Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

Fråga aldrig din 4,5 åring vad ni ska ha för fredagsmat om du vill ha pizza kinamat eller liknande.....
    -jag vill ha sås, potatis, lingon å kött.....
    Jaha..... Då blir det kotletter på långkok....

Bästa julklappstipset till er som saknar inspiration! En gjutjärnsgryta!!!! Används minste tre ggr i veckan hos oss

• Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-12-18 15:23:39 följande:
    Haha, precis det man vill ställa sig med en fredag-em. Det första min 6-åring sa när jag hämtade på fritids var om vi hade kanel hemma? Jag vill ha tomtegröt, ungen har aldrig gillat det innan!
    Det är dock härligt att han älskar min mat! :))
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-18 16:24:19 följande:
    Haha känner igen det där! Här blir det pannbiff med klyftpotatis ikväll. Jag gör köttfärssmeten men annars får maken laga maten. Jag skulle vilja ha en croc-pot, iaf sen när det är dags att börja jobba igen, jag älskar långkok! Har en lergryta jag köpt på loppis men den har fått en spricka så jag är rädd att den snart kommer gå sönder. Vi har ingen gjutjärnsgryta men jag skulle vilja ha en, som tur är fixar vi långkok i vår stora vanliga gryta. Åh vad sugen jag blev på boeuf bourgignon nu... Kanske ska laga det på nyår...
    Jag har önskar mig en i julklapp. Lergrytan ska få gå hädan tänkte jag ;)
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-18 18:39:27 följande:
    Ja croc-pot är nog bra mycket smidigare! Det är sånt där som gör att jag önskar att vi hade julklappar till de vuxna, haha! Men jag fyller snart år, du får utvärdera och återkomma så jag vet om jag ska önska mig!
    Hoppas att jag varit snäll så jag får en. De är inte billiga!!
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-18 21:22:44 följande:

Bebisens hjärtljud var för högt idag så jag ska på monitoring på sjukhuset om 1,5 timme. Hoppas att det inte är någon fara men det känns olustigt. Min man kunde i alla fall omboka en grej på jobbet så han kommer följa med. Det är hans sista dag på jobbet före jul så det var lite svårt, men skönt att han lyckades slita sig därifrån. Usch jag hoppas att det inte är något fel

Menar du att pulsen va hög på bebisen? Säkert ingen fara men supet att de kollar upp det :) håller tummarna för dig :))
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-19 01:44:23 följande:
    De sa heart rate, det är tydligen "hjärtfrekvens" på svenska enligt wiki. Så det är ju bebisens hjärtslag/puls. Hjärtljud var väl lite konstigt ord kanske men jag ville bara skriva nåt för jag blev orolig. Bra att ni förstod vad jag menade.
    Misstänkte det var det du menade. Skönt att allt var bra!!! Det är ju bebisens puls man hör när man lyssnar på hjärtslagen :)
  • Eleonor01

Fjärde advent!!!! Jisses då fort tiden har gått! Miss min sons fyra årsdag som igår när vi fick ett positivt test som extra present :)) snart julafton å sen..... Wiiiihoooo :)) nu är allt julgodiset gjort å endast dessert en till julaftonen skall göras men det sparar jag till lillejulafton tillsammans m all annan julmat jag ska göra. Åh vad jag älskar julen :))

• Eleonor01
    Anny123 skrev 2015-12-20 11:22:05 följande:

Har planerat snitt imorgon och är såå nervös, förväntansfull och rädd. Allt på samma gång! Någon som har erfarenheter av det och kan komma med nåt positivt?

Åh så roligt!!! Lycka till :))
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-20 21:14:21 följande:
    Häftigt med tre språk, och franska som är så ljuvligt! Jag vet att flerspråkiga barn ofta är senare i starten men jag tror gener spelar in lite också. En av mina "marsmammakompisar" som alltså har ett jämnårigt barn med mig bor i Italien, hon är svenska och maken italienare - deras snart-fyraåring var supertidig med talet (som sin mor) och pratade bättre på sitt förstaspråk än Axel när vi träffades irl första gången när ungarna var 1,5. Och förstod svenska precis lika bra som hon förstod italienska, valde bara att inte prata det. Så det behöver inte betyda nåt med flerspråkigheten, vi hade några tyska vänner när vi bodde i Gbg som hade sin son på en engelskspråkig förskola, han var väl inte supertidig men helt normal i språkutvecklingen och inte alls sen, trots att han balanserade tyska, svenska och engelska. Jag önskar vi hade flerspråkighet som möjlighet här för det är en sån tillgång, men Axel snappar iaf upp det han kan på förskolan där det finns så många nationaliteter så det nästan inte går att räkna. Numera är det mycket finska som gäller men det kan ju tyvärr inte vi föräldrar, haha, inte arabiska eller persiska heller. Men vi kan iaf följa upp när han kommer med nåt på engelska. Jag har satt honom på kö till engelska skolan men vi får se vad han säger om det när han ska börja fyran, haha!

Med bebis har jag funderat på att börja med babytecken tidigt för att underlätta kommunikationen. Vansinnigt coolt när en unge innan året kan meddela sig om när hen är hungrig eller behöver bajsa och kissa, hehe. Ok jag har många föreställningar om vad jag ska hinna med sen när bebis är ute inser jag... Men jag tror de använder stödtecken en del på sonens förskola så jag tror han också skulle gilla att teckna.
    TAKK kallas det :) de använder det mycket på förskolor här iaf. Jag jag arbetat endel m teckenspråk när jag arbetade inom vården så det är rätt häftigt. Inte många tecken de själva tecknar när de är små men förstår desto fler. Det är oftast huvudordet som tecknas i meningen för att förstärkas :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)