Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-12-01 12:38:56 följande:

Jag förstår att du är ledsen över att din kropp inte pallar. Vi sitter ju lite i samma båt du och jag. Men du är mer än en okej mamma även fast du inte orkar göra allt som du brukar! Tips från mig är att köra alla genvägar du kan. Köp ett färdigt pepparkakshus och garnera det. (det är ju ändå det viktigaste för sonen!) köp alla grejer som ska bakas. Låt mannen fixa julpyntet?! Introducera nya saker som du faktiskt klarar, som att låna en bok från bibblan och läsa julsaga varje dag eller nåt liknande. Gör en fotoalmanacka med sonen som blir julklapp dels till manen men även till hela tjocka släkten (finns bra priser på dessa via let's deal och typ ica-kortet). Hahah nu minns jag, ni är ju redan klara med alla julklappar! You superwoman!

I vart fall, var inte så himla hård mot dig själv! Du kan inte påverka din kropps reaktion på graviditeten vare sig du vill det eller inte. Igår stressade jag runt, städade huset och sen åkte jag med andan i halsen på förlossningsutbildningen. Jag hade smärtor i magen redan på eftermiddagen och har vaknat flera gånger av smärta i magen i natt. Uppenbarligen det som händer när jag inte lyssnar på min kropp och den inte sätter stopp för mig genom yrsel eller kräkning... Statistiskt så föds fler barn förtidigt i december än någon annan månad på året, detta ett direkt resultat av julstress... Galet men sant.

Fast jag är jäääääkligt tråkig just nu. :-P Jag bakar inte för att ha fikabröd eller godis, utan för att jag tycker om aktiviteten, så orkar jag inte det så kan jag lika gärna vara utan. Sonen bryr sig inte så mycket, han tycker det är kul när det händer nåt men traditioner har han inte riktigt koll på eftersom han är så liten. Och jag skulle aaaaaldrig kunna låta maken fixa julpyntet, haha, då kan det lika gärna vara! Min gran är liksom helig, det är i princip bara handgjort pynt och mycket jag gjort själv eller köpt på marknader genom åren. Jag vill ha det som jag vill. Men vi hjälps alltid åt. Det är liksom bara det att tiden rinner iväg, den lilla tid jag har hemma behöver jag vila och då blir det liksom inget av det roliga gjort. Städa bryr jag mig inte mycket om, maken skötet det. Förutom nu i morse... då sonen ställde sig upp i soffan och kaskadkräktes över halva vardagsrummet... fy faan. Jag tog golvet medans maken tog sonen och soffan och alla prylar som blev nedkräkta. Så håll tummarna för att ingen mer blir sjuk här, blir jag magsjuk så dör jag nog. Det gäller att lyssna på kroppen! Jag gör det ganska bra ändå, men det är väl därför jag blir så less, när jag inte kan göra allt det roliga som jag älskar med julen. Stressa brukar jag aldrig göra faktiskt, men nu känner jag att risken finns... och föda för tidigt vill jag verkligen inte om jag kan undvika det!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 14:22:23 följande:
    Hur kommer ni andra göra som inte är förstföderskor, göra med era barn?
    Mina föräldrar kommer hit och tar hand om sonen, vi har inte diskuterat så långt men tänker mig att de stannar här med honom, eftersom de inte har bilstol så de kan ta hem honom till sig. Bättre för honom att vara hemma också tror jag när vi kommer med inkräktaren, än att han ska vara borta och sen komma hem till att inkräktaren redan är här. Haha! I don't know. Men jag har själv tänkt på det där hur jag kommer fixa latensfasen med barn hemma, om det nu blir så. Det var riktigt tufft när sonen föddes, vattnet gick halv två på natten och sen var det pinvärkar hela dagen som inte hade effekt men som gjorde överjävligt ont, när vi åkte in vid 22 för att jag inte stod ut längre så hade INGENTING hänt, tappen var fortfarande opåverkad... Så jag är beredd på att det kan ta lång tid den här gången med, och i så fall kanske det är bättre att mina föräldrar åker hem till sig med Axel, men det tar vi då isf. Jag är inte avis på er som måste fundera över bonusarna!!
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:24:04 följande:

