mirakelspektakel skrev 2015-11-12 09:28:57 följande:
Jag tog fram amningskudden inatt och bullade upp med massa kuddar runt omkring mig och sovit nästan hela natten! Jag sover tack och lov normalt på rygg och ibland på sidan, men just nu har jag svårt att andas ordentlig när jag ligger på rygg (hört att det är någon nerv som kan komma ikläm när man är gravid och kan åstakomma just det) och varje gång jag ligger på vänster sida så blir bebis galen och börjar sparka. Så det är bara höger sida kvar (som även jag hört att man ska undvika att ligga på för då pressar bebis och all vikt på levern). Vilket gör att jag vaknar och vill vända på mig men har inte så många alternativ att ligga på, kuddarna hjälper dock till att avlasta, speciellt att ha en bakom ryggen, en under magen och en mellan benen. Hur fasen få min sambo plats i sängen egentligen? ;)
Jag sover i framstupa sidoläge typ, nästan som vanligt fast lite mer sida och mindre mage nu. Toppen tycker lilla katt som använder min mage att klättra på och sen lägger hon sig till rätta på min höft.
Ligger oftast på vänster sida, ibland höger, men eftersom typ mitt enda jobbiga gravidsymtom varit och är halsbränna så blir den gärna värre på den sidan. Sista veckorna har det peppar peppar blivit bättre trots att bebis trycker på mer!
Vaknar ofta på rygg.
Har också läst det där med att sova på rygg men också att man inte ska oroa sig- innan det blir farligt för bebis har man redan vänt på sig för stt det är obekvämt!
Däremot kan man ju uppleva obehag, vena cava syndrom heter det väl? Som min vän som är sjukgymnast sa, man lägger aldrig en gravid kvinna på rygg.