller 39 grader just nu. Är det okej att bada där om man inte har bubblorna eller massagen på. Har hört att man inte får bada för varmt att det skulle vara skadligt. Är det ngn som vet?

Jag frågade min BM om just spa och bubbelpool, hon sa att man ska inte badbubbelpool pga det höga ljudet i vattnet, samt att det är mkt bakterier i det vattnet. Om du har ett eget utespa, med nytt vatten så är ju inte bakterierna något problem. Hon sa även att det var helt okej att basta (kanske inte i timmar dock,) men att jag troligtvis inte kommer tycka om att göra det. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-18 12:10:08 följande:
    Har man haft havandeskapsförgiftning innan så är risken lite högre som omföderska att man får det igen men oftast i en mildare form. Tecken på havandeskapsförgiftning är högt blodtryck, äggvita i urinen, man kan få huvudvärk, ont i övre delen utav magen, kring höger revben, allmän sjukdomskänsla.

Känner ju själv att jag har flera utav tecknena. Så man blir ju lite orolig, ska ringa bm imorgon och höra med dem. Vila är viktigt om man har fått havandeskapsförgiftning så att gå ner till havltid eller ngt sista månaden kanske inte vore så dumt heller.
    Vill ju helst inte behöva få en förtidig bebis igen, vilket kan vara ända utvägen om man får akut havandeskapsförgiftning.
    Om er ekonomi inte totalt havererar tycker jag att du åtminstone ska gå ner på halvtid. Låter inte som du har en hållbar situation, utan kommer slita ut dig totalt om du fortsätter. Ta hand om dig <3! 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)