Någon som har tips på bra och prisvärda amningstoppar (eller bh utan bygel)? Provade på Lindex 2 pack förra gången, älskar dom men efter väldigt få tvättar var dom riktigt noppriga och fula... :)

H&M:s amningslinnen tyckte jag var bra, men har ingen koll på bh:ar eftersom jag har jättebomber, kan inte köpa i vanliga butiker.
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 14:28:28 följande:
    Well, du får väl baka liggandes då, funkade ju för pippi :) Nä men jag fattar verkligen vad du menar, det är så sjukt frustrerande när huvudet vill göra saker men kroppen inte klarar av det. Uppenbarligen så är jag inte så duktig på att lyssna på min kropp om den inte gör det totalt omöjligt för mig att fortsätta. Jag har inte upplevt mig så stresskänslig som jag var igår någonsin tidigare, fick typ tunnelseende.

Nä fy för magsjuka!! Vi har vart förskonade från den i flera år! Hoppas att vi slipper i år med. 
    Haha jaa kanske får köra Pippi-style! ;) Nä det är bra att öva på att lyssna på kroppen, jag har blivit bättre med åren. Möter så många som inte lyssnat tillräckligt och där vill jag INTE hamna!

Ja stackars plutten här hemma, det är första gången sen han var bebis som han kräks utan att ha feber så första magsjukan skulle jag tro, han kräks dock alltid när han får feber... Nu önskar man att man hade tvättmaskin kan jag säga. ;)
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:33:51 följande:
    Alla jag känner plus jag själv har påbörjat sitt värkarbete på kvällen/ natten, är de vanligast?

Ja som jag förstått det så är det vanligast att förlossningar startar på natten, eller tidig morgon, oavsett hur de startar. Det hade varit drömmen för mig att få tidig morgon, jag var så jäkla slut när jag födde sonen, hehe. Vaken sen halv två på natten och inte förrän 32 timmar senare kom han ut... Blä. 
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-01 15:02:18 följande:
    Blä blä blä. Jag avskyr att spy och har inte gjort det sedam 2002. Har någon sorts mental spärr som stoppar det tror jag, kan må illa men spyr aldrig.

Bonusen spydde i lördags, tydligen klämde han ensam en caesarsallad för fyra personer när sambon höll på med något annat. Han höll på mycket med det där för några år sedan, tryckte i sig tills han kräktes, men vi har liksom släppt det för vi trodde han vuxit iifrån det. Hoppas ni andra håller er friska!
    Oj det lät inte så kul för nån av er att han gör så! :( Jag avskyr verkligen allt som har med kräk att göra... Men jag var tydligen inte så känslig för det som jag hade trott nu som gravid, kunde hantera det. Själv har jag inte kräkts sen sonen var några månader (TA I TRÄ!!) då jag blev matförgiftad och blev så dålig att jag svimmade av medans jag kräktes... Riktigt läskigt. Sen dess är jag rädd för att bli så dålig igen, innan dess tyckte jag det var obehagligt men blev inte skräckslagen.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-01 15:19:53 följande:

Ä

Så var det för mig med. Jag svimmade på golvet, dåvarande sambon släpade mig till toa medan det rann ur alla ändar samtidigt. Kroppen släppte ifrån sig allt på en gång, kändes som jag skulle dö. :)

Efter det spärrade nog kroppen kräkfunktionen eller nåt :)
    Hehe jaa det kan jag tänka mig, ur ren självbevarelsedrift! ;) Det är fasansfullt! Hoppas verkligen jag slipper uppleva det som gravid, tror inte kroppen skulle palla...
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-01 16:42:23 följande:

Usch, vilka kräkhistorier ni varit med om, så otäckt. Själv har jag nog inte kräkts på x antal år. Hoppas slippa det också, yngsta sonen har nog kräkts Max 1 gång i sitt sexåriga liv (peppar peppar, ta i trä) och hoppas vi ska slippa några kräkhistorier nu.

Förresten är det ngn som tagit vaccinationen ännu? Är det för sent att göra det nu? Tar aldrig annars men tänkte nog göra det i år men har helt enkelt inte fått tummen ur att komma iväg ännu.

Influensavaccinet? Det tog jag för ett par veckor sen, känns skönt att iaf ha DET avklarat!! Tror inte det är för sent men jag vet inte om de fortfarande har dropin-tider så som de har i början av säsongen.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 22:16:40 följande:

men alla de alternativ som jag haft som förslag, påverkar inte värkarbetet vad jag förstått det som. Jag är själv inne på samma linje som du. Har börjat läsa om något som kallas för Danderyds modellen, där man även kan få värkstimulerande. Men var det du eller qatteriin  som verkligen var emot värkstimullernade? Varför då?

Det var jag, eller ja enot är väl starkt kanske för behövs det så behövs det, men jag vill verkligen inte ha nåt som ökar risken för att jag skulle behöva det. Jag har aldrig behövt det själv men har vänner som haft väldigt dåliga upplevelser av det. Min bästa vän valde att nöja sig med ett barn, trots att hon innan hade varit mer inställd på minst två än nån jag känner, då hon upplevde sin förlossning som så oerhört traumatisk pga det värkstimulerande droppet. Det blev inga komplikationer fysiskt men hon blev inte lyssnad på av personalen och hade våldsamma värkstormar. Hon drog tillochmed ut droppet när de inte var i rummet, då upplevde hon värkarna som jobbiga men hanterbara, men de satte ju in det igen när de märkte det... Jaja. Det är ju inte alla gånger det blir så men även utan hennes och andra vänners erfarenheter så hade jag nog helst valt bort epiduralen (hon hade även eda som läkaren satte lite fel så hon fick bara ligga ner i ett dygn efter förlossning).
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-02 06:09:24 följande:

Ja, jag är blev först daterad till 18, och sista ggn till 17 men enligt min räkning efter när jag tror jag hade ägglossning så tror fick jag den 13, men det är ju inte många dagar som skiljer. Men det är ju sällan man hör ngn som födde på bf.

Jag födde sonen på bf! Men du har rätt, ovanligt är det, 3-5 procent ungefär föder på bf.

Jag hade bf 14:e enligt sista mens men fick 17:e på KUB. Tror jag skulle blivit flyttad lite till om vi bara gjort RUL för hon sa typ "men vi behåller det datumet då", här flyttar de tydligen inte på RUL om de gjort KUB.
  • qatteriin

Angående förvärkar och sammandragningar; om man läser Gudrun Abascal så är det ingen skillnad alls utan det handlar om att man på 70-talet promotade ordet sammandragningar istället för värkar för att man skulle se födelsen som nånting heeeelt naturligt (à la 70-tal) och inte fokusera på smärta (värk). På andra ställen har jag läst att förvärkar är sammandragningar som gör ont, men det finns nog ingen konsensus om det. Tror jag såg nåt på 1177 om att det var skillnad dock så det kke är det man ska gå på.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-02 10:50:06 följande:

Förstår tanken för mina sammandragningar gör inte ont alls. Mensvärken som börjar komma är inte alls relaterad till när magen spänner sig.

Smärtfria och smärtsamma sammandragningar låter bra tycker jag:)

Eller hur? Mina är också mestadels smärtfria, sen har jag ibland så jag har ont samtidigt som jag har sammandragningar men det är ingen direkt värk-smärta så jag vet inte om det är relaterat.
    amalie79 skrev 2015-12-02 10:52:43 följande:

Förresten, kan smärta precis ovanför baken bero på att bebis börjar fixera sig? Gör inte särskilt ont, lite som när jag tillfrisknande från jag slagit i svanskotan, lite öm :)

Kan det absolut! Det låter som fogarna påverkats och det gör de ju när bebis trycker ner sig. Min foglossning känns som att jag åkt på rumpan nerför en trappa sådär en femtio gånger på raken, då brukar man ju känna i svanskotan.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)